• S168

bajs konsistens?

Hej,
    Läste just att om barnet har diaré ska man genast kontakta BVC. Men jag undrar kan bajset ha någon annan form än rinnande nu när man ammar?

• Svar på tråden bajs konsistens?
  • April Mamma

Nej, så länge du ammar så är barnets bajs löst.

• Annevi

Kan vara alla möjliga konsistenser. Ibland lite grönaktigt, löst eller lite hårdare. Seroftast ut som lite kornig senap i början. ha läst att om de har diarré i mer än tre dagar så bör man kontakta läkare. Vår son bajsade löst grönt under 3 veckor, men mådde för övrigt bra, så på BVC var de inte alls oroliga.

• April Mamma

Det som är viktigt om ditt barn är "dålig i magen" är att få i det extra mycket med vätska. Antingen om du ammar/tillägg eller ger väskeersättning.

Att barnets bajs blir grönaktigt kan väl bero på att barnet får i sig luft när det ammas el äter och även vid en ev förkylning så kan det bli grönaktigt.

• S168

Ja det är gulkornig senap som kommer. Jag tror inte hon är dålig i magen men jag undrar hur diarén ser ut eftersom bajset nu är så pass rinnande.

• April Mamma

Hur gammat är ditt barn?

jag vet när jag ammade min son så var det ibland så som du beskriver det, gulkorningt.
    Han låg typ och käkade och bajsade samtidigt. Men det är normalt att det är så, gulaktigt.

Svar på tråden bajs konsistens?