• Roisin Dubh

Blodklumpar i mensen

Jag får väl våga mig in i "mitt" forum då för en gångs skull. Det var evigheter sedan jag pratade barnplanering på FL.

Vi har inte haft något skydd sedan Milla föddes för drygt tre år sedan men det är lika hopplöst som de tre år vi fick försöka innan Milla äntligen blev till. Gråter

Min mens har varit oregelbunden ett bra tag nu och beter sig jätteskumt åt. Har varit med om det förut och varit på undersökning men det hittades inga fel på mig. Mina störtblödningar berodde på depressionsstress då.

Nu är jag inte längre stressad eller deprimerad men mensen vill liksom inte bli normal igen. Jag är nästan övertygad om att det har med min övervikt att göra och läkaren sa att det inte var helt omöjligt. Jag väger 87 kg till 162 cm. Jag har tagit hormonprover men inget fel har hittats där heller.

Nu till själva frågan...

Det senaste halvåret har jag vid min mens haft rejäla blodklumpar. Så stora som 2-3 cm geléaktiga mörka klumpar. Har någon annan varit med om detta och vet vad det kan bero på? Tidigare har jag bara haft vanliga blödningar om än väldigt rikliga. Möjligtvis enstaka pytteklumpar av levrat blod men ingenting sånt här.

Jag frågar här innan jag kontaktar läkaren igen för jag är inte så pigg på att gå in i den processen igen i onödan. Jag har som sagt redan gått igenom undersökning (ett år sedan sist nu) men jag ska enligt gynekologen vara frisk och fertil (han såg att jag hade ÄL).

♥~۞~♥ Några meningslösa ord i botten av inlägget. Nu med utsmyckning! ♥~۞~♥
  • Svar på tråden Blodklumpar i mensen
  • Beckah82

Det har säkert något att göra med att blodet ligger en längre tid innan det kommer ut, först blir det mörkare och sedan stelnar det. Färskt blod är klarrött och flytande.

Varför vet jag dock inte hoppas du finner svaret. Kanske går att hitta info på http://www.google.se också om ingen har ett bra svar här.

Lycka till med allt

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • Fru Gustavsson

Jag hade ofta stora blodiga klumpar i min menstruation när jag var yngre, och kunde ha det någon gång då och då även i vuxen ålder. Vet inte heller varför det är så, men i mitt fall har det inte inneburit några komplikationer eller följder av något slag. Tror att det är tämligen vanligt. Hoppas att du får ett redigt svar dock från någon som kan förklara orsaken till detta.
    kram

Life ain't easy for a boy called Sue
  • Hallonbilar

Sådär får Jag med ,men inte så ofta. Men vet inte varför, Kan nog vara som Beckah säger. låter ju logiskt om man tänker efter.
    Vilken slump, det tog tre år för oss med innan tjejen kom..men men
    Önskar iaf lycka till med allt och Jag hade nog pipit i väg till läkaren om Jag var dig. Kram //S

• menu

det är inge farligt, helt naturligt!
    om man vill så finns det tabletter som skall lösa upp sånt å göra att man blöder mindre, finns nästan likadana som naturmedel eller iallafall receptfritt på apotelket (väldigt dyra) men även på recept.

har du oregelbunden mens? så kan du ha PCO (vilket man förövrigt kan ha även utan oregelbunden mens) en viktminskning kan ofta göra att det rättar till sig.

• Carro1978

Jag tycker det låter som koagulerat blod. Detta hittade jag på vårdguiden:

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3443

Jag har haft det till och från och jag vet fler som har haft det....

Det här är väl samma fakta som på vårdguiden, men det är det enda jag hittar om just det:

Det kan vara tecken på att blödningen är riklig, om du behöver dubbla mensskydd, måste byta mensskydd på natten och att det bildas klumpar av blod. 

Hos vissa kvinnor blir blödningen rikligare för att de har mer av ett visst ämne som löser upp koagulerat (stelnat) blod. 

Riklig menstruation kan också bero på användning av kopparspiral eller på ofarliga muskelknutor i livmodern, myom.

Mamma till Rasmus och en liten ängel Gabriel........
  • Trakka

Jag har också ofta haft så. Min teori på varför är att jag har långa cykler. Vanligtvis 41 dagar och ibland det dubbla. När det är så länge mellan kan det kanske bero på att slemhinnorna hinner bli tjockare innan mens?

• Roisin Dubh

Jag har redan googlat men inte hittat något bra svar på just detta.

Det jag är ute efter är svar på varför jag plötsligt får dessa klumpar när jag inte haft detta förut. Jag har varit med om både kraftigare och mer långvariga blödningar än nu (en gång blödde jag sju veckor på raken) men då hade jag inga klumpar.

Jag vet hur koagulerat blod ser ut men det här är liksom extremt. 3 cm i diameter som "kryper ut" så att det t.o.m känns. Hemlis

• Roisin Dubh

Oj, vad många som hunnit skriva medan jag skrev. Mitt svar ovan var till Becka82.

• Roisin Dubh

PCO har jag inte, det skulle hormontesten visat.

Trakka skrev 2006-08-18 00:18:51 följande:
    Jag har också ofta haft så. Min teori på varför är att jag har långa cykler. Vanligtvis 41 dagar och ibland det dubbla. När det är så länge mellan kan det kanske bero på att slemhinnorna hinner bli tjockare innan mens?
    Hmm? Möjligt.

Fast min cykel är inte nödvändigtvis lång utan beter sig lite som den vill. Någon gång har den hoppat över en månad men det händer oftare att jag blöder med bara 2-3 veckors mellanrum och då kanske 10-14 dagar i sträck.
  • menu

ts, nu vet jag inte så mycket om alla olika tester, men inte visade några tester att jag skulle ha PCO (har IVF barn å så många utredningar å tester är gjorda)... däremot såg man det tydligt på ulv.

har du inga hormontabletter för dina långa blödningar?

Svar på tråden Blodklumpar i mensen