• Roisin Dubh

Blodklumpar i mensen

Jag får väl våga mig in i "mitt" forum då för en gångs skull. Det var evigheter sedan jag pratade barnplanering på FL.

Vi har inte haft något skydd sedan Milla föddes för drygt tre år sedan men det är lika hopplöst som de tre år vi fick försöka innan Milla äntligen blev till. Gråter

Min mens har varit oregelbunden ett bra tag nu och beter sig jätteskumt åt. Har varit med om det förut och varit på undersökning men det hittades inga fel på mig. Mina störtblödningar berodde på depressionsstress då.

Nu är jag inte längre stressad eller deprimerad men mensen vill liksom inte bli normal igen. Jag är nästan övertygad om att det har med min övervikt att göra och läkaren sa att det inte var helt omöjligt. Jag väger 87 kg till 162 cm. Jag har tagit hormonprover men inget fel har hittats där heller.

Nu till själva frågan...

Det senaste halvåret har jag vid min mens haft rejäla blodklumpar. Så stora som 2-3 cm geléaktiga mörka klumpar. Har någon annan varit med om detta och vet vad det kan bero på? Tidigare har jag bara haft vanliga blödningar om än väldigt rikliga. Möjligtvis enstaka pytteklumpar av levrat blod men ingenting sånt här.

Jag frågar här innan jag kontaktar läkaren igen för jag är inte så pigg på att gå in i den processen igen i onödan. Jag har som sagt redan gått igenom undersökning (ett år sedan sist nu) men jag ska enligt gynekologen vara frisk och fertil (han såg att jag hade ÄL).

♥~۞~♥ Några meningslösa ord i botten av inlägget. Nu med utsmyckning! ♥~۞~♥
  • Svar på tråden Blodklumpar i mensen
  • Roisin Dubh

Jag har haft primolut-nor vid några tillfällen när mensen varit för jäklig men inget annat. Det har hjälpt.

Jag hittade ett svar nu som förklarade att klumparna också består av själva slemhinnan. Det kan förklara utseendet för det ligger liksom som i en hinna.

• Roisin Dubh

Glömde...

Jag har ju gjort vul också men allt såg normalt ut. Gynläkaren konstaterade vid tillfället att jag hade en mogen äggblåsa så jag skyndade förstås hem och slet tag i maken men det hjälpte inte. Flört

• Miafia33

Det låter helt normalt och kallas levrat blod, tror jag

är nog relativt vanligt när man blöder mkt

• menu

ok va bra att det hjälp, ingen aning vad det är för nått.. tycker alla med liknande besvär knaprar i sig gestapuran eller provera...

då min mens är så där långdragen så blir det mer klumpar när de väl kommer ut, tex om jag knaprar i mig tabletter så mensen slutar småblöda å sedan kommer som vanligt då har den antagligen lagrats å blir sådär klumpig å hemsk..

hade relativt normal mens innan barn, kunde dock hoppa över ibland, fick inga barn å inget fel på oss hittades (fast jag vet att jag har pco, alltså inget annat hittades i allafall) fick barn genom IVF, å efter det fick jag helkonstig mens..

• Carro
    Roisin;
    Har dom kollat hur ditt blod koagulerar?

Det låter nästan som om ditt blod koagulerar för fort tycker jag..

Bl a så finns det en ganska vanlig "defekt" som heter APC resistens som medför en ngt förhöjd risk för blodpropp (det kan medföra en hög risk också beroende på hur defekten är)

Jag har själv APC resistens samt en annan koagulationsdefekt så om du undrar mer över det så är det bara att höra av dig!
  • Singha01

Jag känner exakt igen det du beskriver, jag har likadant. Lider själv av endometrios och har alltid trott att det var orsaken till min rikliga och "klumpiga" blödning. Har de kollat av om du har endo med tanke på dina svårigheter att bli gravid?

• Roisin Dubh

endo hade de väl troligen upptäckt också när de undersökte mig så det tror jag inte att jag har.

Carro skrev 2006-08-18 05:08:38 följande:
    Roisin;Har dom kollat hur ditt blod koagulerar?Det låter nästan som om ditt blod koagulerar för fort tycker jag..Bl a så finns det en ganska vanlig "defekt" som heter APC resistens som medför en ngt förhöjd risk för blodpropp (det kan medföra en hög risk också beroende på hur defekten är)Jag har själv APC resistens samt en annan koagulationsdefekt så om du undrar mer över det så är det bara att höra av dig!
    Det där låter intressant. Är det något som kan förändras med tiden eller är det en konstant grej? För jag har ju bara haft det så här det senaste halvåret.

Jag skulle gärna vilja veta mer om det. *laddar google* Glad
  • Roisin Dubh

Hmm? Nej det verkar som APC resistens är något medfött och alltså konstant. I så fall borde jag haft detta redan tidigare också om det berodde på det.

Förmodligen har det med karaktären på slemhinnan att göra. Att den numera är ovanligt tjock och seg eller något.

Gah, jag känner mig jättelöjlig nu och borde veta mer eftersom jag trots allt ska föreställa ha vårdutbildning.

• Singha01

Det sista lät onekligen intressant men när det gäller endometrios så kan det endast konstateras med laparoskopi och om de gjort de ingreppen på dig så är ju endo uteslutet förstås.

• Peki

Roisin: Har du gjort någon laparoskopi under utredningen. Titthålsoperation alltså?

Jag tänkte precis som Singha på endo. Det är ganska vanligt att man får blodkoagler i mensblodet då.

Alla som har endometrios har inte ont. Man kan ha grav endometrios utan smärtor.

• Roisin Dubh

Aha, nej laparoskopi har jag aldrig gjort. Jag trodde endo kunde upptäckas med vanligt vul. Jag har ju inte smärtor men det finns ju som sagt risken att det är endo jag har.

Jag får nog ta och ordna en läkartid trots allt och kolla upp den saken.

Hur är det med endo, kan det förvärras med tiden eller utvecklas med åren? Har väldigt dålig koll på det området.

• Peki

Den kan förvärras eller förändras. Jag har med största sannolikhet endo. Det är vad alla läkare misstänker men har ännu inte gjort titthålsop. så någon bekräfteles har jag ännu inte fått. Jag har nemera inte mycket mensvärk alls, men hade mycket mer när jag var yngre.

Smärtan beror på var härdarna sitter, inte nödvändigtvis på hur mycket som finns. Härd vid bukhinnan t ex är extremt smärtsamt.

Det finns ett antal symptom till. Vi samlade ihop dem i en tråd förut. Jag ska försöka hitta den igen.

jag har en del bra länkar också som jag kan återkomma med.

• Roisin Dubh

Ah, tack! Glad

• Roisin Dubh

Jisses, jag har nog endo tror jag! När jag kollar symptomen känner jag igen mig mycket. Jag har nämligen IBS också, svullnar väldigt mycket vid mens och har ofta känjingar som av UVI.

Dags att ringa gyn då och beställa tid. Fast man får ju vänta i eviga tider innan man får komma.

• Bispan

TS: Min väninnas mens har också förändrats från att ha varit "normal" till att ha som du beskriver det. Blödningar i veckor, "golfbollar" med koagulerat blod som kommer ut. Hon är APC-resistent, äggen sitter som små pärlband på äggstockarna (PCO antar jag), hon har förmodligen myomer och ev endometrios.

Det jag ville med inlägget är att hon inte hade sådan mens tidigare men att hon alltid varit APC-resistent. Hon hade kanske mindre riklig mens innan hon födde barn så det inte märktes..?

Vete sjutton varför, men förändrats har den.

• nojjan
    Roisin - Jag har oxå IBS och symtomen är lika så det behöver ju inte nödvändigtvis vara endo.
    Jag tror att en koll på endo börjar med att de utgår ifrån symtomen, sen tas nåt blodprov. Och visar detta prov absolut inget så är chansen minimal att det e endo, så då skippas titthålsop. Det är nog därför man "bara" vet att det e ett blodprov. Och det blir ju en hel del sånna i utredningen, vem kan hålla reda på allt!? Fundersam
    Däremot så undra jag om du tagit nåt prov för glutenintolerans? Jag har läst lite om det där och IBS och Glutenint. har nästan exakt samma symtom!! Den STORA skillnaden mellan dem är att Glutenintoleranta har svårigheter att skaffa barn! *Har själv kämpat ett tag nu* Jag ska prata med kk och be om att få ta ett prov, för jag tror inte de gjorde det innan de gav diagnos IBS.
    Oj! Förlåt!! Det blev lite OT Generad 
    Nojjan Är Gravid..... Nästan!
  • nojjan

Gömde det väsentliga! Förvånad Jag har oxå dessa klumpar som du beskriver. De "kom"  väl för ca ett halvår sen eller nåt... Stora, nästan köttiga lixom! *ursäkta infon* Kanske ha nåt me IBS att göra?? *Spekulationer*

Nojjan Är Gravid..... Nästan!
Svar på tråden Blodklumpar i mensen