• Anonym

Hjälp mig tyda min journal!

Skulle vilja ha hjälp med att tyda min journal som jag fått hemskickad på begäran...

1.
    " Uterus endometriet ua, högersida ett ovarium med en gammal corpus luteum, en follikelcysta på ca 27-27 mm oc två smärre follikelcystor på ca 18 mm. Vänster ovarium normalt, inga follikar"

2.
    " Diagnos Inferlitet N97.9"

3.
    " Uterus ua, endometriet 10 mm, ovarier bilateralt multifollikulära. Ser mer ut som PCO nu än vad det gjorde förra gången"

4
    "Diagnos E66.9 och anovulation vid inferlitet N97.9"

Dessa ORD har en f.d läkaren skrivit i min journal och jag begriper inte ens vad det står... Har nu bytt läkare och hon har ett "lättare" språk och det är mer lättförståeligt. Men hon har dock med några ord jag inte förstår;
    1. Portio
    2. Adlf
    3. Adnexen
    4. fossa Douglasi
    5. Adipös buk
    6. endometrium
    7. istmus
    8. fundus

Har på två besök även fått "olika" diagnoser, är det någon som vet vad dessa beteckninigar kan vara?

N921 Menometarorragi
    N921

Det kanske inte är någon som kan hjälpa mig,men jag vaor tacksam för lite!

• Svar på tråden Hjälp mig tyda min journal!
  • mon

Tror att 6 står för endrometrios, har det själv,i sig innebär det inte att man inte kan få barn.

• Anonym

Oki, men det står så här (hela meningen alltså);

Visar adfl uterus med ganska tjockt endometrium nedåt istmus, svårt att se hur det ser ut i fundus.

Känns inte som att det liksom ÄR en diagnos för just endometrios... Eller?

• Katja77

1. Portio=Livmodertappen

2. Adlf=Vet tyvärr inte.

3. Adnexen=Vet tyvärr inte

4. fossa Douglasi= En del av den anatomiska bäckenstrukturen

5. Adipös buk=fettrik buk

6. endometrium=Den blodfyllda slemhinnan i livmodern som stöts ut vid mens eller blir barnkammare.

7. istmus=Förträngning

8. fundus=Den övre välvda delen av livmodern.

anovulation:Utebliven ägglossning

Menometarorragi:Riklig blödning från livmodern både på normal och onormal tid dvs inte bara vid mens.

• Katja77

Utifrån hela meningen tror jag att adfl talar om hur livmodern är vinklad.

• mon

Jo, och det låter som det är kraftig endrometrios, så visst kan det vara en anledning till att du är barnlös.

• Katja77

Och, nej, det är inte en diagnos på endometrios, det står bara att läkaren kan se livmoderslemhinna i livmordern ner mot öppningen men att det är oklart om det finns slemhinna högre upp i fundus dvs den övre välvda delen av livmodern.

• Katja77

mon, nej, infertiliteten beror på utebliven ägglossning enligt journalen. TS har inte fått endometrios diagnostiserad!

• Katja77

min, sorry att jag upprepade mig! Ville bara inte att TS skulle bli nervös i onödan!

• Elut

Portio vaginalis är den del av livmoderhalsen som ligger inom slidan. Portio betyder del eller stycke.

Adlf, allmänna dagliga livsfunktioner

Adnexa är en gynekologisk benämning på äggstockar och äggledare.

Fossa Douglasi är en nedbuktning av bukhålan mellan ändtarmen och livmodern.

Adipös är fettrik, fet.

Endometrium är livmoderslemhinnan.

Isthmus betyder förträngning, här del av livmodern.

Fundus är också en del av livmodern, den översta välvda delan.

Lycka till med journaltydningen.....

• Moomi

adnex=gemensam benämning på äggstockar, äggledare och livmoder

adlf vet jag tyvärr inte men tror att det är en förkortning på hur din livmoder lutar.

• Elut

ADL-funktioner betyder att något fungerar bra, borde vara det som journalen syftar på och inte lutningen av livmodern.

Activities of Daily Living

• penapöna

Adlf måste du ha skrivit fel (eller om det verkligen står så har nog sekreteraren skrivit fel). Afld ska det vara och står för anteflekterad dvs så har du din livmoderkropp vinklad framåt i förhållande till livmoderhalsen.

Bokstavs och sifferkombinationerna är något man använder inom sjukvården och står alltså för din diagnos. Dvs N921 står just för Menometarorragi.

Har försökt att se om det var nåt ord du nu inte har förklarat men tror du fått alla förklarade. Du kan ju också beställa en tid för att få just journalanteckningarna förklarade för dej.

• Anonym

TACK snälla ni!! Guld värt ska ni veta!!

Kan bara säga det att jag inte fått diagnosen endometrios, utan det som sagts till mig är att jag inte blir gravid beroende på att jag inte ägglossar.
    Förstod det av journalen, men ville ha lite förklarat bara...

Penapöna, ja, JAG har skrivit fel, det ska vara AFLD och inget annat!

• penapöna

Buttelina, jag är läkarsekreterare och undersköterska i botten så nåt ska man väl kunna Dessutom har jag ett lexikon hemma - Medicinsk terminologi så man kan ju slå upp det man inte vet. Men de som inte har utbildning blir jag imponerad av!

• jummie

det är tackvare såna här trådar man vet att man är i rätt forum....vem behöver omvärlden när man har brudarna på FL??????

• Anonym

jummie! Håller fullständigt med!

/TS

Svar på tråden Hjälp mig tyda min journal!