TS - med rutiner menas ju inte bara att man GÖR samma sak varje kväll, såsom bad, pyjamas etc, utan också att man håller samma tider varje dag beträffande mat, dagsömn och läggning. I den åldern bör han ju sova 3 ggr per dag och orkar inte vara vaken mer än ca 2 h åt gången innan han blir övertrött. Sista luren bör alltså infalla så att han inte varit vaken mer än 2-2,5 h före läggdags.Ett övertrött barn har mycket svårare att somna än normalt!
Om SHN-kuren kan du läsa på AW:s eget forum, men mängden material där kan kännas övermäktig till en början så jag rekommenderar nog att du beställer boken och läser den först. För att lyckas med SHN krävs dock just att man har ett schema för dagarna, med tillräckligt mycket dagsömn och 4-5 måltider per dag samt nattslurk. Äter gör man med 3-4 h mellanrum.
SHN är raka motsatsen till 5 minuters metoden, som går ut på att barnet ska skrika i sin ensamhet tills det somnar. Enligt min mening är det någon man bara inte GÖR mot sitt barn! SHN hjälper dig att lugna barnet i sängen/vagnen för att sedan somna tryggt på egen hand däri.
rekommenderar dig också att läsa AW:s Barnaboken, som egentligen är grunden till allt. Den innehåller också kapitel om sömnen och hur du får ordning på allt igen när vardagen är ur led så att säga. Och det är den ju om han inte sover tillräckligt och på oregelbundna tider...
Jag lovar att du inte ångrar dig om du läser och lär ur den!