• humlan

Sova hela natten

Jag bara undrar, hur vissa får sina bebisar att sova hela natten lång, medans andra bebisar ska äta flera ggr/natt?? Är det bara hur vissa barn är eller kan man påverka det själv på något vis?
    Jag har en 3-månaders bebis som äter en ca 3-4 ggr/natt o i bland är han jättesvår när han ska somna om. Så min egna sömn är helt obefintlig just nu. Men jag har läst att det finns vissa rutiner/metoder man kan prova, så jag bara undrar ifall adet finns nån som vet hur??

• Svar på tråden Sova hela natten
  • Infinite Joy

Finns en bok som heter the no cry sleep solution... kanske är värd att läsa. Enligt författaren räknas 5,5 timmar som en hel natt.

• antonias mamma

TS - med rutiner menas ju inte bara att man GÖR samma sak varje kväll, såsom bad, pyjamas etc, utan också att man håller samma tider varje dag beträffande mat, dagsömn och läggning. I den åldern bör han ju sova 3 ggr per dag och orkar inte vara vaken mer än ca 2 h åt gången innan han blir övertrött. Sista luren bör alltså infalla så att han inte varit vaken mer än 2-2,5 h före läggdags.Ett övertrött barn har mycket svårare att somna än normalt!

Om SHN-kuren kan du läsa på AW:s eget forum, men mängden material där kan kännas övermäktig till en början så jag rekommenderar nog att du beställer boken och läser den först. För att lyckas med SHN krävs dock just att man har ett schema för dagarna, med tillräckligt mycket dagsömn och 4-5 måltider per dag samt nattslurk. Äter gör man med 3-4 h mellanrum.

SHN är raka motsatsen till 5 minuters metoden, som går ut på att barnet ska skrika i sin ensamhet tills det somnar. Enligt min mening är det någon man bara inte GÖR mot sitt barn! SHN hjälper dig att lugna barnet i sängen/vagnen för att sedan somna tryggt på egen hand däri.
    rekommenderar dig också att läsa AW:s Barnaboken, som egentligen är grunden till allt. Den innehåller också kapitel om sömnen och hur du får ordning på allt igen när vardagen är ur led så att säga. Och det är den ju om han inte sover tillräckligt och på oregelbundna tider...

Jag lovar att du inte ångrar dig om du läser och lär ur den!

• humlan

antonias mamma:
    Tack för tipsen o ja, jag har Barnaboken Har börjat läsa ur den lite smått. Men som hemmamamma så hinner man ju inte sånt lika ofta längre Men den verkar bra ialla fall.
    Och jag håller med, gillar inte heller den där 5-minuters-metoden Gör ju ont i en när dem skriker på det där viset!

Infinite Joy:
    Vad heter författaren till Sleep Solution? Och vad innebär den om man jämför med Sova hela natten o 5-minuters-metoden?? Bara lite nyfis

Finns Sova hela natten-boken billigare nånstans förresten?? Tyckte det var lite väl dyrt med 200,- för en bok just nu:-/

• humlan

Japp78:
    Tipsen du fick på BVC verkar oxå bra Så dem funkar bra alltså?? Nu äter ju inte min lillkille gröt ännu, men vi ska börja lite smått när han blir 4 månader. För det är väl då man kan börja med sånt va?

• Myrna

humlan: Min son är också 3 mån och vaknar i stort sett en gång i timmen på natten sedan ett par veckor tillbaka!

BVC tyckte att jag skulle hålla ut tills sonen är 4 mån eftersom de menade att han är för liten för att jag ska börja styra mer över sömnen (jo, jag vet att många här inte håller med, är tveksam själv).

Både jag och sonen är nu så trötta att jag funderar på att tjuvstarta med gröt fastän sonen inte är 4 mån ännu. Ser att du också gjort det.
    Något man bör tänka på innan man startar?
    Vet du förresten varför man ska vänta till barnet är 4 mån?
    Kan magproblem uppstå eller?

Jag ska givetvis tala med BVC också men jag tycker att det är intressant att få sig lite andra erfarenheter och råd till livs.

• UlliZzz

Myrna:Börja med gröt du!! jag tjuvstartade med gröten till min tös! innan hon var 4mån för att vi båda var såååå trötta och trodde/tror att hon ska sova bättre på nätterna nu i kväll är första natten jag har gett henne riktigt mycke gröt så vi får väl se hur det går! det jag gjorde var mitt på dagen när hon vaknade och var som piggast gav jag henne just innan jag ammade typ 2-3 tesk med gröt om hon hade fått bestämma så hade hon nog slukat ALLT jag hade i skålen men jag var lite försiktig i början (man vet ju inte hur magen pallar om hon blir förstoppad ller så...??!!) har väl hållit på lite mindre än en vecka med små smakisar så vi får väl se nu inatt då hur hon sover....=)

• Persikan

Vår kille är 11 veckor och vi har satsat mer på ritualer än på rutiner eftersom det är svårt att få honom att äta på samma tider varje dag.

På eftermiddagen sover han ett längre pass på ca 2 timmar. Om han inte får sova på ordentligt på eftermiddagen är det jättesvårt för honom att komma till ro för natten. Sista målet äter han någon gång mellan 18 och 20 på kvällen. Ibland är han så trött att han somnar direkt i famnen efter maten men om han är pigg låter vi honom vara vaken och leker lite med honom. Vi har märkt att om vi försöker natta honom när han är för pigg blir han bara ledsen och jagar upp sig. Men det gäller att vara med så fort han börjar visa minsta trötthetstecken för annars blir han övertrött. När han så ska sova lindar vi in honom i en filt (ganska hårt) och så får han snuttefilten att ha över ögonen vilket han tycker är jättemysigt. Sedan ligger vi med honom i vår säng tills han har somnat. Om han är orolig eller ledsen vyssjar, sjunger och bufflar vi men vi går inte upp och vaggar honom. Sedan lyfter vi över honom till vagninsatsen som han sover i emellan oss. Någon gång under natten brukar han bli lite orolig men då räcker det med att jag lyfter över honom till mig för att han ska bli lugn igen. Tidigare har vi givit honom mat varje gång han blivit orolig men nu väntar vi ut honom och oftast somnar han om. Sedan äter han någon gång mellan 03 och 05.30 för att sedan sova några timmar till. När han äter på natten/morgonen pratar vi inte med honom och blöjan byter vi i sängen för att visa att det är så tråkigt på natten att det är lika bra att sova

Det har fungerat så här bra för oss i ca en månad. Innan dess åt han två eller flera gånger per natt vilket iofs inte var något problem, men det är ju skönt att få sova också Men sedan vi bestämde oss för att alltid ligga kvar i sängen och vänta ut hans gråt istället för att bära honom eller vagna har gråtkvällarna varit väldigt få och korta och han sover bättre på natten.

Nu blev det visst en hel uppsats, så håll till godo

• medlem77

har precis plöjt igenom AW:s Sova hela natten-bok och sett filmen som följer med. Tycker att det låter mycket humanare än den hemska fem-minutersmetoden och funderar nu starkt på att prova den i helgen. Gröt på kvällen har inte hjälpt, min lille prins är 4,5 mån och vaknar i snitt varannan timme natten igenom, ibland oftare. Det enda som oroar mig är att barnet ska sova på mage! Känns läskigt med tanke på risken för plötslig spädbarnsdöd... Ska man kanske skaffa ett andningslarm? 1000 kr för ett begagnat känns billigt för en hel natts sömn... Någon som har erfarenhet av sådana?

• Impertiff

humlan: Dottern har inte själv minskat ner på nattmålen i och med att hon ätit mycket på dagarna. Men i och med att jag visste att hon fick tillräckligt på dagarna har jag vagnat bort nattmål för nattmål på natten för att vid ca. 5 månaders ålder vara uppe i 11 timmarsnatt. Nu vid 13 månader har vi till slut tagit tag i den sista timmen och fått till 12 timmars natt!
    Hur kan du veta att han är hungrig? För att du ger honom bröstet/välling och han äter?! Jag gjorde aldrig det utan när hon blivit tillräckligt gammal tog jag bort ett nattmål för henne och det fungerade på någon natt och sen när hon blivit ännu äldre tog jag bort nästa nattmål osv.
    Du skriver att du måste vagna honom till sömns annars skriker han efter ett tag. Får han ingen chans att lära sig somna själv kommer du få vagna honom varje gång, så är det.
    Vi har fått dottern att somna själv på kvällarna med envishet och en smula SHN. Vi har inte kurat regelrätt utan det har tagit längre tid då vi gått in och lagt henne, sedan gått ut. Avvaktat och så gått in om det behövts. Med tiden har det blivit färre och färre gånger vi gick in för att hjälpa och fler gånger hon somnade själv. Efter en månad somnade och somnar hon själv varje kväll!
    Samma sak på dagarna. Vi har avvaktat, buffat och vagnat, men lyssnat av. Dagarna har inte varit lika självklara att dottern somnat själv som på kvällarna. Numera får hon ligga och gnälla, pipa och skrika tills hon somnar för vi vet att hon är trött och har den "rutinen" på dagen. Hon ligger ner och låter helt enkelt. Det är inte så att hon står upp i sängen. Och hon somnar oftast inom fem minuter.
    Oj, det blev ett långt inlägg... ville bara tala om att det går att få barnen att somna själv med rutiner och att man avvaktar! De måste få lära sig somna själva!

• Myrna

Ulizzz: Tack för ditt råd! Skriv gärna i min gästbok hur det går!

• japp78

humlan:
    ja, det funkar verkligen!
    Jag tror att det gör mycket med att han proppar i sig gröt. Det är en stor 5-mån bebis jag har så han krävde nog mer än bara bröstmjölk för att sova hela natten.
    Detta är nu den 3e natten som han sover helt igenom.
    Jag tror att man kan börja ge gröt redan vid 3 månader, men kolla med bvc! Sen ska man ju inte proppa i bebisen en hel portion till att börja med, utan börja med en tesked bara och sedan successivt öka på det.
    Som det är nu så mumsar min son i sig en hel portion, och som sagt så är det nog därför han sover så gott.

• Bast

humlan, ett litet tips om du inte vill köpa boken: Låna på biblioteket! Där är det gratis!

Svar på tråden Sova hela natten