• Fam Wahlström Gunnervik

Ang sterilisering av honkatt

Hur går det till? Får dem va borta länge?

Hur blir det efteråt, kan dem bli lugnare, keligare?

• Svar på tråden Ang sterilisering av honkatt
  • anezka

När vi kastrerade våran hona gjorde vi det hemma med en hemveterenär så vi fick ha henne hemma direkt annars brukar dom få vara kvar ett tag.
    lungnare vart våran kelig var hon redan innan, vi kastrerade henne för att hon löpte med två veckors mellanrum nästan jämt

• ALJO

Tror inte att dom blir lugnare och keligre, det blir däremot hankatter. Du lämnar katten på förmiddagen och hämtar den på eftermiddagen, brukar kosta sådär ca 800 kr.

• Jessi74

Jag lämnade in katten på morgonen och hämtade henne hos veterinären efter jobbet. Då var hon fortfarande lite groggy och hade svårt att gå rakt, stackarn! Hon har alltid varit kelig och gosig, är fortfarande, men hatar andra katter. Vet inte om det har med steriliseringen att göra?!

• Little Pooch 05

Vi steriliserade vår lilla kisse. Hon var borta över natten och de (hon och brorsan) kom hem med rakade magar (hans testiklar var i magen, hade inte ploppat ut) och ordentliga stygn. De var slöa, men verkade inte ha särskilt ont. Tror inte hon blev särskilt mycket lugnare, hon var rätt lugn redan innan.

Ska försöka leta reda på foto och sätta in i min pres.

• ming

Det beror på när veterinären tar in katten. Tar de in henne på morgonen så kan man ju oftast hämta henne på eftermiddagen.
    Det kostar runt 800-900kr för en honkatt, eftersom det är ett större ingrepp än på hanar.
    Honor tror jag är lugnare och keligare än hanar även om de inte är kastrerade, men helt klart slipper man ju de jobbiga löpen. Och katten mår ju bättre av att slippa ha sin könsdrift när hon inte får utlopp för den.

Så det så!
  • Paincake

Min ena honkatt hade börjat kissa utanför låda när hon löpte och det försvann helt när hon kastrerades. (Yey!) Hon har även blivit mindre skygg och försiktig, så det var bara bra grejer med att kastrera kissen.

Min andra märks ingen skillnad.

• Little Pooch 05

Nu finns bild under Starka bilder. Honkatten är den grå.

• Fam Wahlström Gunnervik

Tack för svar, ska ringa o beställa tid för min lilla nu nästa vecka, hoppas hon blir lite lugnare, världens buse just nu

• dallring

båda mina honkatter hade över dagen procedur. den ena fick självupplösande och den andra fick stygn som skulle tas bort. jag var lite orolig för hur ont de skulle ha (hur hade vi mått om vi hade genomgått något sådant och inte fått smärtstillande efteråt?!) men de måste ha superkrafter, för min ena katt bestämde sig själv för att ta bort stygnen....

ingen av dem ändrade humör eller temperament särskilt mycket. de är fortfarande leksamma, bestämda och vilda (dvs gör hyss) när de vill. däremot har de lite lättare för att gå upp i vikt.

däremot när det gäller kastrerade hankatter har jag sett mer skillnad i humör och temperament.

Svar på tråden Ang sterilisering av honkatt