• Elei

extrem mensvärk

Jag undrar om det är någon som har nåt tips...vad ska jag ta mig till? Min mensvärk är så stark att det är omöjligt för mig att fungera normalt en dag i månaden. Jag försöker röra på mig, ut och springa för att det ska ju tydligen vara bra och jag klarar inte av att bara ligga i sängen för det gör så ont. men det går inte. när jag går vanligt så viker jag mig dubbel för det gör så ont.

de på ungdomsmottagningen verkar inte tro på mig för de säger att jag kan ta p-piller men eftersom jag itne kan det för jag kräks då så säger de bara "ät alvedon" men det hjälper inte!

Så..är det nån som har något tips/huskur eller så mot mensvärk? Tänkte boka tid på gyn efter sommaren men fram tills dess så vill jag gärna kunna röra mig..får mens om ca. 3 dagar så....

• Svar på tråden extrem mensvärk
  • skorpionen80

Ibumetin hjälper bättre än alvedon! Jag tycker det hjälper med värme... Både på magen och på fötterna.
    Tycker du ska försöka få en tid så snabbt så möjligt, det är ju inte kul alls att gå med sådan mensvärk! Jag kunde ha så ont så jag kräktes, men p-piller hjälpte..

Just det ja, gå hellre till MVC för UM, kan tänka mig att de är trevligare där och tar en på större allvar! Har hört mycket skit om UM.

• tingeling81

Hejsan, jag har tyvärr ingen dunderkur till dig men jag vet hur det är. Jag har samma problem som du med mensvärk. Jag brukar ta ipren och det brukar ta bort det mesta. Annars är det väl att röra på sig eller ha något varmt om magen. Men mensvärk är hemskt och jag hoppas att du får hjälp snart.

• ezzy

Elei: Jag förstår mycket väl vad det är du går igeno. Jag har i alla år haft fruktansvärda menssmärtor som har varit så kraftiga att det har satt sig på mina tarmar vilket har lett till att jag har fått diarre och kräkt. Vissa gånger har jag haft så ont att kroppen inte har orkat med smärtan mer så till sist har jag svimmat. MEN... efter att ha varit hos olika gynläkare som bara säger att man ska ta p-piller så provade jag av en slump Ibumetin 400mg. De är på recept och fick de egentligen i samband med att jag drog ut en visdomstand. Men de är utomordentligt bra vid mensvärk...numera är jag oftast på benen även första mensdagen...det var jag sällan förr. Kan även rekommendera zonterapi mot mensvärk...provar det nu och sist jag hade mens klarade jag mig med en alvedon...DET HAR JAG ALDRIG KLARAT MIG PÅ TIDIGARE....så något har hänt med min kropp. Det är en punkt på foten som är knuten till just livmodern där det krampar...det är mittemellan inre fotknölen och ytterst på hälen, det är som en grop och om du känner efter (masserar lite) där och det gör ont så bara fortsät massera...det hjälper.
    Lycka till!

• blommanbarn

har också detta problem. Jag gick till gyn och dom skrev ut orudis..hjälper jättebra om man tar dom i tad vill säga. Av någon anledning tycker jag att det ofta startar framåt morgontimmarna och att det då redan är försent att ta tabletten...men visst gör det ont!

• Sannive

Ta kontakt med en ordentlig gynekolog och be dem skriva ut ordentliga, smärstillande tabletter. Citodon exempelvis. Det finns även en del tabletter som skrivs ut till folk med reumatism som fungerar bra på de som har hemska menssmärtor.
    P-piller kanske hjälper, men verkar lite poänglöst om det nu är så att man kanske försöker få barn?

Du skall inte behöva ha ont, det finns tabletter som fungerar. Tänk bara på att BARA ta dem de första två tre dagarna då det är som värst.

Och ge dig inte om du får en idiotisk läkare som inte lyssnar på dig!! Min bästa vän bytte gynekolog och fick tillslut den hjälp hon behövde, hon säger själv att hon har fått livet åter då hon inte behöver kräkas av smärta varje månad.

• 201201232

Usch jag känner igen mig i det där. Har samma problem, senast var det inte så illa utan jag var bara ganska dålig i någon timme. Månaden innan blev jag dålig i magen och kallsvettades extremt samt att jag hade jätteont. Jag hade inga sådana här problem innan jag började med p-piller. Jag misstänker faktiskt att de har orsakat det hela.

• metallgem

Jag tycker att du ska gå till gybekolog och be dom kolla upp dig ordentligt, jag hade grymma menssmärtor som visade sig vara endometrios.

• LinaLovely

Hej. Jag hade det precis som innan jag blev tipsad om TENS. Funkar hur bra som helst!

• Carbonara

En ipren och en alvedon, det gör susen. + att min gulliga katt känner på sig när man är dålig och kommer och lägger sig på en och spinner och alstrar en otrolig värme.

• Bispan

TS: Jag tycker du ska söka hjälp och inte ge dig förrän du fått reda på VARFÖR du har onormala menssmärtor.

De flesta härinne har bara tipsat om symtomlindring. Det jag tycker är allra viktigast för din del och för din framtid är att få reda på OM du har en diagnos. Skulle det vara endometrios har du i alla fall chansen att göra något så du kan behålla en "bättre" fertilitet än vad du annars skulle gjort.

ezzy: Har du sökt läkare och fått diagnos. I mina öron låter det väldigt misstänkt Endometrios.

• Taggtroden

Jag har också haft sådan hemskt mensvärk sedan 12 års ålder. Var hemma två tre dagar varje månad för detta, låg hemma på sängen och skrek av smärta. Svimmat av det har jag också gjort, och dessutom får jag diare mer eller mindre varje vecka jag har mens. Jag bröjade med p- piller, det hjälpt elitegrann, men det mesta var kvar. Då gick jag till vårdcentralen och fick pronaxen utskrivet. Det hjälper sällan helt, jag kan inte leva som normalt, men den värsta värken är borta i alla fall! Det finns också voltaren som är snäppet starkare, det strakaste i "vanliga" värktabletter så att säga, men dessa ger ungefär samma värkan som pronaxen för mig. Hoppas verkligen att det löser sig! Det är inte kul när det ska behöva va såhär

• animamea

Om du har riklig mens också så kan jag rekommendera cyklo-F + ipren 400 mg. Den kombinationen brukar ta mig igenom de värsta dagarna när jag har mens.
    Men som andra har sagt: ta dig iväg till gyn och få hjälp, det finns bra värktabletter. Du ska inte behöva ha det så här!!!

• malinka2

Tycker oxå du ska kolla upp dej ordentligt för det KAN vara endometrios som fler skrivit. Isåfall så finns det ju hjälp att få. Säg ifrån att du SKA ha en ordentlig undersökning!

*malin som väntar på tid hos KK för utredning om endometrios*

• NizzY

oj va många vi är som har samma problem
    jag med har diare och kräker, sitter på dass och flåsar med kryst liknande värka från ryggen , de första 2 dagarna kan jag inte alls leva normalt , har provat det mesta utan framgång, få hjärtklappning av starka smäörstillande,
    det bli värme kudde (trots sommarvärmen i år) då man ligger och fryser i smärtan
    jag skull enog oxå behöva gå o kolla det ordentligt fast på vanligt gyn undersökning och massa kollande under ivf har de int ekunat se nåt konstigt
    ibland kan man ha små cystor som fylls med blod, vätskan och när de spriker så få man ont just i samband me dägglossningen och mensen
    men att hitta gyn som lyssnar och ta dig på allvarl är det mest väsntliga, lycka till !

• Bispan

NizzY: Har du fått någon information om att dessa "små cystor med blod* förmodligen får en starkt hämmande effekt på din fertilitet, med tiden, utan behandling?

• Bispan

NizzY: Jag ser att du redan är inne i svängen "svårt att få barn". Men fick du nån info innan du upptäckte detta?

• metallgem

Endometrios KAN sänka fertiliteten men det är inte helt omöjligt att bli gravid helt utan behandling, det är jag ett levande exempel på..
    Ironiskt nog så är just graviditet ett bra sätt att lindra symptomen, endocystorna får ingen näring när jman inte ha mens så det skrumpnar bort under de 10 månaderna man är gravid.

TS, se till att få en ordentlig undersökning, många gynekologer är fortfarande lite ovana vid att hitta endo, hittar inte första något, be gärna om att någon annan tittar på dig.

• Åsa

Tycker som ovan att det är lämpligt att börja en utredning angående eventuell endometrios. Och att skippa Ungdomsmottagningen är nog en god idé; vid gynekologiska problem är det bättre att gå till dem som jobbar med detta.

• Paincake

Precis som många skriver, så gå till en ordentligt gynekolog som kan utesluta andra sjukdomar. Jag fick gå igenom en ordentlig utredning och fick byta p-piller flera gånger p g a min starka mensvärk (jag hade så ont att jag svimmade) och fick tens-apparat, akupunktur och starka mediciner och till slut hittade jag rätt sorts p-piller och klarade mig till slut på bara alvedon.

Lycka till!

• NizzY

Bispan
    ironiskt nog så har jag tidigare i mitt liv haft en kraftig infalation i samband me dkoppar spiral vilket orsakde samanväxtningar och ärr bildning i mina äggledare... det var darför jag misstänkte att vi förblev utan barn under de där 3 åren vi försökt
    senare fick vi veta att sambos sperier var kragtig nersatte 0.01 % av de är normala ,därför undersöktes jag int evidare och vi blev remiserade till icsi
    hur exakt det stå till med mig vet jag alltså inte
    det spelar inte roll för våran fertilitet då sambon nästan är steril men det hade varit trevligt att slippa de där helvetiska smärtorna så jag tänker sätta igång det hela och lräva att de undersöker mig ordentligt

Svar på tråden extrem mensvärk