• Lyynda

Starta eget bidrag

Jag pluggar just nu en lång utbildning men jag vill göra något annat. Känner mest ångest över att skolan börjar snart igen...
    Jag har länge haft en liten dröm om att starta en egen butik och nu funderar jag på att göra det allvar! Jag inser att det innebär väldigt mycket jobb, men jag tror att det skulle vara väldigt roligt och givande att göra något eget där jag själv får bestämma och se att det händer saker osv. Och framför allt skulle jag på sätt och vis jobba med min hobby :)

Nu till min egentliga fråga: Hur funkar det med Starta Eget bidrag? Vad krävs för att få bidrag? Kan vem som helst få det? Jag har aldrig haft ett fast jobb utan endast pluggat, vad innebär det när det gäller Starat Eget bidrag?

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

• Svar på tråden Starta eget bidrag
  • Lunar

Ring och kolla med skatteförvaltningen eller arbetsförmedlingen.

• jojjo113

Det som krävs är att du har en bra idé, en plan med kalkyleringar, rätt förutsättningqar, rätt till lån om du behöver lokal och för inköp osv, koll på leverantörer osv..

Kontakta arbetsförmedlingen då det är dom som har med beslutfattandet om bidraget at göra..

• nublu

Kan tillägga att Starta Eget-bidraget motsvarar din A-kasse-ersättning.

Ska man starta butik behövs det (tyvärr) en ekonomisk grundplåt att köpa in varor för.

*nublu - glädjedödare och vandrande kalldusch*

• Glad i hågen

Men det finns pengar att söka, investeringsstöd tror jag det heter, upp till 50%.

Kolla med kommunens näringslivskontor, dom brukar ha nyföretagarrådgivning. Kanske det tom finns en kvinnlig affärsrådgivare?

Svar på tråden Starta eget bidrag