• stenfalk

Var bo i Uppsala

Håller för fullt på att leta lägenhet i Uppsala. Vill flytta dit efter jul. Men jag känner inte till Uppsala alls. Vilka områden är trevliga? Och framför allt. Vilka områden bör man undvika att bo i? Är så svårt när man letar lägenhet via internet och inte vet något om staden.

• Svar på tråden Var bo i Uppsala
  • Maerion

De områden som har dåligt rykte här är väl Gottsunda, Stenhagen, Gränby..
    Sen beror det ju på om du ska köpa eller försöka hyra, vad man hittar. Jag bor i innerstan och trivs hur bra som helst. Andra områden som är fina i stan är Höganäs, Svartbäcken, Luthagen.. Vill du bo centralt eller längre ut?

Välkommen hit!

♥ Mamma till Nora 060425 ♥
  • Dessie

De områden jag skulle undvika är: Gränby, Nyby & Gottsunda.
    "Bättre" områden är: Norby, Salabacke & Sunnersta.

Om du vill ha hyreslgh kan du kolla på www.uppsalahem.se

Eller varför inte Enköping (där undertecknad bor)- ligger bara 4 ½ mil från Uppsala.
    Kolla på www.enkoping.se & www.ehb.se

• anezka

att undvika Gottsunda, Stenhagen. gränby har lungnat ner sig ordentligt.

att bo salabackar, lutagen, årsta, sävja mycket grönområden en bit utanförstan, tunarbakar lungt område

• stenfalk

Tackar för tips. Jag skall plugga på universitet och SLU, så någorlunda närhet till dem är ju att föredra. Men får väl ta lite vad man får antar jag. Inte så lätt att få tag på något ju. Det är hyreslägenhet jag letar efter.

• Flyssel

Vi bodde i höganäs innan vi skaffade hus och det är, till sammans med fålhagen och luthagen väldigt trevliga centrala områden. Gränby är rätt tätt med mindre sympatiska filurer, om man tänker brottsregistermässigt. Gottsunda centrum är väl typ sämta tänkbara stället och Stenhagen kommer som god tvåa på undvik-listan.

• Dessie

stenfalk: du skriver att du ska plugga på universitetet - det är bra bussförbindelser från Enköping till Uppsala, tar bara ca 55 min.

• Sötisnosen

Jag har under mina 3 år i Uppsala bara hört att vissa delar av Gottsunda och Ulleråker bör undvikas, men jag har samtidigt kompisar som bor där och säger att det är hur trevligt som helst...

Själv tycker jag att Fålhagen, Luthagen, Sunnersta och centrala Uppsala är jättemysiga, men de är kostar därefter.

www.akerblomsfast.se/vr.htm har en jättefin översikt över de olika bostadsområdena.

Lycka till!

• smulan001

Det beror ju på vad du vill ha???
    Ska du ha insatslägenhet? Och det antar jag!
    Håller med föregående talare om bra resp dåliga områden!
    Men måste bara säga att jag tycker Gottsunda är helt ok! Beror ju då på var någostans man väljer där! Insatslägenheterna ligger i lugna fina områden!
    Min stora dotter går i skolan i Gottsunda (börjar nu 9:an) och det är en SUPER bra skola!
    Vi bor en bit utanför i villa
    Vill ni bo i stan eller går det bra en bit ut? Jag har bott i Storvreta (vilket ligger drygt en mil utanför) och trivdes alldeles utmärkt! Superbra skolor och dagis

Är det nåt mer - så fråga

• Flyssel

Då ligger i och för sig Gottsunda nära och bra, och de yttre delarna behöver inte vara så hemska. Jag känner flera som läst på SLU som bodde i Gottsunda och trivdes där.

• Flyssel

Som sagt, vad du än gör - undvik Gottsunda centrum! Min jobbarkompis som bor där möttes senast av en mänsklig bajskorv utanför tvättstugedörren!

Svar på tråden Var bo i Uppsala