• stenfalk

Var bo i Uppsala

Håller för fullt på att leta lägenhet i Uppsala. Vill flytta dit efter jul. Men jag känner inte till Uppsala alls. Vilka områden är trevliga? Och framför allt. Vilka områden bör man undvika att bo i? Är så svårt när man letar lägenhet via internet och inte vet något om staden.

• Svar på tråden Var bo i Uppsala
  • Dessie

sötisnosen: jag har hört att det där nya bostadsområdet vid Ulleråker ska vara bra.
    Men som sagt, många förknippar Ulleråker med "sinnessjuka idioter" tyvärr.

• Tyrell

Skall du plugga på SLU i Ulltuna är kanske Knivsta, Märsta, Sigtuna alternativ. Eftersom jag har bil vet jag inte hur kommunikationerna funkar utan. Jag rekommenderar helt klart Märsta!!!!!

• Dessie

Tyrell: kommunikationerna till Knivsta, Märsta & Sigtuna är ganska bra.
    Från Märsta går ju tåget och bussen från Knivsta (& Sigtuna????) går väl in på Ultunaområdet?! Har gjort det iaf.

• stenfalk

Tusen tack. Vad skulle jag göra utan er! Nu har jag lite mer kött på benen i alla fall.
    Hur är Valsätra? Ligger ju nära SLU och jag har sett en del lediga lägenheter där.

• Sötisnosen

Dessie: Jag vet faktiskt inte, det är bara vad folk jag känner har sagt. Själv tycker jag Ulleråker verkar jättemysigt! Psykon finns ju överallt.

Märsta är också trevligt. Pendlade till Uppsala därifrån ett år, men tyckte att det tog för mycket tid för mig. Men jag åkte å andra sidan med tåget så det kanske inte är jämförbart.

Stenfalk: en studentlägenhet är kanske inget att tänka på? Det fanns iaf igår ca 50 olika lgh på Studentstaden. Det kanske är en start? Förstaårsstudenter har förtur på lägenheter.

• Sötisnosen

Valsätra är trelivgt. Det är bra cykelvägar till Ultuna ;)

• Sötisnosen

Stenfalk: vad ska du läsa?

• stenfalk

Jodå, studentlägenhet är helt ok, men jag har väldigt kort kötid. Tror bara det är korridorrum man har förtur på som förstaårsstudent, och där får man inte ha husdjur. Och jag vill ju ha med mig min katt. Men det är ju ett alternativ om man inte får tag på något annat.
    Jag skall läsa lite kurser i vår och civilingenjör i energisystem nästa höst har jag tänkt.

• Pannkaksmamma

Som tidigare SLU student måste jag ju säga att både Valsätra och Gottsunda är helt okej, så länge man undviker att bo i Gottsunda centrum, som någon redan sagt. Om du vill ha hyreslägenhet så kan jag rekommendera att du tar kontakt med Graflunds, som har lägenheter i Valsätra. Tidigare har dom kunnat ordna lägenheter med kort varsel. Jag antar att du pratat med Ultuna studentkår om lediga lägenheter som de har, vet inte om de finns på hemsidan eller bara i en pärm på kåren nu?!

Lycka till!!

• Sötisnosen

Ah spännande!
    Jag ska läsa första halvan av företagsekonomi A och en kurs om teknik i biologiska system.

Hoppas det löser sig för dig!
    *håller en tumme och måste nu gå iväg för att fixa med grillfesten*

• stenfalk

Hej allihopa. Hoppas det är ok att jag fortsätter att fråga massa. Har hittat lägenheter i Eriksberg och Kåbo. Inte för att chansen att få dem är så stor, men försöka måste man ju. Hur är de områdena? Även Flogsta-Ekeby?

• MsNordqvist

Nu har inte jag läst igenom hela tråden, så jag kanske upprepar vad andra sagt men...

Jag har bott lite överallt i Uppsala och såhär anser jag:

INTE: Gottsunda, Stenhagen (beror iofs lite på var i Stenhagen men...)
    GÄRNA: Fålhagen, Luthagen, Eriksberg, Svartbäcken, Salabacke.

Sen blir det ju ett gäng områden som är helt OK, men kanske inte i topp.
    Såg att du skulle plugga på SLU, och då kan väl Ulleråker vara ett helt OK ställe att bo på, men jag har för mig att hyrorna är ganska höga där...

• MsNordqvist

stenfalk

Både Eriksberg och Kåbo är trevliga områden! Även Flogsta och Ekeby, det finns ju mycket studenter där Men det är ju en bit från Ultuna förstås... Fast med cykel går ju det mesta

Svar på tråden Var bo i Uppsala