risgrynsgröt?
Tänkte göra en lite större sats risgrynsgröt. Hur länge kan man förvara det i kylskåp? hur länge kan det vara i frys??
Tänkte göra en lite större sats risgrynsgröt. Hur länge kan man förvara det i kylskåp? hur länge kan det vara i frys??
Jag har aldrig fryst risgrynsgröt, men brukar själv ha den stående ca 4 dagar i kylskåpet.
okej, så det klarar den iaf. nån mer som har erfarenhet? :)
Det funkar inte bra att fysa, enligt min erfarenhet. Det skär sig när det tinar.
men smakar det knas??
Nja, det vet jag inte. Det ser läskigt ut och inget jag ville äta.
hehe.. okej.. för om det skär sej gör juh inget om det smakar som vanligt.. inte för mej iaf.. :)
Ja, det är ju upp till dig
Det såg liksom vattnigt ut. Vätskan kramades ur som vatten ur en blöt trasa. URK. Men testa du, då är du modigare än jag.
Om man fryser den kan man göra risgrynspudding av den, minst ett ägg/ port. krydda med kardemumma, kan behöva lite mer salt och socker också för att den ska bli god. Andra smaker är russin och eller bittermandel. Går att blanda i Mannagrynsgröt också.
Smeten ska vara som sockerkakssmet ung. så är den hårdare kan man blanda i lite mjölk, men tänk på att alla saker ska ha samma tenperatur annars kan det vattna/skära sig i ugnen om det är med ägg.
åhfan.. hur göra man då? häller man det i en form bara å in i ugnen? hur länge å vilken temp? hur ska man äta den? som efterrätt och dylikt eller?
Eeeeh... kanske 200°, tills den får fin färg, beror på hur tjock den är, 20 minuter kanske, det är ju färdigt, bara äggen som ska stelna. Smörjd form, jag gillar kant och stekyta så jag brukar ta större form än vad som behövs.
Vi brukade sälja det till frukost på jobbet, jag har haft det som lunch när jag har varit ensam, någon grönsak innan bara, som kvällsmat, jag tycker jordgubbssylt passar bäst till. Har inte provat som till efterrätt men går säker. Bara det att här i småland, i synnerhet i sambons familj, ska det vara ostkaka, punkt slut.![]()
Åååh blev sugen på pudding nu...
Lycka till!
oh fan... det blir å testa på nån gång... tack för tipset! :)