Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

risgrynsgröt?

Om man fryser den kan man göra risgrynspudding av den, minst ett ägg/ port. krydda med kardemumma, kan behöva lite mer salt och socker också för att den ska bli god. Andra smaker är russin och eller bittermandel. Går att blanda i Mannagrynsgröt också.
    Smeten ska vara som sockerkakssmet ung. så är den hårdare kan man blanda i lite mjölk, men tänk på att alla saker ska ha samma tenperatur annars kan det vattna/skära sig i ugnen om det är med ägg.

Appropå ingenting- Vatten är gott!
  • Little Ms Chatterbox

Eeeeh... kanske 200°, tills den får fin färg, beror på hur tjock den är, 20 minuter kanske, det är ju färdigt, bara äggen som ska stelna. Smörjd form, jag gillar kant och stekyta så jag brukar ta större form än vad som behövs.
    Vi brukade sälja det till frukost på jobbet, jag har haft det som lunch när jag har varit ensam, någon grönsak innan bara, som kvällsmat, jag tycker jordgubbssylt passar bäst till. Har inte provat som till efterrätt men går säker. Bara det att här i småland, i synnerhet i sambons familj, ska det vara ostkaka, punkt slut.Skrattande
    Åååh blev sugen på pudding nu...

Lycka till!

Appropå ingenting- Vatten är gott!
Svar på tråden risgrynsgröt?