• Svar på tråden Vad kan man göra med squash?
  • Nyfiken gul

dom kan du med fördel hacka i bitar o ha i olika grytor... ungefär som du tillsätter skivade morötter eller blomkål i olika rätter...

ha i dom sist, dom ska inte bli sönderkokta utan ha kvar en del av sin krispighet...

• nattuggla

Dom gröna är goda att krydda och grilla när man grillar...eller krydda och steka i stekpanna:)

• Alvi

Haha, heter det verkligen "föder upp" när det handlar om saker som inte är levande???
    Heter det inte rätt och slätt odlar...??

• näbben

Moussaka, grilla, steka, hmmm. trodde att jag kunde en massa om squash, men jag får nog tänka om... Hemlis 

• väntar o längtar

Tror faktiskt att du kan lägga in de också så att du har de som tillbehör till maten. Inlagd pumpa är ju gott.

• Pallas

Sisu: Det gör det säkert, men jag hade lite bråttom och kom inte på vad det hette.

• väntar o längtar

Slog på squash på tasteline och fick följande resultat:
    www.tasteline.com/default.ns&searchMode=recipe&searchType=recipe&freetext=squash&MainIngredient=&CourseType=&nationality=

• Näckrosen

Dela i två delar på längden, skrapa ur kärnorna. Fyll med köttfärs, strö över riven ost och in i ugnen till den mjuknat och osten fått färg.
    Sen finns det något ostkakerecept med squash som är jättegott. Tyvärr har jag inget recept på det.
    /Cia

• rasajj

Vi som ar amerikaniserade har svart for vissa uttryck...Generad

Squash kan anvandas till mycket. Man kan gora brod, man kan riva och steka med lite olivolja och parmesanost, till sidoratt istallet for potatis.. Man kan ha i grytor som andra foreslog. Man kan ha riven eller i bitar i sallader. Man kan skiva och broda in och djupfritera som forratt.

• 91an

Frugan brukar göra denna rätt från arlas hemsida... Inte så tokigt, men hon hoppar över oliverna för det gillar vi inte.

Zucchinipasta med skinka:
    Ingredienser
    4 port
    ca 300 g färsk pasta
    200 g rökt skinka
    1-2 zucchini, ca 300 g
    2 vitlöksklyftor
    1/2 dl färsk basilika
    smör
    2 dl crème fraiche tomat&basilika
    1 dl svarta oliver
    salt och svartpeppar
    Gör så här
    Koka pastan. Strimla skinkan. Dela zucchinin på längden och skär i skivor. Skala och hacka vitlöken. Grovhacka basilikan. Fräs zucchini och vitlök i smör i en stekpanna. Tillsätt crème fraiche, skinka, oliver och basilika. Låt koka några minuter. Smaksätt med salt och peppar. Blanda såsen med pastan. Garnera ev med basilika. Servera direkt.

Svar på tråden Vad kan man göra med squash?