• SookieB7

Amning vs Ersättning

När slutade ni amma?

Varför?

O ni som aldrig ammade för att ni inte ville varför?

Det är så många som slutar amma eller aldrig börjar nu vill jag höra varför?
    O ni som ammar länge det vill säga över året... varför?

Detta är en Amning vs Ersättning tråd...soo goo!

• Svar på tråden Amning vs Ersättning
  • SookieB7

Ps menar INTE att d är DÅLIGT att inte amma endast att jag skulle vilja höra allas åsikter..
    O samla folk från olika håll alltså amning o flaskmatning.

Hoppas ingen tar illa upp Flört

• KarJac

Jag ammar min 3½ månaders och har tänkt helamma till 4 månader, sedan blir det delamning iallafall ett år!
    Min första pojk ammade jag i 8 månader, sen ville inte han mer! Lite snopet!!

Varför jag ammar?
    Det är praktiskt, mysigt och visst tror jag det är bra för barnen!!! Men jag anser mig inte vara en bättre mamma än dom som ger ersättning. Men jag är väldigt glad över att amningen funkat, även om det inte varit helt problemfritt!!!

mamma till Alexander och Elias
  • Den mysiga

När slutade ni amma?
    När han var 11,5 månad
    Varför?
    Han valde själv att sluta då jag endast hadde nattamningen kvar vid den tiden. Amningen på dan hadde jag sakta trappat ut tidigare.

O ni som ammar länge det vill säga över året... varför?
    Jag tror jag ammade rätt så länge egentligen. Däremot var bvc på mig om att sluta amma.

• MeMayo

Min första pojk ammade jag helt i 7 mån och sen delvis till 10½ månad sen slutade jag för han började vakna 5-6 gånger /natt för att amma och jag orkade helt enkelt inte med det. Skulle oxå börja jobba när han var ett år och kunde då inte fortsätta eftersom jag jobbar dygnsvis.
    Med min minsting som nu är ett år ammade jag helt i 7 månader och delvis till 10½ månad. Hade gärna ammat längre men hans tänder gillade att bita mig så då blev det stopp. Men jag läcker fortfarande särskilt när han gråter och på morgnar.
    Jag har inte haft några problem med amningen mer än att det har varit så mycket mjölk att jag har läckt..
    Men jag anser att alla mammor gör det som passar just dom och deras barn. Alla vill inte amma och då ska man inte göra det, och ibland fungerar det inte helt enkelt på grund av något eller när barnet inte vill. Varför ska man då plåga sig eller sitt barn? Då är det bättre att må bra och ge ersättning. Men samtidigt finns vi som det fungerar för och vi måste få amma.
    Alla gör det som är bäst för dom!!

• 25Anna

Jag ammar inte för sonen vägrar ta bröstet så det får bli ersättning. Pumpade ur i början så han fick både bröstmjölk och ersättning men nu har bröstmjölken sinat så nu är det bara ersättning som gäller. Sonen är snart 1 månad.

• Skogsrået

Jag började minska amningen för två veckor sen ungefär och då var min son lite mer än 5 månader. Jag har ersatt amningen mål för mål med ersättning och det har funkat bra.
    De sista målen som var kvar var kväll och natt, men nu är de borta också.

Anledningen är att jag fortsätter min utbildning nu på måndag och då är pappan hemma istället. Jag funderade först på att delamma men det har blivit så att jag slutat helt. Och det känns bra för mig.

• bonni

Vår son har fått ersättning från dag ett. Jag var väldigt tveksam till om jag ville amma redan innan han föddes av skäl som jag inte vill skriva om här, men efter förlossningen så kände jag att jag ville prova innan jag bestämde mig.
     Milo föddes med ett planerat snitt och jag ville vänta med ammningen tills vi kom upp till bb och jag kunde få sitta i lugn och ro ensam. När vi kom upp till bb så kom en barnmorska inspringande och sa att jag måste amma omedelbart för att Milo hade så lågt blodsocker och om han inte fick i sig mat direkt så kunde han inte vara kvar hos oss utan var tvungen att läggas in på barnavd istället. Jag kände mig jättepressad och det fungerade inte alls så då gick barnmorskan iväg med Milo och gav honom ersättning i flaska istället och efter det så ville han inte ta bröstet alls. Blodsockret gick ner flera gånger till och när jag försökte amma så skrek han bara och flera barnmorskor var inne och försökte hjälpa till för att det skulle fungera, jag blev bara mer och mer stressad både av att Milo var hungrig och av alla männinskor som var runt omkring och det fungerade inte alls. Han var tvungen att få i sig mat snabbt och fick flaskan igen, när vi kom hem från bb så försökte jag ytterligare några gånger, men han ville inte och jag fortsatte då med ersättningen.

• bonni

Kan tillägga att ingen på bb sade att jag kunde pumpa ur för att han skulle få bröstmjölk utan de gav honom ersättning direkt när amningen inte fungerade och strressad som jag var så hade jag inte en tanke på det heller så när de frågade om jag ville ha tabletter för att stoppa mjölkproduktionen så tog jag dom. Så här i efetrhand så hade jag gärna pumpat ur den första tiden iställlet för att ge ersättning men jag tänkte inte alls på att jag kunde gjort så.

• zvartaliljan

jag helammade de första 2 månaderna men sen sinade min mjölk utan nån anledning så det var till att börja ge ersättning också för att lillan började tappa i vikt.

Prövade precis allt för att få igång mjölken igen (pumpning, bröstolja, olika tesorter, massage, värme o.s.v) men ingenting fungerade

Nu ammar jag först och ger ersättning efteråt tills lillan blir nöjd

• Den mysiga

Trolltyg83: Sonen var lite mer än 6 månader då bvc tyckte jag skulle försöka sluta amma. Jag hadde då börjat försöka ersätta ett mål med smakportioner av olika slag.De trodde han skulle äta mera vanlig mat om dagarna om jag slutade amma. Vanlig mat skulle göra så att han gick upp mera i vikt. Resultatet blev tvärsom till att börja med, tyvärr.

Jag vet inte om jag skulle ha låtit min son bestämma själv lite mera och ammat lite mera. När han blev 1 år så bytte vi helt ut den sk burkmaten mot våran vanliga mat och då gick de bättre.

• Siranbiran

Ammade våran dotter tills att hon var 2,5 år. Varför ? Ja, varför inte ??

• SookieB7

Den mysiga
    Fy fan att dem ens får säga så på bvc helt sjukt. Jag tror att man ska lita på sin egen instinkt. Men det är ju sååå svårt i början man lyssnar ju blint på vad bvc säger.

Min tösa är snart 7 mån o äter några mål mat om dagen. Vi började med smakisar vid 5 mån. Men dem på bvc var väl lite tveksamma till mitt val. Men hon gick ju upp som hon skullle. Men att dem ens håller på så ja fattar inte!  Ja var väldigt osäker när d gäller amning o mat i början men nu när man har träffat likasinnade på bvc så känns det bra. Nu lyssnar jag bara till mej själv. Ja skiter i vad dem säger på bvc..när det gäller nästan allt.

Vissa saker lyssnar jag på men man får ta det med en nypa salt. Som detta med amningen dem är väldigt snabba på att vilja ta bort det så fort som möjligt verkar det som. Har hört så många fall..

Det är synd.

• BellaH

Jag ammade helt i 6 veckor, trots stora problem... sen började sonen gå ned i vikt så då började vi med tillägg... mina problem med dagliga mjölkstockningar pga "white spots" fortsatte så vid tre månader stod jag inte ut längre utan började trappa ner... slutade helt när sonen var 4½ månad...

• Den mysiga

Trolltyg83: Jo det har varit kämpigt med maten här må jag säja. Något jag nog kan göra lite bättre nästa gång jag får ett barn. Jag tror nästa gång så ska det barnet få erbjudet smakportioner i eget intresse eller då jag ser att mjölken är för lite.
    Jag kommer ej att trappa ut amningen på det sättet som jag gjort denna gång. Nu blev jag ju ändå den som ammade längst av alla mammor i min föräldragrupp.

• Edstrom

Jag ammade helt i 2 ½ månad, sen var inte dotter helt nöjd så nu vid 3 månader ammas hon hela tiden på dagen och får ersättning på kvällen, annars somnar hon inte. Hon har alltid varit ett riktigt matvrak, hennes viktkurva går bara rakt upp. Både jag och bvc-sköterskan tycker det är lika chockande varje gång vi väger henne. Så bvc rekomenderade mig att om jag inte ritkigt orka med amningen så kan jag ju både amma och he ersättning. De sa också att jag kunde börja med smakportioner lite smått.

Kommer inte amma så länge till 1-2 månader kanske.

Varför?
    Jag hade hemskt krångligt med amningen från början då jag hade blödande sår hela tiden och blev riktigt deprimerad, fick tillslut pumpa och ge och amma lite tills min bröst hade läkt helt och hållet och börja då amma med brösten igen. Nu när hon äter så mycket krånglar det fortfarande ofta, har hemskt ont i brösten ibland och mjölkproduktionen hinner inte med hennes behov.
    Har märkt att hon mår så bra av ersättningen som hon får på kvällen också så den är det inget fel på.

• Dinosaurien

Jag kämpade som en vilde för att få amningen att funka men det gick bara snett allting.

Jag kom inte igång med produktionen direkt, förmodligen för att jag var väldigt kroppsligt medtagen efter mitt förlossningsarbete och akutsnitt. Sen började det funka och jag tyckte det verkade så bra...sen kom såren, smärtan i bröstvårtorna, smärtan i brösten, två skithemska mjölkstockningar och efterföljande konstant smärta i brösten.

Jag tror smärtan gjorde att mjölken sinade och min lille man gick inte upp i vikt alls och han bara skrek. Låg bara och drog i sig luft, ingen mjölk. Så då fick vi börja med ersättning. Då var han två veckor.

Sen pumpade jag i två månader den lilla mjölk jag hade för han fick bara ont i magen av att ligga och suga luft. Det var för jävligt och jag blev deppig och helt utsliten. Det var en fantastisk sak att sluta med hela skiten. Skulle ALDRIG göra om det utan börja med ersättning mycket tidigare. Har förresten fortfarande ofta ont i ena bröstet där jag fick mjölkstockning...skit med amning för mig helt enkelt!

• Den mysiga

Edstrom: jo jag tror att det är bra att köra med något annat på kvällen speciellt om de sover dåligt annars.
    Så skulle jag nog ha gjort lite tidigare så han kunde ha vänjt sig vid flaskan. Han vägrade välling länge då vi började med det, så därför var mina nätter rätt så kämpiga ett tag.

Svar på tråden Amning vs Ersättning