• Mirris

Verkar som min katt tappar ALL päls!!! Va i hela friden kan det va?

Nu blir jag orolig.

Min sjuåriga långhåriga katt verkar tappa all pälsen!!!!
    Har väl tyckt att han fällt EXTREMT mycket nu den senaste veckan.. igår borstade jag ur en hel hunbajspåse med hår.

Nu ikväll låg han på soffan när jag kollade tv.. jag satt o liksom "ryckte" bort den päls som satt lös.. han spann o spann.. men sen när jag kollade så hade jag fått loss ALL päls på ett ställe.. jag trodde jag fortfarande höll på o ryckte loss underhåret!

Va tusan händer?? Jag ska såklart ringa veterinär på måndag.. men tills dess.
    Nån som har vart med om samma?? Va kan det vara?

Han äter bra mat.. Eukanubas mat för "Seniorer"... Han blir borstad med jämna mellanrum (typ 1 gång om dan ) och är oftast ute.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-20 19:59:17:
    La in en bild på Casper.
    Han var SVÅRFÅNGAD för kameran, ville bara gå sin väg
    Men så här ser han ut på båda sidorna på bakbenen! Lite värre på det som inte syns.. där är han kal på ett större område och lit erödare!

www.familjeliv.se/hem/mirris/galleri.php

• Svar på tråden Verkar som min katt tappar ALL päls!!! Va i hela friden kan det va?
  • Mirris

Nu när jag skulle hänga upp tvätt, så är det ett "hårspår" från köket o ut på baksidan.. det ligger stora tussar.. va tusan????

• Shoegal

Jag hade en hankatt (kastrerad) som tappade päls så att han var helt kal på magen och fläckar av bakbenen. Enligt veterinären var det ganska vanligt och inget farligt. Han fick kortisonspruta så växte det tillbaka men det försvann igen så till slut lät vi det vara, annars hade det blivit väldigt många vändor till veterinären. Det var inget farligt, kanske har din katt fått samma?

• Mirris

Jag hoppas det inte är nåt farligt!!

Han hade varit i slagsmål förra veckan och då fått ett sår bakom örat. När jag skulle göra rent det så tänkte jag försöka klippa bort håret, men det lossnade jättelätt när jag drog i det. Då var det lite "gojsigt" av blod o sånt, så jag tänkte att det var därför.. att det lixom hade geggat ihop o lossnade för det!

Men nu förstår jag att det nog redan börjat då.

Stackars liten Casper.. hoppas verkligen det itne är nåt farligt.

• Mirris

Stackar er katt Shoegal.. han blev nakenkatt bara sådär.. kraken!
    Måste sett lite roligt ut ialalfall.

Casper har svårigheter att tvätta sig, för varje gång han tar en "slick" så får han med sig massa hår som fastnar i munnen. Det var därför jag hämtade in honom igår för att borsta ur honom ordentligt.. men det är lika idag. Han sitter med hår i munnen hela tiden.

• Majsan70

Har han varit i slagsmål, så kan fällandet av stora hårtussar vara ett tecken på stress. Det händer ofta när en katt har blivit utsatt för nåt jobbigt

Slutar det dock inte inom ett tag, så kanman ge lite xtra tillskott i vitaminer osv. Annars får man gå till veterinären o kolla vad det kan vara.

• Shoegal

Men lossar det över hela kroppen? För det där som kastrerade hankatter kan få (som min Sylvester hade) är på nederdelen av magen och låren (enligt veterinären iaf). Det kan ju vara stress också.

Ja, han såg lite lustig ut och han blev inte alls glad när man retades lite med honom

• Mirris

Ok Majsan.. då ska jag avvakta till måndag iallafall.. han verkar ju inte "dödssjuk".. bara lite pälslös.

Ska se om jag kan ta mig ut till nån djuraffär i morrn för nåt extra vitamintillskott. O hoppas på att de thjälper.

Avskyr när mina djur blir sjuka. Dom säger ju inget..

Förra sommaren blev min Lancelot sjuk. Han blev allergisk mot sig själv (??). Han tappade oxå pälsen, men han gjorde det för han kliade på HELA kroppen och fick stora sår.. försökte med ett par kortisonbehandlignar.. men veterinären rådde till avlivning.

Casper kliar sig iallafall inte.. och har inga sår (slagsmålssåret är läkt).. så vi hoppas på stress nu då!

• Majsan70

Mirris

Jadå pälsen kan åka av i stora tussar på en katt som blivit utsatt för chock.

Min tjej tappade massor efter att hon varit opererad.

• Mirris

Det var hela golvet med hårtussar i morse.. stackars krake. Verkar som han tappar mest bak där ryggen går ner på bakbenen (flum flum).. där är han helt kal.

Ska ringa i morrn o höra om man kan få komma o visa upp eländet.

• Dajjna

ja.. det tycker jag låter som det allra bästa, att boka tid till veterinären. Och äter han ett fullfoder som du skrev att han gör så ska han ju inte ha vitaminbrist heller.. det är sällan brist på vitaminer som gör att de är sjuka..

Svar på tråden Verkar som min katt tappar ALL päls!!! Va i hela friden kan det va?