Inlägg från: Mirris |Visa alla inlägg
  • Mirris

Verkar som min katt tappar ALL päls!!! Va i hela friden kan det va?

Nu blir jag orolig.

Min sjuåriga långhåriga katt verkar tappa all pälsen!!!!
    Har väl tyckt att han fällt EXTREMT mycket nu den senaste veckan.. igår borstade jag ur en hel hunbajspåse med hår.

Nu ikväll låg han på soffan när jag kollade tv.. jag satt o liksom "ryckte" bort den päls som satt lös.. han spann o spann.. men sen när jag kollade så hade jag fått loss ALL päls på ett ställe.. jag trodde jag fortfarande höll på o ryckte loss underhåret!

Va tusan händer?? Jag ska såklart ringa veterinär på måndag.. men tills dess.
    Nån som har vart med om samma?? Va kan det vara?

Han äter bra mat.. Eukanubas mat för "Seniorer"... Han blir borstad med jämna mellanrum (typ 1 gång om dan ) och är oftast ute.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-20 19:59:17:
    La in en bild på Casper.
    Han var SVÅRFÅNGAD för kameran, ville bara gå sin väg
    Men så här ser han ut på båda sidorna på bakbenen! Lite värre på det som inte syns.. där är han kal på ett större område och lit erödare!

www.familjeliv.se/hem/mirris/galleri.php

• Svar på tråden Verkar som min katt tappar ALL päls!!! Va i hela friden kan det va?
  • Mirris

Nu när jag skulle hänga upp tvätt, så är det ett "hårspår" från köket o ut på baksidan.. det ligger stora tussar.. va tusan????

• Mirris

Jag hoppas det inte är nåt farligt!!

Han hade varit i slagsmål förra veckan och då fått ett sår bakom örat. När jag skulle göra rent det så tänkte jag försöka klippa bort håret, men det lossnade jättelätt när jag drog i det. Då var det lite "gojsigt" av blod o sånt, så jag tänkte att det var därför.. att det lixom hade geggat ihop o lossnade för det!

Men nu förstår jag att det nog redan börjat då.

Stackars liten Casper.. hoppas verkligen det itne är nåt farligt.

• Mirris

Stackar er katt Shoegal.. han blev nakenkatt bara sådär.. kraken!
    Måste sett lite roligt ut ialalfall.

Casper har svårigheter att tvätta sig, för varje gång han tar en "slick" så får han med sig massa hår som fastnar i munnen. Det var därför jag hämtade in honom igår för att borsta ur honom ordentligt.. men det är lika idag. Han sitter med hår i munnen hela tiden.

• Mirris

Ok Majsan.. då ska jag avvakta till måndag iallafall.. han verkar ju inte "dödssjuk".. bara lite pälslös.

Ska se om jag kan ta mig ut till nån djuraffär i morrn för nåt extra vitamintillskott. O hoppas på att de thjälper.

Avskyr när mina djur blir sjuka. Dom säger ju inget..

Förra sommaren blev min Lancelot sjuk. Han blev allergisk mot sig själv (??). Han tappade oxå pälsen, men han gjorde det för han kliade på HELA kroppen och fick stora sår.. försökte med ett par kortisonbehandlignar.. men veterinären rådde till avlivning.

Casper kliar sig iallafall inte.. och har inga sår (slagsmålssåret är läkt).. så vi hoppas på stress nu då!

• Mirris

Det var hela golvet med hårtussar i morse.. stackars krake. Verkar som han tappar mest bak där ryggen går ner på bakbenen (flum flum).. där är han helt kal.

Ska ringa i morrn o höra om man kan få komma o visa upp eländet.

• Mirris

Merkel---- Joursjukhus är nog mer för dom som JÄTTESJUKA djur.. Casper mår inte dåligt.. han äter o dricker och går på lådan som vanligt.
    Han tappar "bara" massa päls.
    Vi väntar tills i morrn, och hoppas på en tid denna veckan! Ifall det inte ger sig.

Jag tror inte han är deppad.. snarare tvärtom. Han har bott på en balkong i 6 år innan jag fick honom, och här har han "hela världen" att gå runt i.. har skaffat sig en kanonkompis på baksidan Dom två är ett radarpar.. går runt här o "härskar"
    Trivs hoppas o tror jag att han gör. Han går runt här lite som han vill o gosar med både sonen, hunden, mig o grannar!

Vi har haft honom i snart 1 år, och enda felet är det här nu.. att han tappar pälsen! Nåja, jag ska ringa i morrn bitti o fråga.

• Mirris

Var bara tuvngen att ta en bild på honom och lägga i galleriet. Inte lätt, för han hade visst annat att stå i och hade inte tid att stanna

Han ser likadan ut på andra benet, det är lite mer kalt där och lite rödare bara.

www.familjeliv.se/hem/mirris/galleri.php

• Mirris

Vi fick en tid på Torsdag eftermiddag. Hon tyckte att hon ville kolla på det iallafall. Oftast är det inget farligt, men när det bli kala fläckar så vill dom helst kolla på det.
    Och kanske så får han en kortisonspruta!

• Mirris

Sådär, nu har han fått en kortisonspruta så om tre veckor ska jag göra en "utvärdering"
    Om han har blivit bättre, men inte helt bra då ska han få en spruta till.
    Om inget har hänt så är det nåt hormoniellt och då får jag leva med en nakenkatt!

Så kan det gå.

fasen va dyrt det är med veterinärbesök. För en kortison och en vaccinationspruta gick det loss på 550:-... ujuj

Men nu är det gjort, och jag hoppas att han har full hårväxt om 3 veckor. Och att vi ska slippa dammsuga upp tussar i hela lägenheten vareviga dag!

• Mirris

Kan ju tillägga att veterinären propsade på en rejäl diet för min "lilla" herre..

Han vägde idag 8,20 kg.. men det är iallafall 1,5 kg mindre än när han kom hit.. hon sa att han var 2 katter i en *haha* gosekillen!!

Fick med nån liten påse med dietmat, och den gillar han. Typiskt honom att bara tycka om den dyraste maten så fort han får välja

Svar på tråden Verkar som min katt tappar ALL päls!!! Va i hela friden kan det va?