kubansk mat?
Någon som har recept på kubansk mat? Det var svårt att hitta på nätet.
Någon som har recept på kubansk mat? Det var svårt att hitta på nätet.
Äter de inte mkt bruna bönor och ris och så fisk då ...
jag vet inte riktigt. Jag har ätit på kubansk restaurang här i Sverige men den maten var väldigt god. Mycket kyckling, lamm, ris och kokos.
Jag hatar bruna bönor så gärna recept utan de!
Hittade en sida som förvisso är på engelska men det kanske funkar ändå:
icuban.com/food/comida.html
Kanske det här kan hjälpa för att lättare veta hur mycket det är du ska ha i recepten:
1pound(lb)=453,6 gram
1 ounce=28,35 gram
31/2 ounces= ca 100 gram
1 liquid quart =9,5 dl
1 liquid pint= 4,7 dl
1 cup= 2,4 dl
1 fluid ounce= 29,6 ml
1 tablespoon= 15 ml
1 teaspoon= 5 ml
Hoppas du fick lite hjälp
Svarta bönor och kyckling var bland det jag serverades mest när av på Kuba för ett par år sedan.
Jag vet in e om receptsamlingen "world food café" finns på nätet men de har en del kubanska (vegetariska) recept.
När vi var utomlands beställde min man "Arroz al la Cubana" = Kubanskt ris. Det var kokt ris, tomatsås, ägg och nått mer som jag inte minns... men supergott!
Sök på google eller kanske ica.se har några bra recept i receptsök.
Har för mig att jag sett några kubanska recept på tv4.se också
Lycka till!
Skriv till mig så kan jag skriva ner recept på kubansk krokodilgryta..
Förutom det har jag recept på pescado con salsa de aguacate (kall pocherad fisk), moros y cristianos (morer och kristna, dvs svarta bönor och ris), pollo con piña (ananaskyckling), coco quemado (kokoscrème), picadillo con huevos estilo cubano (färs med spegelägg på cubanskt vis), casuelita colonial la floridita (skaldjurssoppa) och langosta mariposa (fjärilshummer). mycket att skriva så vill du ha nåt speciellt recept som du tycker låter intressant så skriver jag gladeligen ner det till dig. annars är plantaines (matbananer) himlans gott. kubanskt vet jag inte, men på jamaica får man det serverat friterat som tunna saltade chips till eftermiddagsteet.
Tack för tipsen!!!