• 76Sanna

Hur byta kattsand?

Jag har en katt sedan nio år, som alltid haft samma kattsand. (Nu minns jag dock inte vad den heter.) Den har väl iofs fungerat ganska bra, men det luktar illa. (Har alltid trott att det kan man inte göra nåt åt.) Lådan står inne på en liten toalett och det liksom lägger sig ett lager av tunn fin sand överallt i rummet. Lite otrevligt och äckligt. Så nu är jag inne på att byta sand och läste i en annan tråd att Everclean var en klar favorit bland de flesta. Min fråga nu är om katten utan problem accepterar att man bytar sort, så helt plötsligt efter så många år? Eller man ska börja med att blanda sorterna, så hon får vänja sig gradvis? Hur har ni gjort som bytat sort?

• Svar på tråden Hur byta kattsand?
  • Ärtan1

Jag tror nog att det bara är att byta rakt av, den fattar nog att den ska gå dit den alltid gått.
    Och Everclean ÄR den absolut bästa sanden, helt luktfri

Lycka till för dig o kissen!!

• Niccita

Och om det inte funkar att byta rakt av læste jag någonstans att man ska strø ett lager av den gamla sanden øver den nya, så det ser ut, luktar och kænns som den ganla..

• Cassiopeja

själv har jag alltid gillat pussi compact bättre än everclean och själv had jag nog blandat sanden fifty-fifty för att inte katten ska reagera med att kissa på fel ställe eller så.

Maria & Eira 060115
  • Skogsjäntan

Lägg lite av den nya sanden i den su använder nu. Och ta och lägg i lite mer varje dag i 3-4 dagar. Sen är katten van vid lukt osv. Då är det bara att byta rakt av. Så brukar jag göra för att vara säker.

Everclean är bra. Vi använder remiss papperspellets som är skitbilligt på granngården. Räcker länge och det är bra på att absorbera lukt. Luktar INGENTING! Fördelen är dessutom att det är miljövänligt, du kan slänge det i komposten om du vill och att det inte dammar.

• Cassiopeja

men det viktigaste brukar vara att det finns lite förorenad kattsand i den nya sanden så katten känner igen lukten.

Maria & Eira 060115
  • Zoolie

Hej,använder everclean och den e klart BÄST! Har 5 katter som går i lådan och de luktar aldrig när den rengörs väl!

• Sannive

Min katt vägrar att gå i någon annan sand än den jag använder.. så jag får finna mig i att det blir lite dammigt dock är ju inte alla katter så kinkiga som min.

• frulan

Åh, måste bara få berätta
    För flera år sen när jag hade katter så skulle vi byta sand (det andra var slut på affären).

Min ena katt, Sylvester, han vägrade att gå på lådan och satte sig helt enkelt i den öppna påsen och visade vad han tyckte om den sanden

• veronicaermanbriks

Det är bara att byta. För mig var det inga problem. Och ja Everclean är grymt bra!!! Den kommer jag aldrig sluta med.

• skorpionen80

Rekommenderar också EverClean. Dammar väldigt lite, och det är när man öser i sanden. Luktar ingenting sålänge du rensar bort bajs och kissklumpar. Man behöver inte byta all sand ofta alls, utan det räcker med att fylla på.

• TantGsgubbe

Har använt Everclean men nu kör jag med Pussi compact, märker inte så mycket skillnad förutom på prislappen då pussi är en hel del billigare

• skorpionen80

Haha, glömde ju skriva hur jag gjorde. De gånger jag bytt sand så har han accepterat det rakt av! Men alla katter gör ju inte det... Du kan ju spara lite som du kan blanda i ifall hon inte skulle acceptera det!

• gustafssons

Jag kommer aldrig ihåg vad ja köper för sorts sand så det blir olika varje gång, och morris bryr sig inte ett dugg!

Svar på tråden Hur byta kattsand?