• Prickens mor

Slempropp och vattenavgångsfråga....

Det verkar inte så vanligt att varken slempropp eller vatten går innan man åker in till förlossningen. Hur ser igentligen en slempropp ut? Om det är ca en tesked genomskinlig gele utan blod och annan gult gegg - är det en slempropp då? Jag vet att frågan är lite "grose", men min kompis trodde att slemproppen gick i dag, och jag spanar varje dag efter min... he he.

Så nu vill jag veta era erfarenheter om slemproppen och vattenavgång. När, hur (men inte varför, för det har jag hajjat)?

• Svar på tråden Slempropp och vattenavgångsfråga....
  • Storstrumpa

Det behöver inte vara slemproppen. det kan vara flytning som samlat i hop sig. Men det kan gå 14 dagar från slemmisen till förlossning. Lycka till...

• Glittertrollet

Jag frågar mig själv samma sak, misstänker att det kom en del av den igår. Sökte runt lite här och ställde sedan frågan. Blev inte mycket klokare. Men kom fram till följande. Har sammanfattat det lite....

När livmoderhalsen öppnar sig och värkarna sätter igång på riktigt rivs hinnorna kring livmoderhalsen loss och man får en teckningsblödning - ett tecken på att förlossningen är på gång - samtidigt som delar av eller hela slemproppen följer med ut. Det är dock inte säkert att barnet kommer samma dag, det kan ta ett par-tre veckor innan förlossningen kommer igång fast slemproppen har gått om man inte har några andra tecken på att förlossningen är nära.

En lätt blödning, eller att slemproppen lossnar, kan vara ett tecken på att det blir förlossning snart. När livmoderhalsen mjuknar och börjar tänjas ut lossnar den slempropp som suttit som en "kork" för att skydda mot infektioner. Blödningen kommer som en liten flytning och kan pågå ett par dagar. Att slemproppen lossnar är ingen garanti för att värkarbetet sätter igång.

Slemproppen sitter som ett skydd för ditt barn. Den kommer ut som en slemliknande flytning, den kan också vara lite blodig, då är den oftast lite rosastrimmig. Det betyder att livmoderhalsen börjat vidgas. För det mesta går slemproppen efter värkarna börjat, men den kan också stötas ut flera dagar innan förlossningen startar.

Jo, kort sagt, jag tror min kommit i två omgångar ska till bm imorrn så då får man se om det hänt nått.
    Hoppas det hjälpte lite. ha det så bra!

• Sabina02

Min slemmis var massa genomskinlig gegga. Ingen tesked, snarare 1/2 dl.
    Det va inget gult.(Det gula du beskriver, sånt hade jag oxå...men det va nog bara flytning).

• gurlie

Jag märkte en grön-slajmig flytningsliknande klegg i trosan dan innan jag fick värkar. Under kvällen kom mer klegg.

Sedan på natten kom Frode. Vattnet gick alldeles innan han kom. Inget jag ens märkte.

= )

• mandala

Min såg ut som genomskinlig slajm, rörde men det var det inte direkt klibbigt utan satt ihop som en klump... Det började komma såhär på en ons och dagen efter rann det massor av flytning sen kom lite vatten och en massa värkar. Jag åkte in av värkarna och min dotter föddes fre efter

• Glittertrollet

Jo just det, glömde, min såg ljust skär ut, sedan ljusbrun/rödbrun...

• Trulles mamma

Min sempropp gick innan vi åkte in. Då hade jag haft värkar i kanske 3 timmar. Min var "slemmig" och blodblandad, och det gick inte att ta misste på att det var slemproppen. Vattnet gick inte, utan, de fick sticka hål på hinnorna inne på förlossningen.

• ica003

hm..jag trodde min slempropp gått, men det kanske bara var ihopgeggad flytning då... *suck* fast egentligen spelar det ju ingen roll....

• Etta

Hej, min slempropp gick igår! Det gick inte att ta miste om att det var den för den skiljer sig så mycket från normala flytningar. Den var större, gulfärgad med lite gammalt blod i sig. Jag blev superorolig eftersom jag bara är i vecka 33+1 och inte vill att detta ska vara ett tecken på förlossningsstart.

Min barnmorska ringde och sa att slemproppen kan gå upp till två månader innan förlossning. Jag ska tydligen vara uppmärksam på om det kommer en blödning eller händer något annat. Annars kan slemproppen återbildas, vilket jag hoppas att den gör!!

Hur är det med er andra. Vad hände när era slemproppar gick? När startade förlossningen för er efter att slemproppen gått?

Tacksam för svar! MVH Etta

• BBKing

Jag hade ordentliga förvärkar i natt och i morse kom det ut en rödbrun geléklump som jag antar är en del av slemproppen. Hoppas nu att det kommer igång. BF+5

Svar på tråden Slempropp och vattenavgångsfråga....