Jag frågar mig själv samma sak, misstänker att det kom en del av den igår. Sökte runt lite här och ställde sedan frågan. Blev inte mycket klokare. Men kom fram till följande. Har sammanfattat det lite....
När livmoderhalsen öppnar sig och värkarna sätter igång på riktigt rivs hinnorna kring livmoderhalsen loss och man får en teckningsblödning - ett tecken på att förlossningen är på gång - samtidigt som delar av eller hela slemproppen följer med ut. Det är dock inte säkert att barnet kommer samma dag, det kan ta ett par-tre veckor innan förlossningen kommer igång fast slemproppen har gått om man inte har några andra tecken på att förlossningen är nära.
En lätt blödning, eller att slemproppen lossnar, kan vara ett tecken på att det blir förlossning snart. När livmoderhalsen mjuknar och börjar tänjas ut lossnar den slempropp som suttit som en "kork" för att skydda mot infektioner. Blödningen kommer som en liten flytning och kan pågå ett par dagar. Att slemproppen lossnar är ingen garanti för att värkarbetet sätter igång.
Slemproppen sitter som ett skydd för ditt barn. Den kommer ut som en slemliknande flytning, den kan också vara lite blodig, då är den oftast lite rosastrimmig. Det betyder att livmoderhalsen börjat vidgas. För det mesta går slemproppen efter värkarna börjat, men den kan också stötas ut flera dagar innan förlossningen startar.
Jo, kort sagt, jag tror min kommit i två omgångar ska till bm imorrn så då får man se om det hänt nått.
Hoppas det hjälpte lite. ha det så bra!