• Madge

Köpa kontantkort i Spanien?

Min mamma ska vara i Spanien i fem veckor tillsammans med två kompisar till henne. Eftersom de vill kunna ringa till varandra och att de inte ska bli lika dyrt vill de köpa kontantkort. Jag lovade att hjälpa dem, men det var visst inte så lätt... Jag har letat och letat för att hitta någon information, men hittar inte mycket. Eller så hittar jag information och den är på spanska .

är det någon som har lite koll på kontantkort i Spanien och vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Köpa kontantkort i Spanien?
  • Clavi

Det är bara att gå in på en affär som säljer mobiler. Jag hade Movistar som operatör när jag bodde där.

Moraltant!
  • lottizm

dom tre stora mobiloperatörerna är Movistar, Vodafone och Amena. måste vara lite partisk eftersom jag jobbade där på Vodafone och säga att dom är bäst. Amena har ingen vidare täckning och Movistar är dyrare. ett nytt kontantkort (brukar ingå runt 6e) köps enklast i nån av deras egna affärer, finns överallt!
    Vodafone har kundtjänst på engelska också om man skulle behöva det, bara att ringa 123 från mobilen

• Madge

Att det är engelska är ju rätt bra . Så Vodafone verkar ju rätt bra då...

• Honey1982

jag hade både movistar och amena. var jättenöjd med amena faktiskt .
    hade nog dom i ca 10 månader.

• lottizm

ja, fast deras engelska är väl lite halvkass kanske (jag jobbade på Vodafones kundtjänst men bara på spanska) t.o.m på den avdelningen ska ta emot samtal på engelska. men dom fattar nog.

jag rekommenderar iaf Vodafone, lättast att hitta också eftersom det har funnits här och det är lätt att hitta affärerna, samma symbol!

• lottizm

måste bara säga också att din mamma och hennes kompisar bör skaffa samma operatör, blir betydligt billigare då!!!

• Musicteacher

Hade Vodafone i Spanien (solkusten) och det funkade bra. Movistar = Telefonica = statligt mastodontföretag a'la Telia.

• Erita

Vodafone=Telenor ?
    Eller ärdet bara svenska vodafone som blivit uppköpt

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • lottizm

ja det verkar bara vara i Sverige, i Spanien är det fortfarande Vodafone. Telenor är väl ett norskt företag?

• Madge

De ska ju vara nere i södra Spanien i Nerja och jag tror inte de kommer göra några stora äventyr...

Vad kostar det att ringa i Spanien?

• lottizm

det är ganska dyrt att ringa i Spanien, betydligt dyrare än här.
    jag vet bara vad Vodafone kostar, det finns olika "prisplaner" att välja på för kontantkort men det som kommer automatiskt när man köper det kostar 0,28e i minuten + uppkopplingsavgift 0,12e. sms 0,15e. sms till Sverige 0,60e.

• Erita

alltså ca (inte exakta siffror men på ett ungefär)2,80 kr i minuten + kopplingsavg. 1,20 kr
    1,50 sms , 6 kr / sms till sverige

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Madge

Oj! Jag som tycker det är dyrt i Sverige ...

Men det blir ändå billigare än att använda sitt svenska telefonnummer

Svar på tråden Köpa kontantkort i Spanien?