• Anonym (dotter)

Lån på obelånad lgh trots arbetslös?

Hej, jag undrar lite om man kan få lån på en obelånad lägenhet trots att man är arbetslös? Min mamma har en lägenhet utan lån, den är värderad till ca 600 000kr. Jag skulle vilja hjälpa henne renovera den lite och vi behöver då lite kapital då hon inte har något sparat.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Lån på obelånad lgh trots arbetslös?
  • Lisa77

Jag vet inte 100%, men de gör väl en kreditprövning på banken. Har du inte några andra skulder borde ett litet lån vara ok. Men får du nej är det bara för att de inte vill sätta dig i en knipa då du inte kan betala tillbax... Det är ju trots allt ett lån och de vill säkert att ni ska kunna bo kvar!
    Men boka möte m din bank och prata m dem, du kan ju bara få ett nej i värsta fall. Fråga får man ju!
    Lycka till!

• BlåRosen

Japp, det går lätt att fixa..

Ring bara banken fr att boka upp en tid för en ansökan om lån.

• BlåRosen

Glömde,, man kan idag belåna 85% av vad bostaden är värderad till...

Så det spelar ingen roll att hon inte har ett jobb. Dom tar ju lägenheten som säkerhet...
    Efterom det inte finns några lån på den lägenheten å är värd så mycket, så kommer det inte att vara några problem att få lån..

• Anonym (dotter)

Tack för era svar.

Godnatt!

• Anonym (Nyss lånat)

På lägenhet får man låna 75% och villa 85%

• Birgitta2

Du får låna på lägenheten. MEN... om låntagaren missar en enda betalning till banken har banken rätt att sälja lägenheten på exekutiv auktion. Är det värt att belåna en lägenhet då?

• Rockelina

Japp inga problem - lhgt är ju i pant. Räkna bara på hur mkt yrare det blir imånaden och vad räntan blir. Om lånet är låst kan det va smartare att öka krediten till t ex 20 000. Blir ju återbetalningskyldig till banken om du öppnar upp låst lån - osmart.

Svar på tråden Lån på obelånad lgh trots arbetslös?