• Sunny83

Barnskötare = inget jobb??

Är det sant att det inte finns några jobb för barnskötare numera?
    Har hört så många säga att är man barnskötare så blir man ofta inet anställd..mer än som vikare eftersom alla förskolor hellre vill ha förskollärare.
    Stämmer verkligen detta??

Känns ju väldigt kul att jag avslutade min barnskötareutbildning i januari i år...i hopp om att kunna få arbete nu efter min mammaledighet.
    Har jag läst 1,5 år helt i onödan nu? Å fått låneskulder dessutom

Jag har ingen möjlighet att läsa till förskollärare känner jag..har inte råd att plugga i flera år, sen vill jag verkligen inte läsa mer heller utan jag vill jobba!

Nån som vet nåt om det här? Typ nån som arbetar på förskola eller så...är det lönlöst att söka jobb på förskola när man är barnskötare?

• Svar på tråden Barnskötare = inget jobb??
  • Mia med 2

jag är barnskötare (gick barn och fritid) och jag får bara vikariat... jag tror dem helst vill "utrota" barnskötare och ha förskollärare ist.

• Supermummy

jag fick ett vik som barnskötare, utan utbildning...

• Velvet Ås

Ring din kommun och hör med dem hur det ligger till just hos dig. Allt handlar om politik. Det är de som bestämmer hur det ska se ut i kommunen. I min kommun har vi ett avtal som säger att det ska vara proportionen 2 barnskötare och 1 förskollärare på en småbarnsavdelning och 1 barnskötare och 2 förskollärare på en syskonavdelning. Å andra sidan så vet jag andra kommuner som mer eller mindre slutat nyanställa barnskötare....

Har du nyss gått en barnskötarutbildning i din kommun känns det konstigt om inte kommunen anställer...

Lycka till!

• Lilleskutt84
    Tyvärr så är de nog så att de är svårt att få jobb som barnskötare idag! Men de variera nog oxå från kommun till kommun kan jag tänka mig. Jag skulle gått en 1 årig barnskötar utbildning på distns men jag blev avråd att göra de av kommunen för att de var & är så svårt att få jobb som de. Vik kan man ju alltid får! Tror nog oxå att de där med laser timmar är bra, vet ej fall alla kommuner har de, men ex om du jobbat som timvik innom 5 år & fått i hop över 1000 timmar så e kommunen skylldiga att ge dig ett vik på minst 3 månade eller hur de är. Är själv i den sistsen nu ..... trist ....
  • åskmamma

nej det stämmer inte att du aldrig får jobb! däremot SÖKS det inte så många tjänster längre men de finns! Jag har vikat i tre år snart. om du får ett vik, långtidsvik, kan du ha tur att det är så långt eller förlängs att du blir LASAD detta tillämpas i ALLA kommuner ( lagen om anställningsskydd), då MÅSTE kommunen fortsätta ge digvik. och så rullar det på. och om du har jobbat till slut i tre år ( vilket kommer ändras om det inte redan har det) inom en femårsperiod blir du fastanställd!
    Nu pratas det om att man ska arbeta 14 mån. inom en viss period för att bli fast. Kul för mig som har kämpat i tre år och som når min fastanst. i jan......det låter jobbigt men tiden går fort!
    Mitt råd är gå med i facket och ring dem och hör dig för. DET FINNS JOBB! Ingen enhet har råd att anställa enbart förskollärare etc. Dessutom har de flesta förskolor riktlinjer om hur många Barnskötare resp. förskollärare det ska finnas på en avd.
    Var inte ororlig. Börja med att skriva in dig hos vik. poolen i din kommun. Där är det oftast brist på utbildade barnskötare, i af här!
    Lycka till!

• Sunny83

jättetack för svaren!

Ska skriva in mig på vik.poolen efter min mammaledighet
    Vill ju verkligen jobba med barn,har tyckt att det jag läst varit jättekul och fått jättebra betyg i allt..så nog vill jag jobba inom det nu.
    Ska höra med kommunen med vad de säger.

Svar på tråden Barnskötare = inget jobb??