Barnskötare = inget jobb??
nej det stämmer inte att du aldrig får jobb! däremot SÖKS det inte så många tjänster längre men de finns! Jag har vikat i tre år snart. om du får ett vik, långtidsvik, kan du ha tur att det är så långt eller förlängs att du blir LASAD detta tillämpas i ALLA kommuner ( lagen om anställningsskydd), då MÅSTE kommunen fortsätta ge digvik. och så rullar det på. och om du har jobbat till slut i tre år ( vilket kommer ändras om det inte redan har det) inom en femårsperiod blir du fastanställd!
Nu pratas det om att man ska arbeta 14 mån. inom en viss period för att bli fast. Kul för mig som har kämpat i tre år och som når min fastanst. i jan......det låter jobbigt men tiden går fort!
Mitt råd är gå med i facket och ring dem och hör dig för. DET FINNS JOBB! Ingen enhet har råd att anställa enbart förskollärare etc. Dessutom har de flesta förskolor riktlinjer om hur många Barnskötare resp. förskollärare det ska finnas på en avd.
Var inte ororlig. Börja med att skriva in dig hos vik. poolen i din kommun. Där är det oftast brist på utbildade barnskötare, i af här!
Lycka till!