• Itis

Ingen lust att äta...

Jag är i v 15 (16 om man ska gå efter vad sköterskan gissade vid gyn-undersökningen efter ett VUL) och har sedan v 7 plågats av riktigt illa graviditetsillamående.

Första 4 veckorna kräktes jag dygnet runt, fick upp i princip allt, och gick ner 5 kg, sedan fick jag åka in och få dropp eftersom jag inte fick i mig nog med vätska. Då fick jag även starkare mediciner som gör att jag inte kräks men jag mår illa, är yr och trött mest hela tiden. Ofta däckar jag mitt på dagen och måste lägga mig, orkar knappt med mig själv. Ibland harjag bättre dagar då jag faktiskt orkar åka och handla en snabbtur.

Jag måste äta något med riktigt jämna mellanrum annars bli illamåendet värre men det jobbiga är att jag har inte lust på någon mat. Äpple, banan, havregrynsgröt, smörgås med sylt...det är i princip det jag lever på på dagarna. När min man kommer hem så måste han ju ha mat och det han lagar försöker jag äta, men jag har ingen lust direkt även om hungern fanns där. Om det hade funkat att bara dricka mjölk hade jag nog gjort detta.

Ibland går pizza och hamburgare från ETT ställe bra medan jag skyr McD och Burger King...men jag vill heller inte ha i mig bara skräpmat. Godis lockar inte heller (som tur är).

Jag är bara rädd nu att ungen ska fara illa för att jag inte får i mig nog med mat av olika sorter. Äter ju inte för att jag är rädd att gå upp i vikt utan för att inget smakar mig.

Har ni några tipsa på lugna maträtter som är nyttiga för både mig och Kotten samtidigt som dom är hur lätta som helst att laga till?

• Svar på tråden Ingen lust att äta...
  • Snorky

Jag är i vecka 22 och lider av samma sak som dig! Det är hemskt! INGET ÄR GOTT!!
    Jag har hittat några maträtter som är ok... pannkaka, olika slags pastarätter, grekiskt sallad... men så mkt längre kommer jag inte och det blir ju även enformigt o tråkigt att äta det jämt.
    Idag har jag pinat i mig en fjärdedels kebabtallrik... men fy vad äckligt. Jag kan inte laga mat när jag inte har nån matlust! På jobbet går det dock bättre då tar jag en liten portion mat och äter. Men hemma är det helt omöjligt, det slutar oftast med att jag inte ätit nåt på typ 8 h och så blir det mackor!

Jag spyr inte tack o lov, men när jag inte äter blir jag illamående och får ont i magen. Det hela blir en ond cirkel! Dock tror jag inte barnet tar så illa upp i magen, den brukar ta det den behöver, det är nog snarare vi som råkar illa ut. Jag är ju så extremt trött fast den perioden ska vara över för mig för länge sen. O jag går inte alls upp i vikt, iofs gick jag bara upp totalt 7 kg med första barnet och då kunde jag äta jättebra.

Jag har inga direkta råd att ge, mer än att du är inte ensam om det!

• ucka

"Äpple, banan, havregrynsgröt, smörgås med sylt..." mjölk och lite smakmat... Men det är väl jättebra! Du klarar dig länge på bara banan, det innehåller det mesta man behöver!

JAg är ingen dietist men mitt råd är att du slappnar av, äter det du kan och nöjjer dig med det! Självklart är det viktigt att du får i dig så att du inte går ner i vikt men du vinner ju inget på att stressa upp dig och få dåligt samvete.

• medistra

jag känner igen mig helt och hållet även om mitt illamående inte gjorde att jag kräktes särskilt mycket och därför slapp jag undan dropp och annat

men att ständigt må illa, vara zombietrött och att ha absolut ingen aptit på något, det enda jag kan säga är att det kommer bli bättre, mitt illamående släppte kring v.15 men aptiten har jag fortfarande inte riktigt fått tillbaka (är i v.21)

jag kan trösta dig med att din lilla bebbe inte kommer fara illa alls, även om du äter ensidigt, den enda som tar stryk av det är du, men ser du till att äta ett multivitamintillskott så kommer du klara dig hyfsat bra, kanske ska du redan nu börja äta extra järn med

enkla goda maträtter, ja, det som funkar bäst för mig är pasta i olika former eller sallader

kyckligpastasås: ca 4 port

1 färdig-grillad kyckling
    2st creme bonjour crusine eller smaksatt creme fraiche i valfri smak
    bandspaghetti eller någon annan god pasta
    valfria grönsaker eller sallad

sätt på pastavattnet och dra av skinnet på kycklingen, dela den och lägg i en kastrull, häll över all creme fraiche eller creme bonjour och låt småputtra i ca 5 minuter, ät ihop med pasta och sallad eller grönsaker

denna pastasås går även utmärkt att göra med lax i, stek då till några laxbitar först, dela dem och häll sedan på creme fraichen eller creme bonjouren

hoppas det faller dig i smaken

• pamOangela

Just nu tror jag det viktigaste är att du äter och dricker NÅGOT, tänk inte så mycket på om det är godis, skräpmat eller bara sallad dagarna i ända. Det du känner för att äta skall du äta. Det gjorde i.a.f. jag de veckorna jag mådde illa, i början av graviditeten, annars skulle jag inte ha fått i mig något heller. Lite är bättre än inget.

Sedan när illamåendet lagt sig, DÅ kan man börja tänka på att det bör vara omväxling i det hela och inte skräpmat varje dag i flera veckor.

Bara min lilla åsikt...

• Duckan74

Jag äter också väldigt enformigt. Tappat matlusten och det mesta är äckligt, men konstigt nog är bullar gott

Tror som de ovan, så länge du äter något. Barnet tar det den behöver och du får lida själv. Hoppas det blir bättre!

• Snorky
    medistra: Man ska aldrig börja äta järn om man inte har ett konstaterat lågt järnvärde. Det kan gå mkt illa om man får ett för högt järnvärde, även om det är ovanligt så kan de ske!
  • Itis

Tack för alla svar, tjejer! Idag har min man lämnat en liten matlåda med lasangette i kylen åt mig från gårdagens matlagning och jag försöker psykiskt ställa in mig på att detta ska ner i magen på mig. Konstigt nog är UPPVÄRMD mat så himla mycket vidrigare än direktlagad...

• Snorky
    Itis: jo, jag vet... uppvärmd mat är hemskt. Det äter jag inte ens i vanliga fall... fy! Men hoppas att du fick i dig lasagnetten! Själv har jag ätit 3 smörgåsar idag, men ska försöka fixa nån lunch nu... vet att jag bara mår sämre om jag inte äter.
  • UllenK

Så har jag haft under hela min graviditet, inte speciellt hunrgi på nått, därimot funkar Big mac och gröna äpplen Och jag försöker verkligen äta när jag blir suger, åker lång väg för att äta just det jag vill ha. Nu är jag i v38 och inte så längt kvar, har gått upp 4,5kg men min BM är inte ett dugg orolig. Bebben får det som behövs, och så länge magmåttet ökar så är allt bra. Men se till att ät någon gravidvitamin, typ vitaplex eller nåt, aldrig fel att få alla viktiga vitaminer.

Mamma till Nina och lilla Elsa i magen, BF 7/9
  • Itis

Snorky: Ja, det är faktiskt vanligtvis inte lockande med uppvärmd mat heller *ler*. Värst är när man är hos mamma och hon försöker pracka på en matlådor från middagen där. Det serveras ofta älgkött som jag förätit mig på för längesedan och som är om ännu mindre lockande som uppvärmt som sagt :)

UlleK: Jag har lite tvärs emot när det gäller McDonald...klarar knappast att ens tänka på varken det eller BK nu under graviditeten. Min man köpte en hamburgare på BK i helgen och jag (för att försöka övervinna mitt "snabbmatsäckel") tog några tuggor och det var skitgott, men så fort det slunkit ner i magen så var jag väldigt äcklad över mig själv för att jag ätit något sådant eftersom jag hade äckelkänslor för det *ler*

• lillamaa

jag har samma illamående, kräks och allt. jag föredrar kall mat. de mesta som är kallt brkar gå ner. även om de nu kommer upp hälften av gångerna.

pizza, grillmat och liknande har jag fått ge upp. de spyr jag upp på en gång.

• lillamaa

jag har samma illamående, kräks och allt. jag föredrar kall mat. de mesta som är kallt brkar gå ner. även om de nu kommer upp hälften av gångerna.

pizza, grillmat och liknande har jag fått ge upp. de spyr jag upp på en gång.

Svar på tråden Ingen lust att äta...