• Anonym

Jag är 24 år och kan inte engelska :-(

Jar har läst 3 år på högskolan, dvs har en högre utbildning. Vi hade viss literatur på engelska och det gick väl ok och förstod lite. Men klarade mig rätt bra ändå eftersom jag var aktiv på föreläsningarna (som var på svenska). Läsa en barnbok på engensla går bra, men oftast inte mer.

Har en släkting som är gift med en engelskman, han har nu läst sig svenska så det känns jättebra, men när hans släkt kommer på besök är det såå jobbigt. De verkar jättetrevliga, men de tycker nog inte samma om mig eftersom jag inte ens hälsar på dem när vi ses, av rädsla att de ska börja prata med mig. Skäms inte bara inför dem, utan värre är det om min övriga svenska släkt märkar att jag inte kan. De är jätteduktiga på språket.

Idag känns det inte accepterat att vara i min ålder och nästintill okunnig i engelska, och det blir alltid problem för mig. Som jag skrev tidigare har jag en högre utbildning men vågar knappt söka jobb eftersom man oftast måste kunna engelska.

Jag jobbade på en kundtjänst förut och ringde nån mig som pratade engelske låtsades jag att det var fel på linjen och la på. Som tur var märkte chefen aldrig något.

Drar något ett engelsk skämt sympatiskrattar jag, óch det kan bli jobbigt när någon slänger sig med amerikanska uttryck som jag inte förstår

Har tänkt läänge att jag ska gå någon kurs, men det skapar sån ångest. På nybörjar- och fortsättningskurserna kommer det ju inte vara någon i min ålder direkt.

I skolan (på högstadiet och gymn) var jag en duktig elev med ok betyg i det mesta utom eng. Jag skäms såå för detta eftersom det inte är normalt idag

• Svar på tråden Jag är 24 år och kan inte engelska :-(
  • Anonym (Jag med..)

Du är inte ensam, vet inte om det är någon tröst... Jag är duktig på att förstå engelska, men jag kan inte prata... Uttalet är rent åt helvete och jag hittar inte orden... Söker aldrig ett jobb där det står att man ska kunna engelska! Har gjort som du, låtsats att det var fel på telefonen och lagt på när någon har pratat engelska...

Min pojkvän är kanonduktig på engelska, han har pluggat ett år i USA... Han har lovat att hjälpa mig, men än så länge har han faktiskt mest retat mig för detta problem.......... Skönt att veta att det inte bara är jag!!!!

• Glittrig penna

Det är inte onormalt att inte kunna engelska. Har haft flera i tidgare bekantskapskretser som inte kan det.

Det finns ingen som tittar snett på dig om du går en kurs (inte lärare iallafall). Jämställ det med att alla kan inte matte. Lika "onormalt" det idag.

Om du absolut inte vill gå någon kurs så kan du ju köpa hemma-kurser. Då behöver ingen höra dig träna och sen när du känner dig redo för nästa nivå så kan du gå en kurs med andra.

• Anonym

Ja faktiskt jättskönt att höra att man inte är ensam. Jag och min man hade en period där vi pratade engelska med varandra, men jag tycker det är så förnedrande efter ett tag, även om han inte skrattar åt mig, så känner jag mig såå dum

• delifi2

om du går på komvux så får du göra ett test först vilken nivå du ska börja på och det finns fler i din ålder och dessutom de som int eklrarat gymnasiet och måste gå komvux kurser och så finns det äldre som vill lära sig engelska

• Anonym

Glittrig penna: Jag tycker inte hemmakurserna ger något, men jag kanske ska testa någon annan.

Jag tycker inte det är lika oaccetperat att inte kunna matte. Visst om du inte kan räkna lätta plus eller lite procent äär du hadlar på rea, men om du inte han pythagoras sats, ekvationer osv så blir du inte klassad som en idiot. Detta trots att det var måsten i skolan, men i engelskan räcker det inte att kunna "vad är klockan" och "vad heter du" för att kunna ta sig fram

Svar på tråden Jag är 24 år och kan inte engelska :-(