• JLj

Myom

Finns det någon som jag som har opererats för myom? Jag har tagit bort dem 3 ggr o det bara kommer tillbaka. De sitter så illa till så att min läkare tror att jag kan få svårt att få barn. Jag är livrädd för att han föreslår att jag ska operera bort hela livmodern!

Någon i samma/liknande sits?

• Svar på tråden Myom
  • Emmiez

vad är en myom?
    har inte hört talas om det innan..

hoppas verkligen att dom inte behöver ta bort hela livmodern

• Sol22

Hej Pea!

Stackars dig! Jag förstår verkligen att du är rädd för att höra de orden från din läkare! Jag är jätterädd jag med men är antagligen inte i riktigt lika jobbig sist som du.

Jag har inte opererats för myom men igår fick jag reda på att jag har ett myom på utsidan av livmoderväggen. Var på VUL p.g.a. missfall för 12 dgr sedan. Mitt myom är 25x30 mm och läkaren sa att det måste följas upp vid en ev. graviditet. Om det blir för stort måste det opereras bort under graviditeten. Han sa att man oftast inte gör nåt åt sådana myom innan p.g.a. att det skulle försvaga livmoderväggen. Kanske det beror på storleken. Hur stora var dina, var satt de och vad var läkarens förklaring på varför de tog bort dem? Jag är så orolig och vill veta mer. Har läst en del men det är alltid ok med andras erfarenheter.

Kram

• Glad i hågen

En kompis till mig har opererat bort det för första gången för inte så länge sen. Då hade jag inte hört talas om det men det verkar ju rätt vanligt.

I hennes fall skulle det inte påverka ev. framtida graviditeter sa hennes läkare. Däremot hade det gjort det om det suttit kvar.

Hennes var stort som en grapefrukt.

• Majblomma12

Emmiez: Myom är muskelknutor/muskeltumörer som är benigna.
    Sol22: Jag har också ett myom på utsidan av livmoderväggen. Mitt var 7x5 cm. Det tyckte jag lät ENORMT men det kanske det inte är då?

• Sol22

Jag vet inte vad som är stort och vad som är litet Iors syster, det är lite av mitt problem... Vad har du fått för råd och rekomendationer då? Kan du låta den vara kvar och ändå bli gravid eller ska du ta bort den?

• Majblomma12

När jag var på undersökning och min läkare upptäckte myomet så sa han att det inte satt i vägen, att det kunde få vara kvar. Men när vi skulle till att göra ET, så frågade han om jag visste att jag hade en "vriden" livmoder, att detta berodde på myomet. Det lät ju inte så bra, tyckte jag. Och igår fick jag min mens och vårt första försök misslyckades, alltså. Jag ska ringa kliniken och be om en tid för samtal, jag vill inte behöva gå igenom detta igen om det ändå inte kommer funka pga myomet...

• JLj

Hej alla,

jag har haft återkommande myom tre ggr. Läkarna vet inte varför de kommer tillbaka hela tiden...Mina har varit i samma storlek som ett ägg ungifär. Problemet är att de sitter precis fel för att jag skulle kunna bli gravid....livmodern har också blivit vriden pga av myomet (vet inte vad det betyder egentligen??)

Sol22. Min läkare sa i början att de inte var något problem för mig att bli gravid, men han ändrade sig visst. Ditt myom verkar inte hindra en graviditet och min läkaren sa att det är vanligt att ett myom försvinner av sig självt om man blir gravid! Hoppas det blir så för dig! Jag har också mycket kraftiga blödningar och smärtor pga av myomet så det är en stor orsak till att de opereras bort. (när jag blödde som värst var jag tvungen att byta tampong var 10:e minut... hade 80 i HB) Tyvärr satte blödningarna igång denna månad med så jag har med stor sannolikhet fått ytterligare myom..... Att jag är rädd för att läkaren imorrn (ska på återbesök för den senaste myom-operationen) ska säga att de är lika bra att operera bort livmodern beror på att det känns som om det är den enda utvägen...jag kan ju inte opereras varje år för detta.... Men lyckligtvis är det inte vanligt att det gör det på fertila kvinnor. Å andra sidan hade läkaren aldrig varit med om en patient som fått tillbaka myomet 3 ggr.....

SUCK, allt känns så hopplöst

• Sol22

Gud vad jobbigt för dig, det är ju inte rättvist!!! Du verkar ju verkligen lida av det här och med så mycket blödningar och smärta förstår jag att det känns hopplöst!

Tänker på dig och hoppas att läkaren kommer fram till någon annan behandlingsmetod som fungerar och att du slipepr ta bort hela livmodern!

KRAM (tack för svar förresten!)

Svar på tråden Myom