• Lillusen

Mysiga kvällsrutiner?

Hej på er FL:are!

Tänkte om det det finns några som känner för att dela med sig lite av vilka kvällsrutiner som ni har för era småttingar.

Har ni bra tips på kvällsrutiner som gör att bebisarna blir sådär myspysiga och lugna för nattningen?

• Svar på tråden Mysiga kvällsrutiner?
  • Aquagreen

Brukar leka med Neo på efter middagen, sen klär jag av honom så får han ligga på skötbordet o lufta rumpan o lyssna på sängmobilen, kittla honom o "prutta" på magen så han kiknar i skratt.. Sen badar/ duschar jag honom o smörjer med inotyol slava i rumpan o pudrar små vecken.
    Sen på med pyamasen o så får han välling i soffan.
    Sen är de dags för sängen, skruvar upp mobilen igen, släcker ner o säger god natt

Så gör vi iaf hemma hos oss

Neo den goa o glada
  • rubygirl

Vi leker ganska vilt efter middagen så att Fille (9 mån) blir ordentligt trött. Sedan vid 19.30-tiden är det dags för bad. Han får sitta så länge han vill - oftast 10 min. När han visar att han vill upp så torkar vi av honom och sätter på honom en pyjamas.

Efter det läser ena föräldern "saga" för Fille, alltså 1-2 pekböcker beroende på hans humör. Under tiden gör den andra föräldern i ordning välling. När "sagan" är slut släcker vi ned, han får sin välling och efter det brukar han oftast slockna. Då är klockan runt 20.

• HH78

Aquagreen:
    En fråga, hur lång tid tar allt detta, tills han ligger i sin säng? När börjar du att göra honom iordning, och när brukar han vilja sova?
    Känns som om min lilla Philip är alldeles för trött när jag ska börja göra iordning honom för natten så han är bara grinig...kanske ska jag börja ännu tidigare då, börjar ändå runt 18 tiden, han brukar vilja sova runt 19-19.30...

• HH78

En till sak, har ni badkar? Badar ni era små varje kväll? Är det ok utan att huden blir torr?

• Aquagreen

HH78 - Detta tar ungefär 2 ½ tim
    har inget badkar utan har honom i balja med lite barnolja el så duschar jag honom, brukar gå o sova mellan 20 - 21 beroende på humör

• Brasset

Vi äter kl 18:00, sitter tillsammans alla vid bordet och pratar och äter gott!
    Badar 18:30, antingen duschar vi tillsammans eller så badar Melker själv,sen smörjer vi in honom och på med pyjamas.
    Välling 19:20 antingen i mammas eller pappas famn eller så ligger han i soffan.
    Jag brukar göra ganska tjock välling på kvällen så då blir han trött, mätt och mysig!

Vi göra samma sak varje dag och han somnar lugnt och nöjt! Vi leker också mycket under dagarna!

• Busfröet

Vår son är 8 månader
    Äter middag vid 17-17:30 och därefter är det lek, eller om vi åker ut nånstans eller om vi går en prommis...ja vi gör oftast nåt annars leker han hemma på golvet med storasyster, själv eller med oss.

Sen vid 20-tiden badar han i tvättstugans ho med (ibland med badolja) och nån leksak. Tar upp honom kramar om och myser med handduken. Torkar tar på pyjamas och ger honom tutte.

Går in i sovrummet, ammar, håller om, sjunger samma sång varje kväll. Lägger ner säger godnatt och går ut.

Kanske inte så specillt men för oss är det mysigt i alla fall!

• Kajak

Vi gör inte så mycket med Aimee innan hon somnar.
    När klockan r runt 19-tiden då brukar jag eller pappan börja med byta blöja o ev bada lite, beror på när hon badade sist. men oftaste tvättar vi henne runt halsen.
    Sen går jag o Aimee upp till sovrum, där ger jag henne flaska, sen när hon har ätit o jag ser att hon är trött så vaggar jag henne lite till sömns (det tar oss max 5 min)

Så det hon somnar mellan kl halv 8 till kl 8.

Ser vi att hon är trött så hoppar vi över badet o tvätta runt halsen sen direkt upp till sovrum.
    Annars badar vi henne ett par ggr/vecka.

Vi har ej badkar o har en rund balja och höga kant, ca 20 cm.

Det räcker bra för Aimee.

Hon är 4 månader gammal.

• Brasset

Just det vi sjunger också samma sånger varje kväll i samma ordning!

• mammatillpojkar

när nicolas va lite mindre så brukade vi massera på kvällarna innan han skulle sova men nu går det inte att få honom till att ligga stilla.. nu börjar vi våra kvälls rutiner vid 18.00 med kvällsmat, sen lite lek, 20 över 6 ungefär så är det dags för att bada det är pappa som sköter badet, på så sätt får dom lite egen tid på kvällen. kvart i 7 stiger han upp och borstar tänderna sen är det dags för en saga, på med blöja och pyjamas, sen går jag upp och gör välling under tiden så gosar han med pappa lite och sen är det välling i famnen och sedan somnar han!!

• mammatillpojkar

glömde skriva att han är 1 år

• flingflong

Joel, snart 9 månader men vi har gjort detta ett par månader nu.

Äter middag vid 17, sen är det lek som gäller. Ibland går vi ut på promenad.

19.00 blir det välling
    Sen blir det massage på skötbordet
    Lägger oss i våran säng och läser böcker, eller ja, pekböcker.
    Sist innan han läggs i sin säng så halvsitter,ligger han i famnen medans jag sjunger Trollmors vaggvisa.
    Sen sätts hans musikmobil igång och han brukar somna efter 5 min.

Livet är bra kul ibland...
  • bits

Med min dotter 6 manader nasta vecka gor vi sa har: Efter middagen blir det bad, insmorjning, sedan lite lek tills hon blir trott, sedan lyssnar vi pa 2 godnattsanger pa Datorn, hon ar i min famn och vi gungar lite till musiken, sedan far hon tutte och somnar med tutten i munnen.

Svar på tråden Mysiga kvällsrutiner?