• ClaraBella

Tips för minnesstund?

Vi ska ha en liten minnesstund för våra små änglar nästa vecka. Ni som har haft minnesstund, hur la ni upp det? Dikter, sånger? Behöver lite tips, det är så snurrigt i mitt huvud just nu..

Mamma till två änglar
  • Svar på tråden Tips för minnesstund?
  • magganhm

Vi hade begravning för Elias och inte minnesstund, men det är ju i princip samma sak. Vi valde att spela några fina sånger från cd...om du vill läsa så har jag skrivit om den i min blogg... *kramar om*

Känner ni någon som kan spela/sjunga som vill ställa upp, har ni någon favoritdikt som säger det ni känner, kanske läsa en sångtext. Det viktiga är att ni känner att ni får bestämma hur ni ska ha det, ni känner vad som är rätt för er.

Elias - min älskade ängel
  • Grytlappen

Vi hade urnsättning för våra gossar den 11/8. Det var endast min man man och jag och prästen som var med. Han sa många fina ord och det räckte bara att han var med.
    Vi har en låt som är gossarnas, När kärleken föds med Shirley Clamp. Den lyssnar jag ofta på när jag saknar dom.
    Kramar!

• Ängeln Casper

Låten "jag fick låna en ängel" Av S.Klamp är jätte fin. Vi spelade den på Caspers begravning och förra året sjöng jag den på en annan begravning av ett barn.

• Elin o Simons mamma

På begravningen av vår dotter hade vi en tjej som spelade piano och sjöng dels några psalmer som vi själva hade valt, bland annat tryggare kan ingen vara. Sedan sjöng och spelade hon Carolas låt Jag vill alltid älska.
    Våra familjer och  närmaste vänner var endast närvarande vid begravningen av Elin som vi hade i kapellet på kyrkogården .

Kram Camilla med ängladottern Elin
  • SkåneM

Jag valde att läsa en sångtext själv. Ville så gärna känna att jag "gav" Ellen något. Det var jobbigt och rösten bröts hela tiden men så glad att jag gjorde det. Vi lät våra närmaste vara med för deras skull, de sörjde ju också. Vi bad sjukhusdiakonen hålla i minnesstunden för hon hade varit ett så stort stöd åt oss på sjukhuset och hon läste en sån fin text.

Du får gärna titta in på Ellens minnessida www.ellensminne.se
    där har vi lagt upp programmet för minnesstunden och också några bilder.

Är säker på att hur ni än gör så blir det fint.

stor kram!

• englabella

Vi hade en jättefin liten och intim minnesstund för vår Dante som föddes v. 23
    Närvarande var vi (jag och min man) och våra föräldrar. Kändes viktigt att mormor och morfar och farmor och farfar fick vara med och säga farväl samtidigt som det blev en fin sluten cirkel.
    Jag valde en finsk låt av en grupp som jag ofta dansade till med Dante i magen. Min man valde en av hans favoritlåtar och så tog vi en fin klassisk melodi. Prästen pratade så vackert om vår son, våra drömmar och förhoppningar däremellan.

Det blir säkert en jättevacker stund Clarabella! Ta tid på er i planerandet så att det blir som ni vill! Kram!

• SkåneP

Var beredd på att vad ni än väljer för sånger så kommer de alltid att få en särskild betydelse.

Jag har t.ex. numera själv svårt för Tears in Heaven, åtminstone om jag hör den ute på stan.

mvh
    Per
    www.ellensminne.se

Svar på tråden Tips för minnesstund?