• Phillippa

Rodnar hela tiden, hjälp!!!

Hej på er (flyttade denna tråd från allmänna)

Jag vet inte vad jag skall ta mig till snart. Jag rodnar flera gånger om dagen, speciellt då jag pratar med killar/män.

Det har satt sig på min hjärna så jag är på helspänn hela tiden och är livrädd för att rodna och antagligen så är det därför jag gör det också. När jag rodnar inför killar så känns det mycket värre eftersom det kan "missuppfattas", d.v.s de tror att jag är intresserad av dem eller så...

Helst vill jag bara stanna inne och slippa umgås med killar men det går ju inte heller. Jag läser till lärare nu men funderar på att hoppa av. Jag kommer ju aldrig att kunna föräldrasamtal eller klara av att umgås med manliga kollegor.

Jag har hört att det finns de som opererat sig emot detta och om det är sant så är jag nästa patient. Det går inte att tänka bort detta, jag har provat i flera år.Det blir bara värre! Jag har även provat att gå till en psykolog men jag blev bara pank, inte bättre....

Är det någon som har samma problem eller som har opererat sig?

Snälla hjälp mig! *gråter*

• Svar på tråden Rodnar hela tiden, hjälp!!!
  • lurksmulan

Jag rodnade jättemycket när jag var yngre, och kan fortfarande bli riktigt tomatröd i ansiktet ibland.
    Men för mig blev det bättre när jag "hann före problemet" så att säga.
    Om jag förvarnade folk om att jag kunde rodna så kändes det inte lika jobbigt om jag gjorde det.
    I grund och botten handlar det om osäkerhet och du rodnar mest när du känner att du inte hanterar situationen.
    Om någon påpekar att du rodnar så fräs ifrån att du faktiskt inte rodnar för att det är kul, och att deras kommentarer inte gör saken bättre.

Sen är det väl inte hela världen om någon skulle tro att du är intresserad? Det finns värre saker att oroa sig över.

Försök att avdramatisera det hela, att tänka att det faktiskt inte gör så mycket om du blir röd i ansiktet. Ingen tycker sämre om dig för det, du blir ingen annan person och livet går vidare ändå.

• Anonym

Jag har samma problem
    Jag har hört att man kan operera bort en nerv (?) i armhålan för att bli kvitt detta, men att man helst inte gör det sådär hur som helst för det kan bli många komplikationer.

• Anonym

Här är en till som lider av detta....
    Har ej haft problemen i tonåren dock!
    Har kommit nu på äldre dar

• Ishtar

Det finns ju grönaktigt puder/underlagskräm om man har hy som lätt blir röd. Dessutom en hel hop med krämer och masker som drar ihop de små blodkärlen i ansiktet. Det förhindrar ju inte att man rodnar men huden blir mindre genomskinlig så att det inte alls syns på samma sätt.
    Hör med en hudterapeut.
    Och ja, jag vet att problemet är psykologiskt, men om inte psykolog funkar så kanske du känenr dig lite säkrare i ansiktet och därmed rodnar mindre. En sorts KBT fast med hudvårdande produkter, liksom:)

• Ishtar

Det finns ju grönaktigt puder/underlagskräm om man har hy som lätt blir röd. Dessutom en hel hop med krämer och masker som drar ihop de små blodkärlen i ansiktet. Det förhindrar ju inte att man rodnar men huden blir mindre genomskinlig så att det inte alls syns på samma sätt.
    Hör med en hudterapeut.
    Och ja, jag vet att problemet är psykologiskt, men om inte psykolog funkar så kanske du känenr dig lite säkrare i ansiktet och därmed rodnar mindre. En sorts KBT fast med hudvårdande produkter, liksom:)

• Anonym

Det finns ett läkemedel som heter Inderal, som gör att man inte rodnar. Gå in på www.netdoktor.se och läs under diskussionsforumet "social Fobi". Hoppas att det löser sig för dig!

• Anonym

Jag har med samma problem som dig. Jag läser med en högskioleutbildning, tycker det är jättejobbigt med föredrag mm då man måste prata inför publik. Men då har man ju ändå en "anledning" till att bli nervös.

Värst är det för mig, precis som du skriver när man pratar med någon av det motsatta könet som man inte känner så bra. För mig har detta blivit ett problem på senare år. Det började när jag gick sista året på gymnasiet. Jag har alltid varit lite blyg, men aldrig rodnat direlt utan anledning som jag konstant gör nu.

Usch det är jättejobbigt, men du är inte ensam!

• cuteangel

det finns mediciner mot sånt.
    Tycker du ska gå till psykolog o prata om det o säg att du vill ha medicin o samtal.
    Jag har själv de problemen (social fobi) och fått medicin mot det,nu är det mycket bättre.
    Ge inte upp!

Många kramar!

• Anonym

Måste man få inderal på recept eller kan man köpa det på apoteket?? Är det någon som vet om man kan ta det vid behov eller om man måste äta det regelbundet??????

• cuteangel

du ska kontakta psyk o så får de bedömma.
    Det ska du ta regelbundet.

• Phillippa

Antagligen måste jag väl ta kontakt med en psykolog men det är så himla dyrt!!! Finns det psykologer som jobbar inom kommunen eller liknande? Så att det blir lite billigare! Jag har inte råd med 500-700 kr varje gång.

Det känns skönt att höra att det gått bra för dig "cuteangel" då finns det kanske även hopp för oss andra.

Jag vet inte om inderal är något för mig. Då måste jag ta det hela tiden eftersom det finns killar både i skolan och på mitt jobb. Att hålla föredrag har jag konstigt nog inga problem med, det är det motsatta könet jag inte vågar prata med . De flesta killar är ju väldigt trevliga men jag måste hela tiden undvika dem ändå.

• Anonym

Men jag är inte ett fall för "psyk", jag har familj, bra jobb, bra ekonomi, helt normal, men jag lider ofantligt av att jag rodnar hela tiden.....Kan man gå till sin husläkare?

• cuteangel

*s* till psyk går man inte bara för att man är psykiskt sjuk utan det är oxå kuratorer att prata med...man behöver inte dramatisera ordet psyk.
    Det kostar 70 kr eller 120 kr första ggr,sen får du frikort.
    Det är värt vartenda öre.

• Lill Rita

Hej hej!

Man kan ta stora lugna andetag när man känner att det är på G.
    Se till att fotsulorna är jäms med marken för att ge en trygghetskänsla.
    Använd underlagskräm, detta för att då syns det knappt. Och vet du det så rodnar du automatiskt mycket mindre.
    Lycka till!

• Fluortanten

Jag har läst (just vid "rodning"), att när man känner det komma ska man anstränga sig så ini h-e för att just rodna. Det kan ju låta jättekonstigt, blir ngn slags omvänd psykologi där men detta har funkat för mig i VISSA fall.

Vet oxå att kognitiv beteendeterapi är en framgångrik form vid just sådana här problem. Jag har läst om fall där människor blivit "botade" efter bara en session.

Till anonym 1187021:

Ett fall för psykiatrisk vård kan man ju vara även om man har familj, bra jobb, och bra ekonomi. Jag önskar innerligt att den där gamla stämpeln ang psykvård och psykisk ohälsa kunde försvinna någon gång =/

Svar på tråden Rodnar hela tiden, hjälp!!!