• Coursell

Hur vänja av barnen med tandkräm?

Jag har, som säkert många andra föräldrar, köpt sk "barntandkräm" i form av Bamse osv. Allt för att göra tandborstningen lite roligare.
    Men...nu är hon ju fem år och jag tycker hon skall börja använda vanlig tandkräm, men det tycker naturligtvis inte hon.

Några tips på hur man går tillväga?

Och att jag inte skulle ha köpt den från början, det har jag begripit alldeles själv

• Svar på tråden Hur vänja av barnen med tandkräm?
  • nina80

Inget fel på barntandkrämen och de har anpassat flourhalten till att passa små mjölktänder.
    Min dotters kusiner är 6 och 10 år och de använder båda fortfarande barntandkräm.

• Kärnhuset

Konstigt att er tandläkare rekommenderar annorlunda än de flesta andra. Vår sa nämligen att man inte behövde ha tandkräm alls förrän de fick kindtänder, men vi duttade lite ändå så det blev lite smak.
    Ska det vara som en ärta i storlek handlar det om barntandkräm! Rekommendationen är annars lillfingernageln, och den är inte stor på en knappt ett-åring.
    Flour är bra för tänderna men farligt för kroppen, därför är det reglerat hur mycket flourhalt det får vara. Speciellt viktigt är det innan barnet lärt sig spotta och inte svälja den.

Sen håller jag med om att de bör vänja sig vid smaken av vanlig tandkräm. Vi hade som sagt en som inte alls gillade att tandkrämen smakade godis. Vi rådgjorde då med vår tandläkare som sa att så länge vi tog desto mindre var det okey. Den enda barntandkräm vi hittade som smakade lite mint och inte så mycket godis var Colgates barntandkräm.

• nina80

Enligt folktandvården så är det tandkräm och tandborstning 2 gånger per dag som gäller från första tanden, står att läsa på deras hemsida.

• Amorella

Exakt, det är som Nina säger! Tandkräm från allra första tanden. Det är vad svenska tandläkare rekommenderar. Varför skulle man inte behöva borsta fram- och hörntänderna med tandkräm? Även dem ska ju barnen ha i många år; inte kul att få hål i dem.

• Kärnhuset

Klart att man ska borsta framtänder och hörntänder (fast hörntänderna kommer ju oftast efter kindtänderna, så de är inte med i rekommendationen om att vänta med tandkräm).
    Jag vet inte varför tandläkaren sa att man bör vänta med att börja använda tandkräm tills hörntänderna kom (och sen givetvis borta även resten av tänderna med tandkräm). Borsta morgon och kväll var lika självklart och kanske tyckte de att det blev tillräckligt rent av det (det är ju inte tandkrämen utan borsten som gör rent) och att barnet skulle vänja sig vid borsten först och smaken sen? Det var kanske en gammal rekommendation? Rädsla för att barnet får i sig för mycket fluor?

Vi använde som sagt ändå lite tandkräm. Så pass lite att det blev lite smak, för det går inte åt mycket till de små framtänderna.

• Sasson

Öht blir tandborstningen riktigt viktig först när kindtänderna kommer. För de där framme räcker salivproduktionen en bra bit, det har inte så många skrymslen och vrår för tandtrollen att gömma sig i. Men man bör ändå borsta tänderna från första tanden för säkerhets skull och för att vänja barnet vid känslan.

• Gisse the one and only

Men låt henne ha kvar Bamsetandkrämen, den är hur bra som helst för en 5 åring. Varför krångla när det inte behövs?

• Iza05

jag borstar tänderna på min lilla. ocj om jag inte har tandkräm då är det inget som gör det roligt så jag använder det till dom vill gå över själv.. som mina små syskon dom valde sjäv vid 6-7 års ålder då ville dom vara stora så då var det klart. tycker inte man ska tvinga dom små att ha vanlig tandkräm.

• Linsen

Jag har fått veta att anledningen till att man ska vara försiktig med flour är att om man överdoserar innan mjölktänderna kommit kan det bli fula vita fläckar på de nya tänderna. Mängden tandkräm ska motsvara max storleken på barnets lillfingernagel.

• dison

Dottern har ätit flourtabletter morgon och kväll på inrådan av tandläkare sedan hon var 3 år + borstat tänderna med flourtandkräm morgon + kväll, enligt dem så krävs det att man äter 10-15 tabletter per dag för att komma upp i de doser som ger fläckar på tänderna. Oftast är det de som har hög flourhalt i dricksvattnet som får problem med fläckar och de bör akta sig för att komplettera med flourtabletter.

• MaDdO

Vi kör med vuxentandkräm på kvällen och barntandkräm på morgonen hittills. Annars finns det juh vuxentandkräm med fruktsmak som du kan prova, det är lite spännande om dom fått en EGEN sort!

• nublu

Är det någon mer än jag som är trött på att Bamsetandkrämen är så seg och lös i konsistensen? Det blir du tandkräm överallt i badrummet!

Jag köper Dentosal barntandkräm på Apoteket, den rinner inte ut ur tuben av sig själv när någon "råkat" skruva av korken på tuben...

• Bo Peep

Varför byta tandkräm och skapa en konflikt vid tandborstningen? Min 12-åring använder Bamse Huvudsaken är att han borstar!

• Kärnhuset

Visst är huvudsaken att de borstar och om man bara doserar tandkrämen efter behovet så funkar det.
    Anledningen att man går över till vuxentandkräm när de får sina nya tänder är att de nya tänderna behöver mer fluor för att bygga upp ett bra skydd mot karies.

• veronicaermanbriks

kör på bamse. Den är ju precis lika bra som vuxentandkräm.
    Hon kommer inte använda den hela livet :)

• Tiiina86

ja tycker inte om alla godis liknande smaker på alla barn tandkrämer, ja kör på colgates tandkräm för barn som heter "my first 0-6" det är fräshare smak en dom andra tandkrämerna tycker jag, liknar lite mer vuxen tandkrämens smak fast svagare så du kanske kan börja med den å vänja av dom med den där godis liknande tandkräms smaken å sen köpa en svagare vuxentandkräm.

• saraseal

Anledningen till att man ska använda barntandkräm är ju att det är mindre flour(stavas det så?) i den. barn kan ju lätt svälja tandkräm och flour är inte alls bra för magen...

Svar på tråden Hur vänja av barnen med tandkräm?