• nyponsoppa

Det uttalas inte så!

Man kan irritera sig på det mesta
    jag irriterar mig på när folk uttalar ord fel. Min favorit är "Parfait", det uttalas "parfä" men en del säger "Parfajt"...Blir så galen! Säger ni Café au Lajt också?

Irriterar du dig på något felaktigt uttal?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-26 23:21:52:
    Länk till en rolig sida med konstiga uttal
    miaolsson.web.surftown.se/feligaord.htm

• Svar på tråden Det uttalas inte så!
  • norgesessan

jag har aldrig hört ps ord med uttal av p. men jag vet inte hur det är längre nord än skåne I norge uttalar man inte p'et iallafall (om det inte finns undantag jag inte vet om)

• annca

"Terapeft" (påstår iaf svärmor som är terapeut)

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Alle

Piri - varje gång jag säger löft så tittar sambon på mig som jag vore en idiot

och jag säger konsekvent löft istället för lyfte och då är jag infödd stockholmare, visserligen med en viss norrländsk frasering (vars ää du och jag mää)....

• Betty Boop
    Anni G skrev 2006-08-23 10:41:07 följande:
    Hur uttalar man terapeut? Min mamma (som är från Finland) säger "terapeut" som det stavas, i Sverige säger man väl "terapeft", eller? Jag har även hört "terapöjt".Själv undviker jag att säga ordet alls eftersom jag inte vet hur jag ska säga!
    Ja, terapeFt säger man!
  • frugiraff

min gubbe från värmland säger sola, dörra, vägga osv... hahaha jag kommenterar det varje gång

• Alle
    Anni G skrev 2006-08-23 10:41:07 följande:
    Hur uttalar man terapeut? Min mamma (som är från Finland) säger "terapeut" som det stavas, i Sverige säger man väl "terapeft", eller? Jag har även hört "terapöjt".Själv undviker jag att säga ordet alls eftersom jag inte vet hur jag ska säga!
    Enligt SAOL så uttalas terapeut som [terapev´t] och på Finlandssvenska som [terapöj´t]
  • SkåneP

>Säger ni Café au Lajt också?

Haha, nä, men från nu kommer jag nog inte kunna låta bli, eftersom det uttalet nu planterats i mitt huvud.

Fast det blir nog mer Caffajt ål rajt av rimtekniska skäl.

Tycker annars inte "fel" är irreterande, snarare lustiga.

Tycker bagUett låter gulligt.

• Blixten

Något jag har märkt sedan jag flyttade till Sverige är att många säger "vart" i stället för "var". Min sambo säger alltid "vart är fjärrkontrollen?"

Jag hör det så ofta så jag börjar nästan tvivla på mig själv. För visst heter det väl "var är fjärrkontrollen?" och "vart är du på väg?"?

Svar på tråden Det uttalas inte så!