• nyponsoppa

Det uttalas inte så!

Man kan irritera sig på det mesta
    jag irriterar mig på när folk uttalar ord fel. Min favorit är "Parfait", det uttalas "parfä" men en del säger "Parfajt"...Blir så galen! Säger ni Café au Lajt också?

Irriterar du dig på något felaktigt uttal?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-26 23:21:52:
    Länk till en rolig sida med konstiga uttal
    miaolsson.web.surftown.se/feligaord.htm

• Svar på tråden Det uttalas inte så!
  • Nika75

Elinvd: Det ÄR faktiskt skillnad på asocial och osocial (vilket behandlats i en annan tråd här på FL). Läs mer om prefixet a- och o- på svenska språknämndens hemsida:

www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx

Vad gäller uttalet av Mallorca så uttalas det på spanska som Majorca. Dubbeltecknat l uttalas som regel "j". I svenskan är det dock okej att säga Maljorca, i alla fall enligt vad svenska språknämnden rekommenderar: www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx

Själv säger jag dock Majorca, Sevija (Sevilla) osv eftersom jag varit i Spanien en del och det därför känns mest rätt...

• pr32

På tal om majorka o allt vad ni skriver... hur tusan uttalas Muurikka??

• LiMo

Åhhhh nu kan jag passa på att ftåga hur esprit uttalas!!! Jag uttalar det esprii.

• en vanlig jävla muffins

moor-icca.. finska dubbel-u:et blir långt o i svenskan..

• elinvd

NIka 75: jaha... det visste jag inte *skäms* tack för att du sa det

• Pyrets pappa

systeryster2:

det låter väl riktigt?

• Salmiak6

min man envisas med att uttala presenning så här: Préss-enning. Lägger betoningen fel.

• pr32

muffins: Tack. Även fast jag är halvfinne så visste jag inte...men nu kan jag tala om för sambon hur han ska uttala det.

Svar på tråden Det uttalas inte så!