• Mrs B

"Runt juni kom de ut..."***Del 2***

Redan tråd nummer två för oss i juni-tjutar-trådarna, numera som mammor!Skrattande
    Tiden går fort och här delar vi med oss om tankar, känslor, tips, råd, gråt och mycket glädje!

Våra tidigare trådar:
    Planerar barn: www.familjeliv.se/Forum-1-32/m4495981.html

Väntar barn
    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m4862398.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m6115750.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m8188190.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m10337395.html

BF-listan: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m8193142.html
    För de hurtiga: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m11338580.html

Låt oss snacka vidare....

***Alexander är här! 30/5-06***
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-23 17:16:19:
    Hur kunde jag missa... Del 1 som mammor! www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9587809.html
  • Svar på tråden "Runt juni kom de ut..."***Del 2***
  • Simon 060531
    Mumin Mamman: finns det inte en lista du kan dra ner för att lägga tråden i rätt grupp?
    Min älskade prins
  • Mumin Mamman
    Simon: Joo..jag fixade detGlad
    En Smilla & Saga mamma
  • Jonnzie
    Rossan: Jo vi bjöd ju på tacos så vi behövde ner till lokalen och skära upp allt och duka.
    Sen skulle jag ju hämta Pontus på träningen och så var vi 5 pers som skulle samsas om duchen och spegeln......Vi hann precis i tid med allt....phu

Go Mumin go Mumin..... jag vet inte

Undra om Jamie är hungrig han sitter och tuggar på v-rums bordet.
    Mamma till världens sötaste Jamie
  • Mamsie
    Mamsie: Snyggt med batteridrivet ljus... Räcka ut tungan Köp en adventsljusstake och 250 m förlängningssladd på en gång.

*ASG* God Jul typ Shit vad jag skulle få alla gravallvarliga typer på mig: sådär kan man inte göööööra, det är vanhelgande..   Hujj, så frestad jag blev
  • Tozza

Tja girls!

Tack för alla tips råd osv ang ev mjölkallergi hos Alizia. Lugnat mig lite, jag visste ju innan att det var stor chans att mitt barn skulle få allergi/eksem då jag har kraftigt av båda - så det känna lite som det är mitt fel. Jag önskar ingen det helvete det är att ha det, speciellt när man är barn. Som vuxen fixar jag det skitbra, men som barn blev man både retat för sin röda, torra fnasiga hy, äta specialmat och alltid vara den där speciella som får äta nått annat (oftast godare tror ju barnen). Eller värst när man var bortbjuden och inte kunde äta nått...MEN nu ska vi inte ta något i förskott utan vi testar det här i en månad och sen ska de göra pricktest (fattar inte varför man inte gör pricktestet FÖRST så att man vet istället)

Mumin: Skitbra att du fixade den här nya tråden!

Jahopp...allt jag hann skriva nu gastar Alizia i matstolen och vrä'ker ner leksakerna i demonstration!! *suck* HON gillar inte FL, sambon däremot tycker det är bra att jag Er MEN påstår nått om jag är beroende av Familjeliv

Alizia´s mammi
  • Meta83

Men Tozza detta är inte den nya tråden *fniss* detta är den gamla...

Meta - Stolt mamma till Tilde -04 och Tove -06
  • Yollis

Världens kanske längsta inlägg från mig kommer nu...

jag var på bvc-träff idag, där vi hade besök av en tandhygienist!
    om nån är intresserad så tog jag anteckningar:
    (om inte kan ni hoppa över detta inlägg )

Samma år som barnen fyller 3 år blir dom kallade till folktandvården första gången.
    Hon sa att nappen är bättre än Tumme, för den finns inte alltid tillgänglig, beroende på hur barnet suger på napp/tumme så får barnet mer eller mindre deformerat bett/gom.
    Att amma på natten ger dåliga tänder.... ju mer man ammar på natten ju sämre tänder... (om barnet fått tänder)
    Från det att första tandstumpen visar sig ska man börja borsta tanden, utan kräm, morgon och kväll, få in rutiner på en gång. Tänderna är VIKTIGT! När de första "gropiga" (dvs kindtänder) kommer så ska man börja med tandkräm. Gärna vuxenkräm (eftersom barn krämen smakar godis...), pytte pytte lite kan man ta.
    Borsta dänderna NOGA, både på dig själv och barnet.
    Var noga med mjölktänderna, dom banar väg för vuxentänderna,får barnet hål i en mjölktand som måste tas bort eller ramlar ut (vanligare och vanligare) så kan vuxentanden tappa kurs helt.
    Har man själv karies (haft hål) så "smittar" det genom tex att man smakar på barnets sked eller suger på barnets napp, inte bra med andra ord. Som vuxen har man alltid karies antingen bakterierna är vilande eller ej.
    Ge INTE söta drycker i nappflaska (allt utom vatten och ersättning) nappflaskan gör så vätskan cirkulerar runt tänderna, om man nu vill ge barnet sötadrycker, så ge ur glas, pipmugg eller med sked istället.
    Mariekex är som att ge barnet vanliga kakor, dvs INTE bra. (kan tänka mig att russin är snäppet värre) 
    Att låta barnet ha kex i vagnen eller liknande kan ge dåliga vanor att "äta jämt", blir barnet hungrigt när man är ute så stanna upp och gör det till en "lung matstund".
    Ge ditt barn goda vanor redan nu!

jepp det var väl det jag hade antecknat..
    Uppsala brallis ♥ mamma till Tuva, 5 månader ♥ UJ&sjalberoende ♥ www.nogg.se/tuva
  • Bodi

Hej alla.
    I morgon ska vi börja bygga på Stellas rum. Ska bli så spännandes. 

Vad vore jag om inte Stella fanns.
  • siamesen

Hej Bodi;..kom till nya traden och berätta

Jag vill veta vad ni ska göra..;vill fa inspiration!!!

• CasaMia

Det är ju alldeles otroligt vad man missar massor om man råkar få annat för sig en dag eller två ... Och så en ny tråd ..? Jaja kommer ... suck!
    *sneglar bakåt på allt jag missar ... måste läsa ikapp lite oxå*

Alla mammor tycker att just hennes barn är underbarast på jorden, men det är ju min Sanna!
Svar på tråden "Runt juni kom de ut..."***Del 2***