Världens kanske längsta inlägg från mig kommer nu...
jag var på bvc-träff idag, där vi hade besök av en tandhygienist!
om nån är intresserad så tog jag anteckningar:
(om inte kan ni hoppa över detta inlägg
)
Samma år som barnen fyller 3 år blir dom kallade till folktandvården första gången.
Hon sa att nappen är bättre än Tumme, för den finns inte alltid tillgänglig, beroende på hur barnet suger på napp/tumme så får barnet mer eller mindre deformerat bett/gom.
Att amma på natten ger dåliga tänder.... ju mer man ammar på natten ju sämre tänder... (om barnet fått tänder)
Från det att första tandstumpen visar sig ska man börja borsta tanden, utan kräm, morgon och kväll, få in rutiner på en gång. Tänderna är VIKTIGT! När de första "gropiga" (dvs kindtänder) kommer så ska man börja med tandkräm. Gärna vuxenkräm (eftersom barn krämen smakar godis...), pytte pytte lite kan man ta.
Borsta dänderna NOGA, både på dig själv och barnet.
Var noga med mjölktänderna, dom banar väg för vuxentänderna,får barnet hål i en mjölktand som måste tas bort eller ramlar ut (vanligare och vanligare) så kan vuxentanden tappa kurs helt.
Har man själv karies (haft hål) så "smittar" det genom tex att man smakar på barnets sked eller suger på barnets napp, inte bra med andra ord. Som vuxen har man alltid karies antingen bakterierna är vilande eller ej.
Ge INTE söta drycker i nappflaska (allt utom vatten och ersättning) nappflaskan gör så vätskan cirkulerar runt tänderna, om man nu vill ge barnet sötadrycker, så ge ur glas, pipmugg eller med sked istället.
Mariekex är som att ge barnet vanliga kakor, dvs INTE bra. (kan tänka mig att russin är snäppet värre)
Att låta barnet ha kex i vagnen eller liknande kan ge dåliga vanor att "äta jämt", blir barnet hungrigt när man är ute så stanna upp och gör det till en "lung matstund".
Ge ditt barn goda vanor redan nu!
jepp det var väl det jag hade antecknat..