PIZZASALLAD-har du något bra recept??
Hej!
Jag har fått "dille" på pizzasallad men lyckas inte få den så god som den är på pizzerior...Hur blir salladen så saftig? Har du något bra recept??
Hej!
Jag har fått "dille" på pizzasallad men lyckas inte få den så god som den är på pizzerior...Hur blir salladen så saftig? Har du något bra recept??
Ingen???
Mmmm, det vore supergott. Det vill ja me ha!
Vitkål som strimlas fint
Strimlad röd lök (min favorit) eller morot, pumpa eller paprika
En skvätt olivolja (eller annan om man så vill)
Lite vinäger
En gnutta senapspulver
Salt
Socker
Svartpeppar
Veva ihop kål, t ex lök och blanda i dressingen, låt gärna stå i kylen över natten och suga åt sig lite dressing...
Eftersom alla har olika smak så lämnar jag mängderna därhän, senapspulver kan man lämna därhän om man gör detta hemma...
Vet ni HUR man strimlar vitkålen fint ? Med en osthyvel!!! Prova
Jag brukar slå kokande vatten över vitkålen och låta det stå och mjuka till sig en stund. Sen silar jag av vattnet noggrant och slår över dressingen.
Tack för hjälpen! Vill ha pizzasallad nu!! Igår åt jag pizzasallad till förrätt och pannkakor till huvudrätt... Har "dille" på båda sakerna..Tur att min man åkte och köpte sallad på vägen hem och sen ställde han sig och gjorde pannkakor till din mycket hungriga gravida fru!!!
Jag ska skicka min man att köpa pizzasallad idag igen... Sen får jag köpa hem saker så jag kan göra egen, tack vare era recept!
Har en liknande variant på receptet ovan, men stryker socker och senapspulver och har istället i en skvätt honung och lite italiensk salladskrydda... honungen gör hela skillnaden, jag lovar! Supergott
Lägger till mitt pizza-sallad recept: strimla kålen fint å strö salt och socker över, grovmalen svartpeppar, sen en skvätt ättikssprit och häll på vanlig matolja. Det finns sån konserverad röd paprika att köpa på burk om man vill ha det. Låt stå å dra iaf ett par timmar. Sen smakar det som på pizzerian
Jag gjorde en pizzasallad förra veckan som efter 2:a dagen blev perfekt:
1 dl olja
1 dl salladsvinäger
1/2 dl vatten
1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
1/2 medelstort vitkålshuvud
Mellanmalen svartpeppar
Börja med att strimla vitkålen och lägg den i en plast eller glasskål. Koka sedan samman olja, vinäger, vatten salt och socker. Häll vätskan över salladen och smaksätt med svartpeppar.
Mums va gott det låter med alla varianter. Min är med olivolja och pressad vitlök över, bra så här i förkylningstider. Enda nackdelen är väl en ev lukt...
Pizzasallad i all ära men igår åt jag ca 400-500 g pizzasallad men det tyckte in min mage om...Det berodde nog på all vinäger skulle jag tro för jag fick tillbringa en stund framför toalettstolen.. Oopss..
Kan tyvärr inte receptet på den ultimata pizzasalladen, men jag vet var de gör den! På Primo CiaoCiao på Hantverkargatan i Stockholm. Jag gissar att de förutom strimlad vitkål har bla. vitvinsvinäger, olja, salt, peppar, och framförallt! : finrivet citronskal.
Underbar!!!!