• cocacarro

sås till risotto?

nån som har tips på nån god sås till risotto?

• Svar på tråden sås till risotto?
  • jenjen

Till risotto tycker jag inte att du ska ha sås!

Vad tänkte du göra för risotto?

• phoebs

När jag gör saltimbocca, brukar jag göra en tunn madeirasky till + saffransrisotto...Men, annars håller jag nog med jenjen - beror förstås på vilken tyo av risotto.

• Apif la deuxième

Gör du risotton rätt så ska den inte ha sås...

• cocacarro

Ska göra med ris, majs, gröna ärter, lök och bacon tänkte jag...har knappt gjort risotto förut men när jag var mindre så brukade vi få nån god tomatsås till när vi fick risotto i skolan..tycker det blir lite torrt utan nån sås till men kanske jag som är konstig

• marina81

Risotto är INTE kokt ris blandat med en massa grönsaker o grejer..risotto görs på ett speciellt italienskt ris och blir så krämig att det är en som en sås i sig själv. Den ska helst flyta ut på tallriken.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Apif la deuxième

Men om det är torrt så är det inte risotto du ätit..

Alltså, risotto är så som i det andra receptet jag gav, man låter risottoriset långsamt sjuda i ett spad på (ofta) vin och buljong, och sätter lite i taget till av spadet, så att risotton får en krämig konsistens, tills det tillslut är klart. Det blir mer som en tjock gröt gjord på ris (men jättegott).

Den "risotto" du pratar om är inte risotto. Det är bara nånslags rissallad.

• cocacarro

Hehe okej, det hade inte jag nån aning om. Visst jag har ju buljong i, men krämigt blir det. Nå, då har jag lärt mig något nytt

• tessan8micke

Mmm..risotto, vad gott!

Men precis, det du beskriver är inte risotto..är det någon slags svensk version av risotto? Mamma gjorde så när jag var liten och även i skolan fick vi sån risotto.

Jag gör så här (testa, supergott):

Koka upp 1/2-1 liter hönsbuljong.

4 dl Avorioris som du fräser i lite smör i en stor kastrull.
    Häll på nån dl vitt vin och låt det koka in i riset.

Sen häller du på lite av buljongen och låter det koka in, rör om lite då och då.
    Fortsätt hälla på buljong tills riset är klart, det ska inte bli torrt, utan lite geggigt.

Riv parmesan och rör ner i riset. 1 dl ungefär.

Sen kan du ha i svamp eller kräftstjärtar tex eller vad du känner för!

• phoebs

TS: Lite OT kanske, men det var nog Pilaff ni fick i skolan...också gott. Hoppas middagen blev bra i vilket fall som helst.

• morriis

Om du ändå vill ha ett tips på något att ha till. Så är creme fraich paprika/chili underbart att ha till risrätter. Har det tillsammans med ris, majs, köttfärs, champinjoner, lök. Smarrigt

Svar på tråden sås till risotto?