Inlägg från: vårsol |Visa alla inlägg
  • vårsol

Diggar du Grynet?!

Grynet är en underbar förebild för unga tjejer som brottas med krav och identitetsproblem.

Om ni inte vill att era femåringar ska titta på Grynet så stäng av tvn, vem bestämmer hemma hos er egentligen?

• vårsol

Stitch - jag håller med dig till hundra procent!

JosefinU- kanske det är just språket som gör att hon når fram. Om Grynet hade pratat bildad "vuxensvenska" skulle hon antagligen framstått som en moraltant som skulle "lära" ungdomarna att göra si eller så. Tack vare att så många vuxna upprörs av hennes språk når hon fram till målgruppen, tror jag. Många ungdomar söker efter något som INTE är som det vuxna accepterar.

• vårsol

JosefinU - för det första så anser jag att hon inte svär. För det andra är hennes språk inte ett normalt ungdomsspråk utan en parodi på ungdomsspråk vilket gör att ungdomar kan känna igen sig men ändå skratta åt det. Om hon pratat mer bildat men ändå varit som hon är så hade det antagligen inte känts äkta utan mer som en vuxen som klär ut sig till tonåring för att vara "käck".

• vårsol

Det lär dem att det är okej att ta plats och stå för vad de tycker och det är viktig kunskap tycker jag.

När har Grynet förtryckt vuxna?

• vårsol

Stitch - du har en poäng!

• vårsol

Jag tycker att det är bra att hon har sin egen klädstil. Det lär ungarna att de inte behöver bli modeoffer.

• vårsol

myself - ibland måste man vara extrem för att det ska ge respons.

• vårsol

Lilla Ap - men dock får man en reaktion och det är vad många tonåringar är ute efter.

Barn behöver inte klä sig i svart på begravningar. Varför kan man inte klä sig i lysande färger på en jobbintervju? På jobbet får man följa den klädkod som lyder, om det finns en, men sånt fattar även "obstinata tonåringar". Mig veterligen är det bara helsvart och helvitt som är tabu på bröllop. Har man någonsin klädkod på dop?

Dessutom skriker inte Grynet när hon pratar med vuxna.

• vårsol

myself - tycker du att det är vad Grynet lär ut?

Lilla Ap - barn tittar ofta även på dokusåpor, tycker du att det ger dem sundare värderingar?

• vårsol

Jag fattar faktiskt inte hur man INTE kan tycka att Grynet är bra? Hon är verkligen en god förebild och har massor av vettigt att säga.

Svar på tråden Diggar du Grynet?!