Inlägg från: JosefinU |Visa alla inlägg
  • JosefinU

Diggar du Grynet?!

Synd på ett förvrigt så bra koncept, att hon måste ha det där hemska språket. SÅ fattigt och tillgjort, och SKIT framför varje adjektiv. Helt onödigt. Klara inte av att lyssna mer än några minuter, sen känner jag mig kräkfärdig. Måste man prata som hon för att vara en cool tjej med självförtroende som är kul och häftig? Nej, anser jag. Och måste man ha det för att göra programmet med henne intressant, så har det redan gått för långt med vad barnen behöver för att bli intreserade. Behöver bli en ändring då tycker jag.

"Ta ingen skit" är en ur-bra slogan! Men varför inte hålla "skit" till den sloganen då?!

• JosefinU

vårsol:

"JosefinU- kanske det är just språket som gör att hon når fram. Om Grynet hade pratat bildad "vuxensvenska" skulle hon antagligen framstått som en moraltant som skulle "lära" ungdomarna att göra si eller så."

Allvarligt...? Skulle HON framstå som en moraltant om hon inte pratade så? Tillåt mig små-le ÄR Grynet ett språk - eller är språket en del av Grynet? Min tro att man inte behöver prata exakt lika som den som man talar till för att de ska lyssna. Man behöver inte prata gugguggu daddadd med spädbarn och man behöver inte typ liksom asså ja ba och hur va re typ i skolan idag, så här ba.. till sin tonåring för att de ska fatta vad man säger, eller man ska få ett svar. Revolt - bra, men hennes språk är FÖR mycket, enligt mig Enligt det resonemanget skulle ju ett program där allt som sades var allehanda svordomar, inklusive könsord, vara det mest UTMÄRKTA ungdomsprogrammet genom tiderna - enligt ungdomarna själva, för det skulle nå ut till varenda kotte! men vet inte om det skulle vara det optimla, sett från vår sida...... och deras, längre fran i livet.

• JosefinU

vårsol:

"Smaken är som baken - delad". Jag anser att skit är en svordom, och att man ska försöka begränsa dessa användning. Att det finns värre ord spelar ingen roll i det sammanhanget. Det tycker jag är fel, att resonera på så sätt. I så fall är det mycket vi borde omvärdera i samhället. "Små saker är också saker" (mer slagord ) och "många bäckar små...."

• JosefinU

Jag har ju i min tråd om Grynet, i föräldrarrummet, fått lära mig att skit är som viket ord som helst (nja, att det är ingen svordom, men ingen vågar svara på vad det är för ett slags ord då, och om man alltid i varje situation kan använda ordet och det är som vilket ord som helst...). Jag känner mig lite som en gammal stofil på 80 bast, men jag tänker INTE använda ordet skit i mitt språk, eller framför mina barn. Och ska lära de att inte använda det heller, iaf göra ett mycket gott försök

• JosefinU
    "fjompig" *gillar*

"Fjompig" är helt ok för mig , däremot inte språket som sagt....
  • JosefinU

Om Grynets språk: Jag tycker att man kan tänka så här, att om Grynet sa alla de värsta orden man kan tänka sig, k*k och f**** och sånt. Vad skulle man tycka man om det? Skulle inte vara så bra, tror jag de flesta skulle hålla med om (eller?) och varför inte det? För att man kanske inte vill att barnen ska höra de orden så mycket.... ja, och då borde det gälla nu också. Sen är ju problemet med att andra kanske tycker att hennes språk är ok. Men då kan jag upplysa de om att alla andra inte tycker det är helt ok eller bra, och man kommer stöta på de människorna också Varför späda på något sådant här ytterligare? Eller, spelar det absolut ingen roll hur man pratar?

Svar på tråden Diggar du Grynet?!