Kalas tips!
Vi hade barnkalas i söndags för mina pojkar som fyllde 3 och 6. De flesta gästerna var vänner till storkillen ( förskoleklassen mm) men vi fick ju ändå anpassa temat osv till att det fanns småbarn där. Totalt var det 22 barn och ca 10 föräldrar här.
Vi gjorde ett klassiskt barkalas med traditionellt innehåll och med Nalle Puh som visuellt tema. Dvs. inbjudningskort, ballonger, plastmuggar/talrikar, fiskdamspåsar mm var med NallePuh på.
Sedan gjorde vi ett schema för oss själva att följa så att aktiviteterna rullade på i ett bra tempo:
14.00: gästerna kommer (hälsar, öppnar paket, vi pratar med föräldrarna osv) barnen börjar utforska trädgården och huset...
14.30 Tårtpicnic med Puh-tårta i trädgården
15.00 Clownen kommer - 30 minuter trollerishow + gör ballongdjur efteråt
15 45 Utdelning av Nalle Puh glass - sedan fri lek och fullt ös på fotbollsplanen
16.00-16.30 Fiskdammen öppen (barnen som leker ute slussas dit några i taget)
16.30 Kalaset slut -föräldrarna hämtar
Det var vårt barnkalas det. Lite för "barnsligt" för en sådan stor tjej som din kanske men själva idén med att spalta upp aktiviteterna på ett papper är effektiv- då kan man se till att kalaset får ett bra tempo.
Vi försökte ocks medvetet att hålla nere på jobbet för oss vuxna - det blir mycket nog att hålla koll på ändå - och jag är dessutom höggravid! Därförsåg vi till att beställa städning till dagen innan, vi beställde färdig tårta och hyrde in clown för underhållningen. Vi köpte också papptallrikar och plastmuggar för att slippa plocka disk. Både min och min sambos mamma var här och stod i fiskdammen osv.
Nästa år räknar jag med att orka ordna lite mer själv, tex skattjakt eller femkamp eller sådant. Pinata, sådan där rolig grej med godis i som man tillverkar själv och som barnen får slå på, verkar roliugt att ha något år med. Men jag kommer att försöka hitta ett tema för kalaset så att det blir något att hålla sig efter. Trollkarlen kommer vi nog ha igen, han behöver inte komma som just Clown utan kan ta olika skepnader beroende på temat.
Vårt kalas blev mycket lyckat trots sitt enkla upplägg, och det var lättmanövrerat och lättstädat efteråt för oss föräldrar. Både pojkarna och vi blev supernöjda!