• Lussekatten

Behöver lite "snåla å spara tips"

Hej!!
    Med tanke på att allt till ens lilla guldklimp e svin dyrt så tänkte jag kolla om ni har några spara/snåla tips!!
    Till exempel läste jag att man kan klippa till tvättlappar av gammal frotte!
    Ska även sy sängkläderna själv.
    På ikea har dom lakan till 90*200 säng som kostar 49 kr, det blir ju rätt billigt om man syr om dom till sänghimmel å påslakan m.m fattas ju bara lite spets!!
    Kram på er!!

• Svar på tråden Behöver lite "snåla å spara tips"
  • Jossebell

hemmasydda amningsinlägg som dessutom är tvätbara

Tygblöjor

sy små kläder av de vuxnas avlagda

• Mia W

Har själv insett hur mycket bra extrapriser som faktiskt finns om man är ute i god tid! Vi började spana ganska tidigt och har därför kunnat jämföra mycket priser mellan olika företag och fabrikat, samt se när de har någon bra kampanj. Lämnar man allt till sista månaden finns en risk att man "måste" köpa det som finns just då och till ordinarie pris!

Sedan blir det ju alltid billigast att göra själv, om man är händig! (Vilket inte jag är, men andra, typ min mamma)!

• pabe

Mitt enda tips så långt är att man kan beställa/köpa plastad frotté i tygaffären. Min bekant är syslöjdslärare o hon ska beställa metervis till mig så kan jag själv klippa till stycken istället för färdiga, dyrare bitar.
    //PaBe

• Beckasin

Folk älskar att köpa bebiskläder, leksaker och annat till småbarn. Tala om för nära och vad ni behöver, i alla fall om de undrar...

Jag syr frottetvättlappar som jag tänkte att det räcker att bara zigzaga runt om. (Räcker det elller luddar det i tvätten, nån som vet?) Jag syr också bebislakan av gamla "inslitna" lakan (det är ju skönare än nya lakan).

Jag har glatt tagit emot det jag har fått av kompisar med större barn. Antar att efter ungen har spytt ner sitt tredje plagg för dagen spelar det ingen roll om det är urtvättat 80-tals mode...

• Pannkakan

Tja, ett bra tips när det är dax för smakportioner (och som spar tid) är att göra lite mer åt gången och sen frysa in i istärningsfack. På så sätt kan du ta fram så mycket du behöver och hur många bitar du vill av varje.

På så sätt slipper du kasta sånt som blev över och man kan lätt kombinera maten på olika sätt och få helt olika menyer beroende på vad du väljer. Likadant om du köper färdigt på burk nånn gång så är dom oftast för stora i början. Frys in det du inte behöver på en gång i istärningsfack.

Fast ett av det bästa sätten att spara på pengarna vad gäller maten är att laga all mat själv. När dom blir lite större är det bara att göra en vuxenportion extra, så kan barnet ta lite på en gång ihop med er och resten åker i frysen. Alltid händigt att ha lite olika menyer ligga i frysen, och det blir juh faktiskt inget extra jobb. Önskar bara att man alltid kunde vara så flitig själv, men ibland orkar man bara inte och då åker barnmatsburken fram...

• sudden

Ett bra spartips är begagnat. Det som säljs i secondhand affärer är jätte fina. Ibland så ser man inte att det är använt. Sen är det bra att kolla runt bland vänner och bekanta och kolla om de har en spjällsäng som de vill bli av med eller lite leksaker som deras äldre barn inte vill använda längre. Jag har börjat kolla in och jag har fått tag i en spjällsäng 3 år gammal jättefin, får låna en kompis bilbarnstol för nyfödda barn, babykläder. Ska leta efter en begagnad sittvagn och köpa en ny mjuklift. Sen ska jag köpa nya kläder som lillen ska få när vi åker hem i juni från BB.

Men jag blev nyfiken i vilket material hur gör man hemma sydda amningsinlägg????

• Villebusen

Att kolla priser är KLOKT. Jag ger ju min dotter ersättning. Började med babysemp. 54 kr på coop forum 59 kr på willys och 64 kr på kvantum... sedan så gick jag över till NAN. 45 kr på willys 49 kr på kvantum och 62 kr på coop forum.. Så bara för att EN vara är billigare på ETT ställe så behöver inte den andra varan vara det.. tycker det är helt sjukt...=(

• Jenny Penny

Jysk bäddlager ska tydligen ha plastad frotté rätt billigt. Har inga prisuppgifter själv men det går väl att kolla upp.

Tvättlappar av frotté borde räcka att zigzacka kanterna på. Jag har klippt till sådana så ska mamma sy kanterna, jag vet att hon hade det när jag var liten så det är nog lugnt. Det märker vi! =)

• Cybermum

Baby filtar kan var hutlösa dyra, gå till tygaffären, köp valfri flease bit, behövs ej sys runt, för fleese fransar ej, man kan klippa till även en gosse/tugg bit också...
    Seconhand butiker har bra tillbehör/kläder och billiga...
    Sy av en gammal lång ärmd tröja en natt linne/påse åt babyn, klipp armarna och gör en påsekant ner till och sätt i band...
    Ett bra tips är boken: Tips för barnfamiljen, skriven av Lotta& Joachim Stokstad... Jätte bra spartips och egentillverkade saker...
    Lycka till!

• Jossebell

Ang tvättlappar så går det utmärkt att zigzaga runt. OM du inte känner någon som har en overlock för jag jag kört med den på mina så blir det ett fint avslut. Det kan ludda något de första gångerna du använder dem beroende på att det finns avklippta "frotteknottrar" kvar i tyget. Ett tips är att i ett hörn sy fast en liten hank så kan man hänga upp tvättlapparna.

Amningsinlägg: Rita en rund cirkel 10,5 cm i diameter. Markera ut mitten och skapa en "tårtbit" som längst ut är 3 cm. Klipp bort den från cirkeln. (nu ser det ut som värsta tårtdiagrammet ) Klipp ut efter mönstrer utan sömnsmån minst två (en till varje bröst) bitar i bordsfilt. Klipp sedan efter mönster med 0,5 cm sömnsmån minst 4 bitar till foder och ovansida. Zigzagaihop varje del för sig genom att lägga kant mot kan i tårtbiten och skapa en lätt konformad "plätt". Lägg ett tyg under bordsfilten och en över och zigzagar runt varje plätt. Så har du skapat ett amningsinlägg med tyvärr inte allt för bra uppsugningsförmåga men de läker inte häller då borsfilten står emot. (de är värmande oxå) Tips på dyg är flanell som är skönt för huden och har bra uppsugningsförmåga!!

Svar på tråden Behöver lite "snåla å spara tips"