• Lussekatten

Behöver lite "snåla å spara tips"

Hej!!
    Med tanke på att allt till ens lilla guldklimp e svin dyrt så tänkte jag kolla om ni har några spara/snåla tips!!
    Till exempel läste jag att man kan klippa till tvättlappar av gammal frotte!
    Ska även sy sängkläderna själv.
    På ikea har dom lakan till 90*200 säng som kostar 49 kr, det blir ju rätt billigt om man syr om dom till sänghimmel å påslakan m.m fattas ju bara lite spets!!
    Kram på er!!

• Svar på tråden Behöver lite "snåla å spara tips"
  • Vani

Jag var inne på jysk innan jul för att köpa plastadfrotte till våran sjuåring som inte kan hålla tätt på natten. Men de har slutat med det sa de (i Malmö iallafall), iallafall sådan som man kunde köpa metervara av.

De skulle få in plastade lakan i mitten av januari istället, antagligen mycket dyrare än metervara.... :(

Men man kan köpa i vilken tygaffär som helst annars eller på www.furulundsmodetyger.se för 98 kr/m.

• Jossebell

själv så lyckades jag komma över "draglakan" från min mormor när hon gick bort. De är fantastiskt mycke bättre än plastfrotten som kan blir lite "svettig" för barnen även fast man har lakan över. Så kolla med den äldre generationen eller om du känner någon inom äldreomsorgen. De är helt fantastiska!!

• SolFlickan

Jossebell: är det engångs-draglakan, eller sånna i tyg du fått tag på?

en annan sak jag undrar, man borde väl även kunna sy bröstvärmare.. min bm rekommenderade några från apoteket, som kostar 145:- för två st!... men jag vill hellre ha sånna tror jag än massa fetvadd, vad ska man använda för tyg i så fall då tro till värmarna?! jag är värdelös på att sy och sånt, men nåt borde man kunna påta ihop

• Jossebell

det är draglakan i tyg jag fått tag på. Bröstvärmare, tja det måste ju gå utmärkt. De är ju sydda i nått folietygsaktigt. Hmmm det ska vara varmt och vindtätt. Ska ta en funderare på det där. De brukar va kantade med snedslå/skråband vill jag minnas...

• lakristrollet

Köpte plastad frotté på Ullared igår. 70x90cm för ca 30kr. Riktigt bra pris tycker jag. Vi hittade faktiskt en hel del bra och billiga saker till babyn, så det blev betydligt mer handlat än vad vi först tänkt. Jättefint påslakanset till spjälsängen (100% bomull - bra kvalitet) för 79kr. Underlakan för 29kr osv. Dessutom fanns där en hel del basic könsneutrala kläder till bra priser, så det blev faktiskt några omgångar bodies, underbyxor, pyamaser osv.

Så har ni inte alltför långt till Ullared, så finns där helt klart pengar att tjäna.

• tomtan

Mina föslag fanns redan med, men jag har gjort så att jag har delat o kantat våra stora lakan som vi inte använder, gula, rosa osv. som man bara har ett av kanske, jysk har ju billiga som man kan köpa o dela.

Man kan faktiskt låna mycket oxå..Av kompisar, släktingar eller från andra håll.
    Jag har skrivit en lista på saker som vi inte har o som vi behöver, sen har släktingarna kollat o sagt vad de vill köpa åt oss. Jättebra för vi har redan ganska mycket kläder te lill*n.
    Svärmor blev dessutom så lessen för att vi fick låna vagn, och hon då inte fick köpa den åt oss, så hon ska handla massor istället då.
    Hon gör som hon vill, jag ska inte hindra henne.

Ha dte bra!

• Elut

Tänkte bara ge ett litet tips angående bröstvärmare. Jag klippte till lagom stora bitar av fleece, behöver inte ens fållas. Både varma och mjuka...

• Monsa

ikea har annars jättebilliga tvättlappar och haklappar som vi hade mycket på vårt barn för att hon kräktes mycket, kommer inte ihåg vad dom kostar men det blir nog billigare och mer tid att spara än att klippa frotté men det var ju också en jättebra ide. Jag köpte det billigaste tyget på ikea och sydde påslakan och örngott, gjorde tryck av ronjas fot och skar ut en schablon och gjorde små tryck av fötter på påslakanet.
    Man måste ju inte ha våtservetter sen heller, går åt så himla må¨nga tycker papperstvättlappar kan vara bättre, Nu tvättar vi över handfatet vilket funkar utmärkt, bara ta bort bajs med tvättlsppen först.
    Handla kläder på rea, brukar jag nästan uteslutande göra, sen finns ju massa begagnat som gåstolar och allt möjligt. Hyr barnstol tex.
    men ikea har mycket bra , dom har ju nåt set för en tusenlapp tror jag med spjälsäng, sängkläder, badbalja massa grejer.

• Villebusen

Det här med att hyra barnstol kolla upp det. För det kan bli dyrare i längden i stället för att köpa en. Tipset är att hyra baby skyddet och sedan köpa någon av de stolarna som går att använda både fram och bakåt så man kan ha den länge.

• nassepånken

nu har jag inte läst alla svar, bara starten, men angående lakan... väl använda lakan som ni själva har haft är mycket mjukare än nya lakan!

• Nyfiken gul

Mina tips:

* köp inte allt du tittar på!!! Se först om behövet VERKLIGEN finns eller om det är ett behov du hittar på för att få ursäkt att köpa det? eller för att du TROR att det behövs...
    Köp inte amningskudde om du inte ammar, köp inte babysitter om babyn ändå inte vill sitta där osv. osv..

* LÅNA!! Som ovan.. märker du att ett visst behov finns, se om du kanske kan låna saken av någon.. I babytider räcker sakerna kanske inte mer än några ynka veckor... hur smart är det då att lägga 1-2000 kr på något som används 3-4 DAGAR och sen är för litet eller att behovet inte längre finns?

* PRISLAPPEN; PRISLAPPEN.... Gå inte in i första bästa affär och köp det dyraste paketet blöjor... eller vad du nu ska ha... Jämför priser! Finns ingen som helst andlednig att betala 199 kr för ett paket blöjor i kvartersbutiken när det finns samma sort för 99 kr nere i centrum 400 meter längre bort....
    Och rafsa inte ner sakerna i första bästa hylla och gå till kassan. Jämför priserna och se om det finns andra märken som är lika bra men som kostar hälften så mycket.

* MÄRKEN!!! Ge fanken i allt vad märken heter! Babyn bryr sig knappast om det är Änglamarks våtservietter han får i häcken efter bajs eller om det är parfymfria servietter från ÖB.... skillnaden ligger i priset här!
    Om BÅDA är lika bra... VARFÖR då välja det dyrare?

* MÄRKEN 2!!! Reima, Kax, FIX, POP... måste man redan på babystadiet lära sina barn att bli märkesfixerade? Så länge barnet är fint, rent och helt spelar det väl kvitta om kläderna kostat gratis?

* Begagnat.. Som många redan påpekat. Man måste inte köpa nytt. Nånting nytt kan man ju unna sig, men att köpa allt nytt är inte det smartaste kanske...
    Vet man att det ska bli syskon kanske en ny rejäl vagn är bra att satsa på men i övrigt så är det inga måsten.

*Maten.. som första smakis räcker det utmärkt med en sked mosad potatis från pappas tallrik blandat med lite bröstmjölk. Man måste inte alls köpa en massa dyra barnmatsburkar om man tänker till lite.
    När mina barn var i burkåldern köpte jag kanske 3-4 burkar i MÅNADEN... Och det var när resten av familjen åt "oätlig" mat som typ tacos, sill eller annat som de inte kunde äta.
    Annars kan de äta precis det du och jag äter. Att ta undan en portion från vanliga maten och låta det bli osaltat och okryddat i början är ingen ansträngning alls.
    och så länge de vill ha smakisar är maten det minsta problemet...

• Monsa

Måste bara säga: mycket bra tips, jag lagade jättemycket mat till vår dotter eller rättare sagt hon har alltid ätit vår mat och lär man sig laga mat utan att ha kryddor i som inte är så bra för barnen så är det faktiskt inte så dåligt för resten av familjen heller , går faktiskt att laga mat som smakar utan att ha mycket kryddor, tänker då mest på salt, köp en mixer det är skitbra att ha , har en stavmixer och det är toppen.

• Tezz72

Första kombivagnen jag köpte betalade jag 750 kr(begangnad),jag köper mycket begangnade kläder från folks hemsidor! Jag menar hur länge använder dom kläderna? Sen så köpte jag en begangnade framåtvänd sittvagn till min son för 700 kr en nalle phuvagn, där nopperna på hjulen fanns kvar och det var ändå en 01/02, så jag lovar man kan hitta mycket snyggt som är begangnat.

Vill du ha tips på folks hemsidor som säljer barnkläder, säg bara till så fixar jag det!

• magdamamma

Gå inte på babyindustrins alla lockelser! Visst finns det hur gulliga saker som helst, men fundera vad ni egentligen behöver. Kan ni låna saker av släktingar och vänner? Strunta i märken och köp billigt, små barn hinner inte slita ut saker i början när de växer så fort. När barnet är fött brukar alla vilja ge presenter: passa på att önska sådant ni vill ha. Mor- coh farföräldrar kanske vill bidra med något litet större, varför inte en säng eller vagn? De kan ju skramla.

Och det finns massor att tjäna på att laga egen barnmat, det är enkelt att laga storkok och frysa in i lagom stora portioner. Köp en bok om barnmat, "Vi Föräldrar" ger ut en, tex, så kan du läsa om vad barnet ska äta vid en viss ålder och få tips på recept. Stavmixer är super vid barnmatstillverkning!

• Tilda

4 bra och enkla råd för att spara MASSOR med pengar

1) Låna
    2) Köp begagnat
    3) Strunta i sånt som egentligen inte är absolut nödvändigt (typ babyleksaker)
    4) Laga egen mat

sen ett lite mer avancerat tips och det är att sy bebiskläder av dina egna gamla avlagda.

• Mamali

Kanske inte så stor utgift men de flesta babysalvor, oljor, schampon, tvålar et c är helt onödiga! Vi köpte en liten flaska Peronormin tvål från apoteket när dottern var nyfödd och den räcker fortfarande! Har mest tvättat henne med vatten och så småningom började vi använda Peronormin som schampoo också. Salvor och oljor brukar man få i provpack i sin Baby Bag från BB och de har räckt gott och väl! Det är inte bara onödigt, det är dessutom inte bra med alla dessa kemikalier på de små babykropparna.

Våtservetter är lite lyx men finns billigt på ICA, leta runt lite, vi handlar våra för 19:- för 72 st (dubbelt så dyrt på Konsum & Apoteket).

• Millans hustru

Om ingen annan redan skrivit det, så vill jag tillägga SÄLJ begagnat. Alltså, vi köper en hel del begagnat. Fina fina grejer. O vi planerar att sälja dem vidare när vi använt dem färdigt. Vad gäller babyskyddet köpte vi det nytt för det var rätt så dyrt att hyra och vi räknade ut att om vi sedan kan sälja det istället (för bara några hundralappar) så har vi tjänat på att köpa nytt från början.
    Ett annat spartips är att kolla in sina löpande utgifter o se om man kan skära i något, typ mobilräkningar, tv-kanaler, bokklubbar...
    Jag syr också mycket, precis som många redan sagt. inte minst snuttetrasor var ett klipp att sy istället för att köpa färdigt (och hur opersonligt känns detinte att köpa dem färdiga, kände jag?)

Intressanta trådar det finns här om ekonomi, många kloka tankar hos er alla som jag sitter o frossar i här!

• anna mamsing

det är så kul att det finns så många personer här med underbara tips.
    jag kommer använda många av tipsen när jag får barn.
    det ända vi har köpt som var "dyrt" var vagnen. Annars kommer vi bara ha begangnade saker, spjälsäng, babysitter mm.
    mina svärföräldrar är helt galna när det gäller att ge oss saker så leksaker komer h*n ha.
    jag funderar på att först testa vanliga blöjor och sen tygblöjor det lär man också spara på.
    sen borde man väl kunna använda örngott till babypåslakan i vagnen, iallafall i början. jag funderar på att sy lite också. är helt omöjlig när det gäller att sy men påslakan borde man klara av.

Svar på tråden Behöver lite "snåla å spara tips"