Jag måste säga att jag blir mycket konfunderad över den besatthet över behöriga lärare som en del uppvisar (allmänt alltså, inte hrä). Det känns felriktat.
Jag tycker det är en STOR skillnad meller lärare och exempelvis läkare eller sjuksköterska! Lärare är inte nån som ska förmedla ett litet ?kitt? med kunskaper under en liten tid, ge en liten begränsad specialiserad tjänst alltså, och sen sparka ut eleven. Det handlar om elevernas hela utveckling när det gäller allting.
Visst är det bra med utbildade lärare MEN det finns saker som dessa lärare med utbildning omöjligen kan förmedla om de "bara" varit lärare. Som nån skrev på DN-debatt för nån vecka sedan, varför inte försöka få till ett system där BÅDE de lärarutbildade och de med specialkompetens kan bidra till verksamheten i skolan?! De som varit ute i industrin och arbetat till exempel. Eller som forskat inom sina områden. Som har andra erfarenheter än att bara vara lärare. Det är OCKSÅ värdefullt. Ja det är en typ av varudeklaration med lärarexamen, MEN det finns en del som INTE ingår också! Av rimliga skäl: man kan inte har erfarenhet av hela världen och alla sorters arbeten och aktiviteter som finns samtidigt! Jag tycket det är fel att beröva eleverna den chansen att möta och få stimulans och kunskap även från andra. Att påstå att de som gjort annat livet än bara varit lärare inte kan bidra med nåt till dessa människors utveckling finner jag absurdt.
I debattartikeln togs upp att som det är idag så blir man "lärare" och där slutar det. Ger man sig in i det så kommer man inte ut ungefär. Det är OCKSÅ fel och borde ändras på. Jag har precis denna känsla inför läraryrket. Vet t.ex. hur mina två frustrerade lärare till föräldrar önskar att de valt andra bredare vägar, att de känner sig fast. Lärare har en massa kompetens som kunde användas och utvecklas på andra ställen. Men det är svårt därför att det inte ses som värdefullt. Som jag tror, mycket pga på brist på förståelse hos andra människor, och förstås arbetsgivare, för vad det innebär att vara lärare. Alltså behövs överallt tycker jag en ny syn på vad en lärare är och vad den gör. Och vi borde ta tillvara allt det som finns i samhället i barnens utbildning. Har vi råd att kasta bort möjligheterna!?
Kan tillägga att det blir viktigare med intryck utifrån skolans värld ju äldre barnen blir och ju mer specialiserade ämnena blir. På lågstadiet tror jag att lärarexamen betyder mycket mer (och mer att måste) än i de höre årskurserna som på gymnasiet.