• pija

Fun-light

Kan man ge sin sjumånaders fun-light saft att dricka när barnet inte är glad för vatten/knappt dricker alls? Men äälskar när det smakar jordgubb?

• Svar på tråden Fun-light
  • asjaky

I vissa länder är Aspartam förbjudet! Det är det sötningsmedlet som allt fler har symtom av..allts enligt vissa experter är det mkt farligt!

Jag skulle ialla fall aldrig själv äta något med aspartam ännu mindre ge mitt barn.

Men det finns det många åsikter om och enl vårat livsmedelsverk bör man undvika de till små barn annars är det "Ofarligt" och i en del länder som sagt är det förbjudet..

Kolla mer på denna länk
    http://hem.passagen.se/mission.possible.sweden/

• asjaky

en tanke bara.....
    Är inte det som är naturligt bäst......
    Det vi kemiskt framställer brukar visa sig först om så där 50 år......hmmmm

• asjaky

Ja jag vet om den...faktum kvarstår för Mig ialla fall. Allt för många har negativa symtom.
    Men man ska göra som man tror

• Petra i Kattland

Annars finns det lättdryck som man blandar själv. Innehåller bara ca 5 % socker. Det går ju att späda ut den lite extra så blir det ännu mindre socker i den. Jättegod!

• Katten79

Hej!
    När vi hade föräldragruppen i våras så var det en dietist som kom och pratade..
    Då pratade vi om fun light och hon sa att man inte skulle ge den saften till barn under 7 år.. Just för att man inte vet vad sötningsmedlet har för inverkan på barnen..

Så ge hellre vanlig saft istället.

• pija

Vilken lättdryck ger "Petra i Kattland"? Finns ju så många, innehåller det inget aspartam? Man blir ju helt nojig nu när man har gett sin gosse fun-light, hoppas inte han skadats på nåt vis..usch..hur man än gör så blir det fel..

• aprilbarn

De olika dryckerna som finns i barnmatshyllan då? Lite dyrare, men fria från många onödiga tillsatser.

Om man orkar kan man ju köpa frukt/plocka i trädgården och göra egen saft! Mums!! Då har man ju koll på vad man ha i och kan samtidigt känna sig mäkta duktig.

Eller hälsokostaffären? Fråga vad de har utan onödiga tillsatser.

Eller i vanlig livsmedelsbutik där de säljer t ex Friggs juicer. Kan blanda ut dem med vatten så att de blir lite tunnare i konsistensen kanske?

Själv avstår jag helst ifrån alla sötningsmedel. Dels pga debatten kring dem, men också för att mycket av det ger en bismak. Tycker att det är onödigt för egen del.

• Cassiopeja

Varför inte helt enkelt väldigt svag saft?

Maria & Eira 060115
  • Cassiopeja

någon gång ibland alltså, inte hela tiden... men min dotter älskar vatten, så jag tänker inte ge henne nåt annat så länge hon inte själv efterfrågar det!

Maria & Eira 060115
  • mary k

fun light ska mna INTE ge sitt barn!!
    dom har gjort forskning på att d ska va skadligt för barn..

• mary k

jag brukar skiva lite gurka eller apelsin eller citron i vattnet,,på så sätt så blir d lite smak på vattnet utan alla sötningsmedel å socker osv ....

å min dotter älskar d...

• Petra i Kattland

pija: Det finns lättdryck både med och utan aspartam. Det är bara att läsa på förpackningen. Den jag använder innehåller inte sötningsmedel och bara ca 5 % socker. Bob är märket, finns i olika smaker. Står bland koncentrerad juice i affären. Och den är jättegod!

• vakttjejen

Har du provat att ha i lite apelsin, hallon, gurka eller annan frukt i vattnet. Då kanske hon tycker att det blir godare!?

Kram karin

Svar på tråden Fun-light