• bäbisglad

Snälla, är det någon som har kladdkakereceptet från Annas kokbok?

Hej!

Är det någon som möjligtvis har det smarriga receptet på kladdkaka från Annas kokbok? Jag vet att just det receptet är så bra och jag har letet mig fördärvad på nätet utan att hitta just det. Om någon har tid och ork så vore jag supertacksam om ni vill dela med er. Andra tips på smaskiga, kladdiga kladdkakaor tas också emot tacksamt!

• Svar på tråden Snälla, är det någon som har kladdkakereceptet från Annas kokbok?
  • Miss M

Har ett recept från Annas kakbok..vet inte om det är samma recept men här kommer det. Står den ska vara lagom kladdig och att man vinner på att göra den dagen innan då den får den rätta konsistensen.

Eksta chokladkaka

100g smör/margarin
    2 ägg
    2 rågade dl socker
    1 dl vetemjöl
    (inget bakpulver)
    3/4 dl siktad kakao
    1 tsk vaniljsocker

Smält smör el. margarin låt svalna. Smörj och bröa en form, helst löstagbar botten ( 20-22 cm i diameter). Värm ugnen till 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt, häll i det avsvalnade smöret och rör om. Sikta och blanda vetemjöl, kakao och vaniljsocker rör ner det ordentligt i smeten. Häll det i kakformen, grädda mitt i ugnen i exakt 24 minuter för en kakform på 20 cm och 21 minuter på en 22 cm kakform. Kakan ska inte bli genomgräddad och ska se lös ut i mitten. Kakan stelnar när den kallnar, är däför bäst att göra den minst 4-5 timmar innan eller dagen innan.

Hoppas det blir bra och att det är vad du var ute efter.

• meya

Sluta leta!!! Här kommer den godaste av alla

Kladdkakan nr 1!!!

250 gram smör
    250 gram mörk blockchoklad
    250 gram socker
    Smält allt på låg värme i en kastrull eller i vattenbad. Rör om sakta så att det inte ?sockrar? sig.
    Rör ner 4 ägg, ett i taget.
    Sikta 100 gram mjöl ( ca 1½ dl ) i smeten.
    In i ugnen på 180 grader ca 30 minuter.
    Kakan blir ganska kladdig och går med fördel att äta dagen efter.

• meya

Glömde... Jag brukar smöra en form och "bröa" med kokos. Smaskens!

• lovisag

jag brukar köpa frödinges frysta kladdkak, den är så god och kladdig när den fått tina.

♥ Olivia juli -04 ♥ Ebba mars -06 ♥
Svar på tråden Snälla, är det någon som har kladdkakereceptet från Annas kokbok?