• Mrs O

Hur ofta ge en kattunge mat?

Jag har en liten kattunge pa 4 manader..det e forsta gangen jag har hand om en katt...sa jag undrar lite om matrutiner? hur ofta maste man ge den mat? och vad galler for rutiner?...jag har kopt torrfoder...kan hon ata det resten av sitt liv eller maste manvariera? hmmm behover allmant hjalp maten till henne...kan nan hlapa...

• Svar på tråden Hur ofta ge en kattunge mat?
  • Filippinan

Nej om det är ett bra torrfoder räcker det gott. Katter och människor är olika där. Som sagt, du får prova dig fram. Vissa katter klarar av fri tillgång på mat - andra äter sig fördärvade. Du märker nog hur det är med din katt. På paketet står det hur mkt den ska äta per dygn så du kan väga maten och vara säker på att det är lagom. Till kattungar ska man ge speciellt torrfoder.

The more you ignore me, the closer I get
  • Nettan73

Jag tycker du kan prova dig fram.. Naturligtvis ska man vara uppmärksam på om katten lägger på sig, och då kan bör man dra in på mängden mat.

Fri tillgång innebär ju inte heller att du ska övermata katten.. Men en skål med torrfoder kan du med största sannolikhet ha framme..

• Filippinan

Nettan: det har inte jag kunnat med någon av mina katter. De har alltid ätit upp allt i ett nafs.

The more you ignore me, the closer I get
  • Nettan73

Filippinan - och jag har kunnat det med alla mina.. det är som sagt väldigt olika, och bara man är uppmärksam på hur ens egen lilla kisse är med mat så går det nog bra.

• Centurion

Framför allt ska den kost som ges till en avvand kattunge vara rik på kalorier. När den är åtta veckor gammal konsumerar en kattunge tre gånger mer kalorier per kilo kroppsvikt än en vuxen katt (200-250 kcal/kg).

• Centurion

Skulle nog vilja tolka det som att man ger kattungen obegränsat med mat under tillväxtperioden. Dom rekommenderar även att man ger kattungefoder tills katten är ca 1 år..

• Mrs O

hmm oki...jag brukar ha torrfodret och vatten framme hela dagen...men hon ater inte upp allt direkt...hon ater lite lite i taget och det racker for hela dagen...sa jag fortsatter val i samma stil och staller fram vatten skalar pa lite fler stallen.

• AnnMarie

TS: Hade jag varit du så hade jag givit morgon, lunch, kväll och kanske lite lite lite lite på kvällen innan du la dig. Dock pratar jag om djuraffärs mat nu. Jag fick lära mig på en butik att ge katterna livsmedelsbutiks kattmat är ungefär som att ge katterna McDonalds varje dag. Ger man katterna mat från en djuraffär så får de i sig det de behöver. Bättre att man blöter upp maten med lite vatten om man vill variera maten formen. Det är dyrt den månaden man köper kattmaten men sedan spar man pengar per månad. Persoligen köper jag 10kg och den räcker i ca 2 månader åt två katter om inte lite mer.

• Trollnilla

Finns även blötmat som är bra i djuraffärerna.

Nu kommer den mysiga hösten!
  • Anne277

Jag tycker att kattungar ska ha fri tillgång på foder, om det är praktiskt möjligt. (Det är ju inte alltid det, t.ex. om man har andra katter som inte ska äta kattungemat.) Alltså, framme jämt, fyll på när det tar slut.

• Dundermamman

Som uppfödare har mina kattungar alltid fri tillgång på Royal Canins kattungefoder + vatten (minst till de fyllt 1 år)!
    Ger inte några kattungar blötfoder, men kokar torsk till dom några ggr i veckan.

• Cybermum

En vetrinär rådde mig detta när jag frågade om kattmat.
    Kattunge skall ha fri tillgång till mat, kattmat skall högst innehålla 0.09% magnesium, tänk på att fisk, torsk, lax osv har höga halter av det, så inte varje dag! Färskt vatten varje dag, byt gärna 2-3 gånger om dagen, inggen människa dricker ett glas vatten som har stått en heldag.. Och tänk även på att burkmat innehåller upp till 80% vatten sedan fett,smakämnen..Nyttigt?
    Han sade en kost av torrfoder, i bland lite burkmat som gottis eller fisk skadar ej..Avgör det själva med sunt förnuft..
    Glöm ej att vacinera den också mot kattsjukdommar!

Svar på tråden Hur ofta ge en kattunge mat?