• Mamma Mysig

Vad är normalt/ högt blodtryck?

Mitt blodtryck låg på 141/54 nu på morgonen, är inte det över trycket högt, och det lägre ovanligt lågt?

Mellan vilka tryck är allt normalt, när har man lågt eller högt tryck?

Vid bm sist hade jag 109/73

Trebarnsmamma i Januari, längtar så
  • Svar på tråden Vad är normalt/ högt blodtryck?
  • Tisseltott

Tycker det låter bra. 54 låter lite lågt men inte farligt på något sätt.

• Tisseltott

Vila 5 minuter och prova en gång till. Det kan ju variera extremt!

• missteddy

när mitt är normalt ligger jag mellan 125/60 -70

• Pixy

min BM säger att gränsen för högt går vid 140/90.

• elefanthonan

Högt blodtryck ligger vid 140/90,det brukar vara undertrycket man kollar mest på om det är för högt.
    Har man mycket huvudvärk,så kan det vara ett tecken på för högt blodtryck,själv så har jag lågt sedan jag blev gravid.

• Wawa

Det finns olika definitioner för högt blodtryck, jag har fått lära mig att det undre trycket ska vara under 90, det övre trycket varierar mer tex om man är orolig eller liknande. Men du har rätt, det övre trycket är högt och det undre lågt.

• Wawa

Förresten, normalt tryck brukar man säga är 120/80 ungefär, om du undrar.

• häggen

normalt tryck ska va ca 125/75

• Swegirl

Jag e i vecka 33 nu och ska ha bf den 18/10 men har fått havandeskap (tror det heter så).. Jag har aldrig haft problem med blodtrycket men dom sista 3 veckorna har det varit upp till 160/108... jag har huvudvärk och blurrig syn + vatten här å där i kroppen :(((
    Nyss fått medicin men babyn kommer att komma ut vilken dag som helst..

Som sagt har du mer än 140/90 bör du prata med din BM..

Krma Veronica

• Bamses matte

Jag hade havandeskapsförgiftning sista veckorna av min graviditet. Hade då ett tryck på 150/100 och däröver... Går det undre trycket över 100 brukar man få medicin eller bli inlagd inför förlossningen, då är det farligt högt.
    Prata med din BM om du är orolig eller har högt tryck !

Svar på tråden Vad är normalt/ högt blodtryck?