Vad är könsroller?
Föds vi till våra könsroller eller är det en "modern" konstruktion? Har det varit så sedan vi började leva i grupp eller kom det till på senare år (tusentals år) då samhällen skapades?
Föds vi till våra könsroller eller är det en "modern" konstruktion? Har det varit så sedan vi började leva i grupp eller kom det till på senare år (tusentals år) då samhällen skapades?
Pm du menar "naturligt" som i "biologiskt" så NEJ. Könsroller är konstruerade av människan.
Pm = om
Oj, jag valde nog fel. Valde "Något som samhället skapat de senaste 2000 åren (ungefär)", fast jag menade egentligen sen längre tillbaka, och nu ser jag att andra alternativet passar bättre "något som samhället skapat ända sedan vi började leva i grupper".
Fast sen tror jag ju också att ända sen vi böjade leva i grupper visade sig våra biologiska skillnader mer, precis som alla andra djur.
För vi människor kan ju inte vara det enda djuret som inte har biologiska skillnader mellan könen?
Jag tror könsroller, liksom en massa andra former av roller, har funnits så länge mänskliga samhällen har funnits.
Däremot vet jag inte om de har varit så starka och så begränsande och (för "avvikare") fördömande som de är nu och har varit under åtminstone ett flertal decennier.
Trinity, ja som i biologiskt.
Jag röstade på alternativ två, men menar för den skull inte att könsrollerna har sett likadana ut i alla samhällen i alla tider.
Samhället har skapat dem men de har varit synnerligen förälderliga över tiden. T.ex. var det synnerligen manligt att gråta på 1700-talet (om jag minns rätt sekel)
Könsriller är naturliga. Det finns mig veteligen inte en enda grupp/art djur som inte har väldigt fasta könsroller. Varför skulle då vi vara annorlunda?
Könsroller är just roller. Man började prata i dessa termer på 70-talet, innan dess trodde man (generellt) att könens egenskaper enbart var biologiska. Alltså är könsroller inget biologiskt, utan konstruerat. Sen kan man välja om man vill tro på könsroller eller att det ser ut som det gör i samhället pga biologiska skillnader mellan könen. Jag tror att könsroller har funnits sen grupperingarnas uppkomst och tycker det är av största intresse att dom dör ut.