• Flissi

Efterrätt till kräftskiva!!

Ska ha kräftskiva ikväll med alla dess tillbehör!! men fantasin slutar vid efterrätt..eller nåt att äta till kaffet lite senare (alltså inte direkt efter mat & kräftor) 
    Nåt enkelt, gott, gärna nåt kallt som bara är att ställa fram!
    Känner INTE för att baka idag utan mer nåt att bara vispa ihop!

• Svar på tråden Efterrätt till kräftskiva!!
  • FruCissy

Vi kör alltid kaffe och mazariner, fördigköpta mazariner. Enkelt och gott.

I dag er første dagen i resten av ditt liv.
  • jenjim

Hm nu vill du inte baka men en äppelpaj med glass är ju så gott!
    Annars en marängsviss!
    Det är alltid gott med något sött efter kräftor
    gott!

• Jannamia

Vill du inte baka degen så finns det färdiga pajer utan fyllning att köpa.

Persika- och hallonpaj

Portioner: 8-10

pajdeg:
    3 dl vetemjöl
    125 g smör
    2 msk socker
    1 äggula

FYLLNING
    1 vaniljstång
    4 äggulor
    4 dl crème fraiche
    1/2 dl socker
    2 burkar persikohalvor
    200 g hallon (färska eller frysta)

Gör så här
    Mixa samman mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt socker och äggulan och arbeta ihop till en deg. Slå in den i plastfilm och låt den vila i kylen i 1 timme.

Sätt ugnen på 200°C. Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord. Klä en pajform med löstagbar botten, ca 28 cm i diameter, och nagga degen. Förbaka pajskalet i 10 minuter.

Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Vispa samman äggulor med crème fraiche, socker och vaniljfröna. Häll ut smeten i pajskalet. Låt persikorna rinna av. Fördela dem och hallon på pajskalet. Grädda klart i ugnen, 175°C i ca 30 minuter. Låt svalna, ställ sedan kallt.

• Flyssel

Fixa marängsviss, det ska då jag göra på vår kräftskiva imorrn. Jag tänkte göra någon slags jordgubbsvariant där jag varvar i jorgubbar och sylt istället för bananer och chokladsås.

• sladdmiraklet

köp färdig daimtårta och vispa lite grädde till. mmmm gott gott......

• Helena77

Brownies(dom som dom har gjort reklam för på tv)med grädde till.Ungefär som kladdkaka och går att köpa i typ alla affärer

Chokladpudding/mousse med grädde

Vienettaglass

Varma hjortron och vaniljglass

• Flissi

Nja, vill ändå ha "hemlagat" men den där persikopajen lät ju mumma...kanske får ta mig tid attbaka en pajdeg ändå...det går ju ganska fort!!

Nån som har recept på hemlagad enkel "glass"?

• Jannamia

Hemmagjord Glass

Ingridienser

-3 ägg
    -6 msk socker
    -3 dl grädde
    -1 msk vaniljsocker

Gör så här:

Ägg och socker vispas ihop.
    Grädde och vaniljsocker vispas ihop.
    Allt blandas. Ställ in i frysen och låt stelna. Rör om med jämna mellanrum i glassmeten.

Vill du ha chokladsmak på glassen så rör i riven choklad eller hackad dajm!

• Carro W

Vi ska ha kräftskiva imorgon och då ska vi ha mjölkchokladpannacotta med hallon till efterrätt

www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=3460&tlfo=0

Jag serverar alltså med rörda hallon istället för äckelrussinen som står i receptet

• Flissi

Nu blir det en äppeldessert m yoggi & nötter!! Hittade i Buffe!

• Flissi

MMMMMM......måste nog äta efterrätt hela veckan med såhär goda recept!!!!!!

• Valnöt

Jag brukar dela äggen när jag gör glass, annars enligt Jannamias recept. Dvs gulor + socker vispas för sig, vitor för sig.

• emma04

Chokladpannacotta bjöd jag på när vi hade kräftskiva, var jättesmarrigt efter salta kräftor. Dessutom är det enkelt och går att förbereda i förväg och bara plocka ut ur kylen när det är dags

• bellies

Köp 1 pkt vaniljvisp, vispa upp den till en rätt tjock konsistens. Hacka tex daim, marabou mintchoklad, non stop och blanda i. Häll i en pajform och sätt in i frysen, ta fram en stund innan du ska servera den. Det är kanongott, smakar som cheesecake ungefär.

• Carro W

Pannacotta är ju bara så gott, i alla former och färger.
    Och så verkar det vara mer avancerat än vad det är, det är ju bara att koka lite grädde, i m smaksättning och gelatin. Färdigt!

• bellies

Glömde skriva att den måste stå i frysen minst 4 h.

• Andreas tjej

Pannacotta med citrusmarinerade jordgubbar.

• Fåret Shaun

Smördegsbakelser.

Det som görs är att du behöver grädda smördeg i ugnen.

Dela smördegen i halvor, pensla dem med ägg, grädda i ugnen. När de har gräddats klart delas de så det blir en botten och en lock.
    Ha i någon fyllning, (vispad grädde, marsan kräm, kesella med smksättning) lite färska bär eller frukt, lägg på locket, pudra med florsocker.

Svar på tråden Efterrätt till kräftskiva!!