• Anonym (undrar)

Vad gör de i en vårdnadsutredning?

Skulle vilja veta vad de kollar i en vårdnadsutredning. Vilka frågor ställer de, vad tittar de efter? Är det till nån hjälp med dagboksanteckningar? Om man sedan får en dom om vårdnad och umgänge och inte är nöjd och överklagar, kan det bli en ny utredning då? Kan man ställa krav på drogfrihet för att ens överväga ett umgänge? Ni som har fått ensam vårdnad p ga en dom, vad var skälen till det?

• Svar på tråden Vad gör de i en vårdnadsutredning?
  • Anonym

Det är ganska omfattande ändå en vårdnads utredning. Du berättar vem du är, vad du jobbar med, socialt osv. Sen handlar det om ert barn. Hur är förhållandet till ditt barn osv.
    Hur umgänget ser ut idag och hur du ser på det. Hur önskar du framtiden ska se ut?
    Samma frågor ställs för den andra föräldern naturligtvis. Sen pratar dem med barnet i fråga.

Det blir inte en ny vårdnads utredning om man överklagar till hovrätt. Vårdnads utredningen följer med. Ett gott råd är att stå på god fot med Soc.

Barnet har alltid rätt till båda föräldrar och du ska alltid vara positiv till umgänge även om den andra föräldern har drog problem.
    Däremot kan ställa som krav att det ska vara umgänge med kontaktperson så länge som den ena föräldern missbrukar.

Jag har enskild vårdnad pga att jag anmälde mitt ex för ofredande och han dömdes till rättpsykiatrisk vård under 1 år.

• Anonym

anonym-får jag fråga vad ofredandet handlade om? och på vilka grunder de dömde till rättpsykiatrisk vård?
    tacksam om du vill dela med dig av dina erfarenheter.

• Anonym

Telefon trakasering upp till 20 samtal om dagen som bekräftades bla genom min nummer pres.
    Samtalen handlade om att det var mitt fel om han tog livet av sig. Att jag skulle brinna i helvetet enl bibeln iom. att jag är en sköka.
    Hur värdelös jag är som person, att jag skulle vara oälskad resten av livet för ingen annan än han kunde älska ett missfoster som mig.
    När han var han tvungen att svara på dessa frågor i domstolen så svarade han med bibel citat. Han ansåg inte att han gjort något fel - han citerade bara vad bibeln säger om skökor som jag.
    Därmed bestämde tingsrätten att han skulle genomgå en liten psyk unders.
    Undersökningen slog fast att han led utav en allvarlig psykisk störning!

• Anonym (undrar)

Oj oj vad vrickat! Har han kryat på sig?
    Nån som har fler svar?

• MammaTillTreBarn

En vårdnadsutredning tar tid och är jobbig. De kollar om du är skötsam, d.v.s. jobb/skola, hem med eget rum till barnet, om det finns släkt och vänner till barnet. Vill du öka dina chanser så gå på lekplats och bibliotek varje vecka. Skaffa husdjur till barnet (räcker med hamster eller fiskar). Baka egna bullar ihop med barnet inför hembesöket. De frågar även dagis/skola och barnet självt om det är tillräckligt gammalt.

Om du inte har bevis för drogmissbruk kan han bara neka och säga att du bråkar. Det räcker egentligen med att han säger att han har slutat och visar upp en bra fasad.

Jag är en av de få som har fått enskild vårdnad trots att utredarna ville ha det gemensamt. De tyckte att trots att han var dömd för stöld, häleri, misshandel och narkotikabrott, så ångrade han sig nu och ville bli en bra pappa. Var beredd på att utredarna stöttar pappan helt. Rätten tittade dock på våra enorma samarbetsproblem, att jag inte ville vara ensam med honom, att vi aldrig pratade, att andra tog hand om överlämningarna.

Lycka till och glöm inte fjäska för soc!

• Anonym (undrar)

Jag har nog bevis för hans missbruk eftersom han är åtalad för narkotikabrott.. Suck. Och om han inte vill lämna frivilliga drogtester så säger ju det ganskamycket, tycker jag. Saken är den att om han bara lägger av och visar att han har gjort det och sköter sig så är jag öppen för gemensam vårdnad och växelvis boende och allt det där, men då måste han sköta sig ganska länge,ett par år minst, tycker jag. Men i dagsläget fattar jag inte hur jag ska kunna samarbeta med honom, har anmält honom för olaga hot och så. Är det till någon hjälp att jag skrivit ner allt som hänt i min dagbok? Alla gånger han lovat att komma men sedan inte gjort det, hur lite han hört av sig osv? KOllar dom något på sånt? Jag bor i en trea, mina två stora delar rum och trivs med det, och lillen sover i mitt rum, han är 9 mån. Ska dock flytta pga hoten. Han har besöksförbud mot mig och har pga det inte träffat sonen sedan i maj, på Soc sa de att barnets trygghet ärså beroende av mig, om jag inte är trygg blir inte barnet det heller och att det var bäst att avvakta med umgänge. Kan det ligga mig i fatet? Min advokat hade begärt att det inte skulle vara något umgänge för tillfället p ga av att hans pappa uppträtt hotfullt mot mig samtidigt som han bar på barnet. Jag är öppen för umgänge,men med en kontaktperson! Jag vill att min son ska känna sin pappa, om inte annat för att han nte ska få nån slags fantasibild av sin pappa. Han kan vara väldigt go och kärleksfull mot sonen, men han är totalt ansvarslös, han märker inte andras behov eller vad som sker runt honom, pga drogerna. Ska jag säga det till soc?

• MammaTillTreBarn

Jag tycker så synd om dig, du har ett helvete framför dig... Men stå på dig, du gör helt rätt!

Dagboken är utmärkt! Fortsätt med det, det är jättebra bevis. Skriv också upp de saker han har gjort som är ansvarslösa. Soc bryr sig inte, men din advokat gör det.

Det är tydligen viktigt att barnet har ett eget rum.

Allt hänger på vad pappan säger. Min fd sade att han inte visste att narkotikan han dömdes för var olaglig för den var ny i Sverige. De andra domarna var missförstånd eller fel person. De trodde honom och därmed var det slutdiskuterat. Han var heller inte snäll mot mig, även inför vittnen, men lyckades prata bort utredarna här också. T.o.m. när barnet själv sa att pappa hade krossat bilrutan när barnet satt i bilen för att pappa ville slå mig men missade. Soc sade bara att jag skulle lägga det bakom mig och gå vidare. Därför vill jag också varna för att använda en kontaktperson, pappan kan lätt snacka bort dem om han är kärleksfull inför dem. Försök vara med själv också.

Om soc säger att pappan inte ska träffa barnet är det bara till din fördel. Du följer ju bara deras råd plus att för varje gång som han strular eller för varje vecka han inte träffar barnet minskar hans chanser för vårdnaden.

Jag vann tack vare våra samarbetsproblem. Jag säger inte att du ska använda den taktiken, det får du bestämma själv, men det är kanske bra att ha en backup-plan om han inte erkänner hoten eller drogerna. Och varför skulle han erkänna det??

• Anonym (undrar)

Jag har hoten inspelade. Jag har inspelat när han säger att han ska se till att barnet ska hata mig resten av livet, jag ska dö, ingen man ska stanna hos mig, han ska göra mitt liv till ett helvete. Jag har nerskrivet alla gånger jag ringt honom och han inte svarat, och inte ringt tillbaka. Hur jag föreslog för honom att komma de och de tiderna två gånger i veckan, men att han sket i det , och jag har inspelat hur han säger att om jag får ensam vårdnad tänker han inte träffa barnet alls osv osv..

• Anonym (undrar)

puffelipuff... fler svar?

• Anonym (fd)

Jag tillhör en av dem som lyckats få bort fadern ur våra liv,för alltid.

Har två underbara barn,väldigt väldigt tätt.Dom barn var bara bebisar när jag lämnade honom.
    Jag levde i ett misshandel förhållande och fick höra hot.
    Jag anmälde och han dömdes.Han fick besöksförbud.
    Det var en ganska lång väg dit.

Jag flyttade långt långt bort,fick skyddat id tillsammans med barnen.
    Sen den dagen jag lämnade han,har han aldrig fått träffa eller se barnen.Det var för 6 år sen.

Familjerätten stod på min sida och domstolen vågade aldrig gå emot familjerättens önskan.Han har överklagat flera gnger,men det leder ingen vart,han finns inte i våra liv och ska aldrig göra det.

En utredning kollar dom upp personen,uppgifter,arbeten.De kollar kronofogden och andra skulder.De pratar gärna med grannar/vänner om det går.
    De kollar polisregister.
    Du kan kräva att han får träffa barnen med en kontaktperson plus eller minus drogtester.

Jag gjorde det och det var en självklarhet...men det gick aldrig så långt.

Svar på tråden Vad gör de i en vårdnadsutredning?