• Bellans mamma

Hur är det att bo i Luleå?

Ja hur är Luleå som stad? Jag och min sambo leker lite med tanken att flytta dit så jag är lite nyfiken

• Svar på tråden Hur är det att bo i Luleå?
  • Krokus78

Jag och mannen trivs bra här i alla fall. Lagom stort, finns det mesta som man behöver. Är det något speciellt du vill veta??

Var bor ni nu??

• Carisma95

Här är en till. Trots att vi nu bor 5 mil från Gbg, så det skulle ju bli lite skilnd. He he
    Hur många bor där?
    Dyrt att bo? Huspriser?

• Krokus78

Tror det bor ca 72000 i kommunen, vet inte riktigt hur många som bor i tätorten men jag skulle tippa på kring 60000. Luleå har för något år sedan listats som den billigaste kommunen att bo i med tanke på kommunala taxor, uppvärmning m.m.

För ett hyfsat hus får man nog räkna med att ge kring 1,5 miljoner, men det finns ju så klart hus i varierande prisklasser.

• Bellans mamma

Babian: Vi är från Ö-vik men bor i Skövde, sambon är officer så om vi flyttar så kommer ju han att jobba i Boden men vi är inte så sugna att bo där utan det lutar mer åt Luleå. Så jag undrar också om det är svårt att få jobb som uska och naturligtvis hur huspriserna ligger och om det är långa köer på lägenheter,

• Krokus78

Skulle inte heller vilja bo i Boden, det är bättre här tycker jag!! (Är man månne lite partisk??) Vet inte hur det är att få jobb som uska, men de jag känner verkar inte ha haft några problem med att få åtminstone vikariat. Huspriserna har ju gått upp ganska mycket den senaste tiden, men om de är låga eller höga beror ju så mycket på vad man jämför med. Vi har letat hus i ett par år men har nu bestämt oss för att bygga nytt istället. Det blir i slutändan inte dyrare tror vi.

Det är nog ganska långa köer på lägenheter tyvärr. Det brukar nog inte vara något problem att få en lägenhet ganska snabbt, men då på områden som kanske har lite sämre rykte.

• Carisma95

Var inne och kollade på hemnet, billiga, fina tomter iaf!

• Krokus78

Ja, det är många som bygger nytt nu. Vi ska bygga på ett nytt område där kommunen har släppt 90 tomter. Om man ställer sig i den kommunala tomtkön så får man erbjudande om alla nya tomter som kommunen säljer, och sedan går de efter hur lång kötid man har. Det är oftast billigare att köpa tomt från kommunen.

Är ni också inne på att bygga nytt??

• Carisma95

Babian:
    Ja, vi har byggt nytt en gång, gör det gärna igen.

• Krokus78

Låter bra det! Vi ska bygga nästa år är det tänkt, men man är rätt nervös. Skönt att höra att någon kan tänka sig att göra det igen!!

Svar på tråden Hur är det att bo i Luleå?