• Lody

Ont/hård i magen!!???

Snälla nån!!! Är det någon som har varit hård i magen och haft smärta pga av det??? Jag har under en längre tid nu (från vecka sju, är nu i vecka 18) haft så ont i magen att jag inte har kunnat sova ordentligt eftersom det gör som mest ont när jag ligger ner. Kan varken ligga på rygg, sidan eller på magen! DET GÖR SÅ ONT. I början trodde BM att det var urinvägsinf - men efter test så visade det negativt. Så nu tror de att det beror på tarmarna och att de inte jobbar riktigt som de ska. Har precis varit på UL som i alla fall visade att fostret verkade må bra - så jag hoppas att det inte är något med det - det trodde inte heller BM. Är det någon som har haft liknande erfarenhet? Vad har ni då gjort? Hur får man igång en hård mage? tack på förhand till er alla som svarar!

• Svar på tråden Ont/hård i magen!!???
  • isabell22

mörkt bröd så mörkt som möjligt katrinplommon,päron vindruver och vatten fick igång min mage på det kunde dock sova såsånna problem hade jga inte.....

• Ice

Hej!
    Jag har ofta problem med hård mage, men jag har inte så ont som du berättar att du har. Men jag äter fiber tabletter så många det behövs, det känner du själv efter ett tag om du behöver mer eller mindre fibrer. Sen ska man ju försöka att dricka mycket med vätska.
    Såna tabletter finns på www.bodystore.nu dom koster bara 45:-för 120 st heter Bio-fiber80. Sen finns det ju fibrer på apoteket men de vet jag inte vad de kostar. Lycka till med magen och din lille knodd:) Kram

• isabell22

Jag gillar inte att äta tabletter vare sig det är pencilin eller vitaminer föredrar att äta sån man som man ska men tabletterna kanske funkar bra

• Samba

Har själv haft hård mage. Blev bra genom mycket fibrer (varje måltid)och mer vätska (slarvade med detta till och från).

- Drick mycket (hela dagen)
    - ät mycket frukt!!
    - drick katrinplommonjuice
    - ät rårivna morötter
    - frukostförslag: filmjölk med Allbran Plus + skivade bananer
    - ät grovt bröd, råris, etc. i stället för vita alternativ
    - sluta med kaffe och te (=hård mage)

Hoppas du blir bätttre snart! /Samba

• Baronessan

Gå till Apoteket och köp Duphalac, som innehåller laktulos. Ta det på morgonen så ska du se att magen kommer igång!

Lycka till!

• F l i s a n

Jag håller med baronessan, för jag hade en period då jag var väldigt hård i magen. Till slut får man nästan panik! Jag tog i allafall laktulos från apoteket och magen funkar perfekt! Lycka till!

• F l i s a n

Jag snodde alltså inte laktulosen på apoteket! Först köpte jag den och sen INtog jag den

• Jossan

mitt tips
    köp päron.. det äter jag för jag har oxå ont i magen och är hård....

kram J

• Snara79

gör som baronessan säger & köp det! Funkar garanterat. annars kan du koka katrinplommon i ca 8 min o äta dem detta fungerar kanon!!! Lycka till!

• skrotan

Jag provade det mesta....med det gick fortfarande trögt...Inolaxol på apoteket blev min räddning. Det är bra att röra på sig också, vilket jag inte kunde pga foglossning.

• Fru Stjärna

Råd1: Rör dig så mycket du kan. Klarar du inte långa promenader ta fler korta.
    Råd2: Drick vatten. Överdriv inte, men försök få i dig ett par liter.
    Råd3: Ät mycket frukt, men inte bananer för de kan förvärra.
    Råd4: Ät mycket fibrer.

Följ alla råden, för exempelvis mycket fibrer utan vätska och motion kan förvärra tillståndet...

Lycka till från en som dagar utan slarv till och med kan ligga på mage!

• Kompis

Jag har testat det mesta och jag håller med ni som förslog motion. Att röra hela kroppen gör så att även tarmarna håller igång! Promenader är bra!

*håller tummarna*

Svar på tråden Ont/hård i magen!!???